طرح LEZ یکی از اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا است
دوشنبه 7 آبان 1403 - 07:48:53
|
|
پیام سپاهان - معاون سابق حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: یکی از طرحهای موفق شهرداری این کلانشهر برای کمک به کاهش آلودگی هوا، طرح LEZ است که بهصورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد میکند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشد، جریمه میشود. به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حقشناس شامگاه _یکشنبه ششم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا بهویژه احداث و تکمیل خط دوم مترو اظهار کرد: در سال 1401 پس از دوران کرونا مطالعات جامع حملونقل در کلانشهر اصفهان صورت گرفت و نشان داد که شاخصهای حملونقل نسبت به 10 سال گذشته (1391) به شکل چشمگیری تغییر کرده است؛ بهطور خاص تعداد سفرهای شهروندان، سهم سفر با خودروی شخصی و طول سفرها به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و پیمایش خودروها تقریباً 2. 2 برابر شده است. وی افزود: این موضوع موجب افزایش ترافیک و مشکلات زیستمحیطی شده است و اگر شهرداری اصفهان در جهت بهبود حملونقل همگانی اقدامی نکند، شرایط سال به سال بدتر خواهد شد؛ این روند رشد طبیعی محسوب میشود، اما پدیدههایی نظیر کرونا و مشکلات اقتصادی به آن شدت میبخشد، بنابراین شهرداری برای مواجهه با این شرایط نیازمند برنامهریزی دقیق و اقدامات مؤثر است. معاون سابق حملونقل ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری در چند سال گذشته اقداماتی در زمینه حملونقل همگانی انجام داده است، گفت: از جمله این اقدامات میتوان به توسعه خطوط مترو اشاره کرد؛ بهطوری که برای خط دو مترو سرمایهگذاری بلندمدت انجام شده و ساعات فعالیت خط یک در روزهای تعطیل افزایش پیدا کرده و تا ساعت 22:00 شب تمدید شده است، همچنین تجهیز ایستگاههای مترو به پارکینگ دوچرخه و فعالسازی قطارهای معیوب، ظرفیت استفاده از مترو را افزایش داده است. حقشناس ادامه داد: در حوزه خطوط بیآرتی، پنج خط جدید احداث شده است که 2.5 برابر بیشتر از دورههای قبلی است و میانگین سر فاصله این خطوط 5 دقیقه است. وی خاطرنشان کرد: افزایش ناوگان اتوبوسرانی نیز از دیگر اقدامات شهرداری است؛ سال 1400 تعداد اتوبوسهای فعال 500 دستگاه بود که با خرید 182 دستگاه جدید و قرارداد برای 200 دستگاه دیگر نیز بسته شده که هنوز تحویل نشده و با بازسازی و اورهال و تعمیرات اساسی اتوبوسها، تعداد اتوبوسهای فعال به 900 دستگاه افزایش یافته است. معاون سابق حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان اضافه کرد: ناوگان جدید شامل اتوبوسهای 12 متری، 18 متری و میدلباس و ون در خطوط همگانی و محلی است که برخی برای نخستینبار با مهندسی خطوط در اصفهان مورد استفاده قرار میگیرد، همچنین هر سال 120 دستگاه اتوبوس تعمیرات اساسی دریافت میکنند که این بهسازیها موجب کاهش سر فاصلهها و جذابیت بیشتر حملونقل همگانی شده است. حقشناس عنوان کرد: حقشناس عنوان کرد: ایجاد سامانههای اطلاعرسانی به مسافران در زمینه زمان حرکت اتوبوسها و استفاده از نرمافزارهای مدیریت ترافیک به شناسایی و برطرف کردن 35 گلوگاه اصلی ترافیکی کمک کرده است؛ همکاریهای بخشهای مختلف شهرداری و معاونت حمل و نقل برای اجرای پروژههای مختلف رفع 35 گلوگاه ترافیکی از جمله خروجی اصفهان و پل شهید هنیه، میدان علیخانی، رمپ خروجی امام خمینی (ره)، تعریض بزرگراه خرازی، میدان همدانیان، خیابان مدرس، خیابان باهنر و تقاطع پنج رمضان مؤثر بوده است که مدتها معطل مانده بود، انجام شده است. وی گفت: این مجموعه اقدامات نشان میدهد که شهرداری اصفهان با تلاش برای بهبود سیستم حملونقل همگانی و کاهش ترافیک، گامهای مهمی برداشته است و با وجود چالشها به کاهش وابستگی به خودروی شخصی و بهبود حملونقل عمومی در شهر کمک شایانی کرده است. معاون سابق حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تجربیات حملونقل عمومی در شهرهای پیشرفته تصریح کرد: در مطالعات جامع حملونقل، بررسیهای جامعی از وضعیت شهرهای مختلف دنیا انجام شد؛ شهرهای پیشرفته به ویژه آنهایی که از لحاظ مالی و اقتصادی توانمندی بیشتری دارند یا سابقهای در حملونقل ریلی دارند اغلب تمرکز خود را بر روی مترو و خطوط ریلی گذاشتند اما شهرهای در حال توسعه و توان اقتصادی کمتر بر روی توسعه خطوط بی آرتی، اتوبوس و حملونقل پاک نظیر دوچرخه و پیادهروی معطوف کردهاند؛ در این راستا کلانشهر اصفهان نیز در سیاستگذاریهای خود برای توسعه حملونقل همگانی به این موضوع توجه ویژهای داشته است. حقشناس ادامه داد: برای بلندمدت، پروژه مترو مورد توجه قرار گرفته و در کوتاهمدت، خطوط حملونقل پاک نظیر بیآرتی و دوچرخه توسعه یافته است. وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال 1400 شرایط بهطور قابلتوجهی بهبود پیدا کرده است وبا استفاده از نرمافزارهای رصد، تمام خطوط مورد بررسی قرار گرفت؛ با این حال هنوز فاصلهای با استانداردهای لازم داریم که این استانداردها بر اساس تعداد مسافران در خطوط مختلف تعیین میشود. معاون سابق حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر خطوط بیآرتی وضعیت مناسبی دارد و با استفاده از سامانه «اصرو»، زمان رسیدن به هر ایستگاه مشخص شده است و مسافران میتوانند برنامه سفر خود را بهتر تنظیم کنند؛ این سیستم به مسافران کمک میکند که از منزل زمان دقیق سفر خود را تنظیم کنند و در نتیجه تاخیرها به کمترین میزان میرسد. حقشناس گفت: تجربه نشان میدهد که در مدیریت شهری، باید روی یک سیاست مشخص تمرکز کرد؛ در دورههای مختلف ممکن است تلاش شده باشد که همزمان چند اقدام انجام شود، از جمله اجرای پروژههای زیرگذر و خطوط حملونقل همگانی، اما اگر تمرکز اصلی بر روی توسعه حملونقل پاک گذاشته شود دستیابی به اهداف سریعتر خواهد بود؛ این رویکرد میتواند بهعنوان یک توصیه مؤثر در بهبود وضعیت حملونقل در اصفهان مطرح شود. وی بیان کرد: -در دوره اخیر، شهرداری اصفهان توجه ویژهای به توسعه سیستم حملونقل شهری و بهویژه قطار شهری داشته است؛ در این دوره برای قطار شهری زمان و انرژی زیادی صرف شده و تلاشهای مختلفی در زمینههای ساخت و تأمین مالی صورت گرفته است، بهویژه علیرغم وجود محدودیتهای مختلف، خط دو نسبت به خط یک مترو با سرعت بیشتری ساخته شده است. معاون سابق حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به گسترش معاینه فنی و هوشمندسازی گفت: علاوه بر این شهرداری در زمینه گسترش معاینه فنی خودروها نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده است؛ در این راستا ایستگاههای معاینه فنی برای خودروها و موتورسیکلتها بهطور مؤثری توسعه پیدا کرده است؛ یکی از طرحهای موفق شهرداری این کلانشهر برای کمک به کاهش آلودگی هوا، طرح LEZ است که بهصورت هوشمند خودروها را در سطح شهر رصد میکند؛ در این طرح اگر خودروها معاینه فنی نداشته باشد جریمه میشود؛ این سامانه در اصفهان بهخوبی اجرا و بهروزرسانی شده است. حقشناس افزود: شهرداری با استفاده از سامانههای هوشمند و نرمافزاری، اقداماتی برای کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حملونقل انجام داده است؛ برآوردهای ما نشان میدهد که این اقدامات توانستهاند حدود 15 درصد به کاهش آلودگی هوای ناشی از حملونقل کمک کنند. کد خبر 805098
http://www.sepahannews.ir/fa/News/899838/طرح-LEZ-یکی-از-اقدامات-شهرداری-اصفهان-برای-کمک-به-کاهش-آلودگی-هوا-است
|