پیام سپاهان - به گزارش میمتالز، مقام معظم رهبری با حمایت ویژه از پروژه راهآهن چابهار-زاهدان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرحهای مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راهآهن چابهار-زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شد.
ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا برای محور ریلی چابهار-زاهدان تاکنون 24 هزار تن ریل 60E1 با گرید R260 به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء به عنوان کارفرمای این پروژه تحویل داده است. از این میزان 22 هزار تن ریل مربوط به خط آهن زاهدان-خاش بود که در سال گذشته به بهرهبرداری رسید. 2 هزار تن ریل نیز جهت مسیر خاش-چابهار تحویل شده و یکم آذرماه ریلگذاری این خط با ریل ملی آغاز شد.
مسعود پزشکیان رییسجمهور، یکم آذرماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان از اختصاص 24 همت برای راهآهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: این محور ریلی استراتژیک که مزایای ملی و بینالمللی بسیاری دارد، نیاز است با سرعت بیشتری تکمیل شده و در مدار بهرهبرداری قرار بگیرد. وی افزود: برنامه دولت این است که کریدور شمال-جنوب را به سرعت راهاندازی کند و همچنین پروژه مکران که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارند، عملیاتی شود. هر هفته با مسوولین برای این پروژهها جلسه گذاشته میشود تا مقدمات کار به سرعت فراهم شود.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اول آذرماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان در آیین آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن خاش-چابهار حضور یافت و با ذکر نام بانوی دو عالم فاطمه زهرا ام ابیها (س)، دستور آغاز عملیات ریلگذاری خط خاش-چابهار که بخشی از پروژه راهآهن چابهار-زاهدان است را صادر کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این آیین، کریدور شمال-جنوب را از اولویتدارترین و استراتژیکترین پروژههای ریلی در کشور معرفی کرد و گفت: این خط ریلی، راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.
وی افزود: هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتمالانبیاء از اهمیت این پروژه مطلع هستند، از این رو باید تلاش کنیم تا زمان اجرای آن کوتاهتر شود، برای این منظور باید در راستای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه، این پروژه ریلی حتی زودتر از پایان سال 1404 به بهرهبرداری برسد از تلاشهای تمامی دولتهای گذشته در زمینه اتمام بخشهایی از این پروژه تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در طول دولت وفاق ملی به بهرهبرداری برسد.
با دانش مهندسی بالا و علیرغم تحریمها، راهآهن چابهار-زاهدان رو به پیشرفت است عضو کابینه دولت چهاردهم، راهآهن چابهار-زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم و عظیم خواند و تصریح کرد: با وجود همه تحریمهای ظالمانه علیه کشور، خوشبختانه با دانش مهندسی بالا این پروژه در حال انجام است و انشاا... با غیرت و همت دولت چهاردهم، شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.
ذوب آهن اصفهان تامین کننده ریل خط خاش-چابهار عباس خطیبی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه بیان کرد: عملیات ریلگذاری اَبر پروژه راهآهن چابهار-زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب و شرق کشور و بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا برای تامین تمام ریل مورد نیاز با ذوب آهن اصفهان مذاکرات بسیار خوبی انجام گرفت و امروز عملیات ریلگذاری با استفاده از ریل ملی آغاز شد.
خودکفایی در تولید ریل وی افزود: هم اکنون در تولید ریل و تجهیزات متعلق به آن به خودکفایی رسیده ایم به طوری که خط راهآهن زاهدان-خاش که سال گذشته افتتاح شد یکی از خطوطی بود که به طور کامل داخلیسازی شد. عباس خطیبی، راهآهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویتهای مهم کشور معرفی و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیلهای معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آبهای آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بینالمللی است.
منبع: ذوب آهن اصفهان
http://www.sepahannews.ir/fa/News/911682/آغاز-عملیات-ریلگذاری-پروژه-خاش-چابهار-با-ریل-ذوب-آهن-اصفهان