پیام سپاهان
درخواست غرامت خریداران نسل 13 و 14 از اینتل: به ما پردازنده‌های معیوب فروخته‌اند
جمعه 18 آبان 1403 - 12:28:58
پیام سپاهان - شهر سخت افزار / در هفته جاری شکایتی دسته‌جمعی علیه اینتل در دادگاه فدرال ثبت شده که اینتل را به فروش آگاهانه پردازنده‌های معیوب نسل 13 و 14 مبتنی بر ریزمعماری Raptor Lake متهم کرده است. در ادامه این خبر با شهر سخت‌افزار همراه باشید.
بر اساس گزارش Tom’s Hardware، این پرونده در سن‌خوزه کالیفرنیا و توسط شخصی با نام ون‌والکنبورگ که در دی ماه سال 2023 یک پردازنده Intel Core i7-13700K خریداری کرده است، تشکیل شده است. طبق شکایت، ون‌والکنبورگ با مشکلات مکرری از جمله خاموش شدن ناگهانی صفحه‌نمایش و ری‌استارت غیرمنتظره کامپیوتر مواجه شده است. او در تابستان امسال سعی کرد یکی از به‌روزرسانی‌های بایوس که از سوی اینتل برای رفع مشکلات پایداری پردازنده‌های Raptor Lake منتشر شده بود را نصب کند، اما این به‌روزرسانی نتوانست مشکلات را برطرف کند.
شکایت دسته جمعی از اینتل
پرونده‌های شکایت جمعی یا Class Action، به پرونده‌هایی گفته می‌شود که یکی از طرف‌ها نه یک شخص،‌ بلکه دسته یا گروهی از افراد هستند. در این پرونده نیز شکایت به نمایندگی از خریداران پردازنده‌های Raptor Lake ثبت شده و وکلای موسسه حقوقی Dovel & Luner انتظار دارند که مشتریان بیشتری به این شکایت بپیوندند.

در متن شکایت آمده است:
شاکی پس از خرید محصول متوجه شد که پردازنده معیوب، ناپایدار و دارای نرخ بالایی از خرابی است. این مشکلات حتی پس از تلاش برای نصب یک به‌روزرسانی ارائه‌شده توسط اینتل نیز رفع نشدند.
 او ادعا می‌کند که اگر از این مشکلات مطلع بود، هرگز این پردازنده را نمی‌خرید یا هزینه کمتری برای آن پرداخت می‌کرد. شاکی مدعی است که اینتل از پیش از خرید او از مشکلات ناپایداری پردازنده‌های Raptor Lake آگاه بوده است و این موضوع را در آزمایش‌های داخلی خود که پیش و پس از عرضه پردازنده‌ها انجام داده، کشف کرده است.
با این حال، اینتل بدون اطلاع‌رسانی در مورد این مشکلات، این پردازنده‌ها را به عنوان محصولاتی با عملکرد بالا به بازار عرضه کرده و این موضوع منجر به اتهامات کلاهبرداری، نقض ضمانت و تخطی از قوانین حفاظت از مصرف‌کننده نیویورک شده است.
مشکلات ناپایداری پردازنده‌‌های نسل 13 و 14
در تابستان امسال بود که اینتل رسماً مشکل ناپایداری «Vmin Shift» را تایید کرد و توضیح داد که این مشکل به دلیل افزایش سطح ولتاژ عملیاتی در پردازنده‌های نسل 13 و 14 Core Raptor Lake رخ می‌دهد که باعث آسیب فیزیکی به Ring Bus این پردازنده‌ها می‌شود.
برای رفع این مشکل، اینتل سه به‌روزرسانی میکروکد ارائه کرده است: اولین به‌روزرسانی در تیرماه منتشر شد و تنظیمات الگوریتم eTVB را اصلاح کرد؛ دومین به‌روزرسانی در شهریور سطح ولتاژ پردازنده را کاهش داد؛ و سومین به‌روزرسانی که در مهرماه ارائه شد، دو به‌روزرسانی قبلی را ترکیب کرد و با افزودن محافظ‌هایی از افزایش ولتاژ بیش از حد در حالت‌های بی‌کاری یا بار سبک پردازنده جلوگیری می‌کرد.
نکته مهم این است که وقتی پردازنده دچار آسیب فیزیکی شده باشد، این به‌روزرسانی‌ها تاثیری ندارند و نیاز به تعویض CPU است. اینتل برای اطمینان از رضایت مشتریان، دوره ضمانت پردازنده‌های Raptor Lake را به مدت دو سال تمدید کرده است.
ون‌والکنبورگ اما این اقدامات را کافی ندانسته و تصمیم به تشکیل شکایت دسته‌جمعی در سراسر کشور (آمریکا) گرفته است. او اکنون به دنبال جبران خسارت شامل سه برابر خسارت‌های وارد شده به مشتریان، خسارت‌های قانونی، خسارت‌های تنبیهی، بازپرداخت و بازپس‌گیری سودهای اینتل است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/904284/درخواست-غرامت-خریداران-نسل-13-و-14-از-اینتل--به-ما-پردازنده‌های-معیوب-فروخته‌اند
بستن   چاپ