پیام سپاهان

آخرين مطالب

سکانس خرس در «پایتخت 7» چطور ساخته شد؟ اجتماعی

سکانس خرس در «پایتخت 7» چطور ساخته شد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سیروس مقدم، کارگردان درباره سکانس خرس در این سریال، توضیح داد که برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیب روحی یا جسمی به خرس، تیم تولید به محل نگهداری حیوان در اصفهان رفتند و با احترام کامل از او فیلم‌برداری کردند! ماکتی بزرگ از کمپر ساخته شد، 12 دوربین برای ثبت حرکات خرس کار گذاشته شد و با استفاده از خوراکی‌هایی مانند عسل و ماهی حرکات طبیعی او ضبط شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
سپس این تصاویر با بازی بازیگران و جلوه‌های ویژه تلفیق شد تا سکانسی واقع‌گرایانه و پرهیجان خلق شود. توضیحات مقدم را در ادامه بخوانید:
سکانس خرس در پایتخت به گونه‌ای گرفته شد که همه سکانس‌های حیوانات در تمام دنیا گرفته می‌شوند. فیلم «از گوربرگشته» را نگاه کنید، یا دیگر فیلم‌های این چنینی مدل و فرمول مشخصی دارند و ما هم از تجاربی استفاده کردیم که در تمام دنیا استفاده شده است. چیزی من‌درآوردی وجود نداشت. طبیعی است که یک حیوان رفتار خودش را دارد، عادات و آداب خودش را دارد. هیچ وقت حیوان، به خصوص حیوانی مثل خرس، این‌گونه نیست که آموزش پذیر باشد. کار خودش را می‌کند، گرسنه می‌شود غذا را با سبک خودش می‌خورد، نه با سبک دیگری. به همین دلیل، ما از تجربه‌ای که در تمام دنیا شده بود، استفاده کردیم. یعنی ماکتی ساختیم که ابعادش از این اتوبوسی که داریم اندکی بزرگ‌تر بود تا جای دوربین‌های متعدد داشته باشیم و بتوانیم در واقع خرسی را که می‌چرخد در این کمپ دنبال کنیم.
یک بار ما این سازه را در شیرگاه ساختیم و قرار بود خرس را بیاوریم آنجا و فیلمبرداری کنیم اما به این نتیجه رسیدیم که این کار را نکنیم. بهتر است به جای اینکه خرس بیاید پیش ما، ما برویم مهمان خرس شویم چون جانور ممکن است که تغییر دما اذیتش کند و آسیب ببیند. 10 ساعت در ماشین برود و بیاید و این باعث شود آسیب روحی ببیند. نور زیاد ممکن است ناگهان عصبی‌اش کند و همه این موارد باعث شد ما به اصفهان و مکانی که خرس مورد نظر آنجا بود برویم. عین این سازه در اصفهان دوباره توسط پیمان قانع ساخته شد و خرس با عزت و احترام از جایی که زندگی می‌کرد، توسط مسئولان شهرداری آن مکان و محیط زیست، وارد دکور ما شد و ما با 12 تا دوربین هر کاری که خرس انجام داد ضبط کردیم. کاری کردیم که خودش برای خودش حرکت کند. مثلاً نقطه‌ای را که می‌خواستیم سر کودک یعنی سالار را بود کند ظرف عسل گذاشتیم. آنچه که در تصویر دیده می‌شود که نزدیک بچه شده است در واقع عسل را بو می‌کند. یا برایش ماهی قرار دادیم.
فکر می‌کنم دو تا سه ساعت آنجا بود و بعد هم خوابید و کار تمام شد. بعد از آن کار امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه بصری شروع می‌شد که بر اساس آن در واقع بک‌گراند ساخت چون اینها همه در پرده سبز گرفته شده‌اند. ما در همه جا دوربین گذاشتیم و مثلاً برای قسمتی که لیس می‌زند هم دوربین کاشتیم. از شیشه‌های نشکن استفاده شد تا صورت او واضح دیده شود. قسمت‌هایی که بلند می‌شود و با نقی مواجهه دارد غذا آویزان کردیم و درواقع خرس برای این غذاها بلند می‌شود. بعد همه اینها با تصاویر اصلی جایگزین شد. در پایان هم با میشکا یعنی خرس مورد نظر خداحافظی کردیم. این سکانس برای خود من تجربه‌ای تازه بود.پ
و بعد این تصاویر با ری‌اکشن بازیگران هماهنگ شد؟
تصاویری از خرس واقعی در ماکت کمپر که توسط پیمان قانع ساخته شده بود در اصفهان فیلمبرداری شد سپس این تصاویر در کمپر واقعی در مشهد با بازیگران اصلی ضبط شده و اکشن‌ها و ری اکشن‌های آنها به حمله خرس گرفته شد. اینجا از خرسی استفاده شد که تصاویرش با حضور یک بازیگر تئاتر و تن‌پوش خرسی که بر تن‌دار داشت، گرفته شد. تن پوش خرس نیز توسط عادل بزدوده ساخته شده بود. مرحله بعد اضافه شدن بک گراندها و فوتیج ها به تصویر و تحویل آنها به مسئول جلوه‌های کامپیوتری امیر ولی‌خانی بود که در تمامی مراحل ساخت صحنه خرس در اصفهان مشهد و شمال کشور کنار ما بود.
سپس سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بخش کار که تدوین و نظم بخشیدن به پلان‌های گرفته شده توسط 12 دوربین در 2 مرحله بود آغاز شد. تصاویر متعدد و پراکنده و تلفیق پلان‌های خرس واقعی با اکشن بازیگرانی که مجزا صحنه را اجرا کرده بودند و پلان‌های تن‌پوش خرس و جزییات سخت دیگر به دست خشایار موحدیان تدوینگر مجموعه رسید. به این ترتیب سکانس خرس که کم نظیر و شگفت انگیز بود شکل گرفت، سپس موسیقی و صداگذاری درخشان هم آن را باورپذیرتر کرد. این نکته را هم بگویم که هدایت و مهیا کردن شرایط این مسیر سخت توسط تهیه کننده و تیم تولید با مدیریت علیرضا نجف‌زاده مدیر پروژه میسر شد.
فکر می‌کنم خیلی بهتر از سکانس گراز درآمد. شاید طراحی بیشتری برایش شد و زحمت بیشتری کشیده شده بود.
حضور گراز موقعیت دراماتیک خاصی نداشت، فقط آن لحظه‌ای که به نقی می‌زد و او هوا می‌رفت این موقعیت ایجاد شد اما خرس بار دراماتیکی زیادی داشت. بالای سر بازیگران رفت و این خیلی کار سختی بود. پیش‌بینی صاحبش خیلی درست بود که هر نقطه‌ای که لازم است مکث کند، عسل بگذاریم. برای گراز بیشتر می‌خواستیم یک شروع داشته باشیم و تمام تجربه صحنه گراز را در صحنه خرس کامل کردیم.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
گردشگری پایتخت ؛ خسته در دود و ترافیک تغییر مداوم قانون ساعت رسمی؛ بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری و بی‌توجهی به کارشناسی «دبلنا» بازی مبتنی بر شانس، قمار با چاشنی توهین به شعور مخاطب! طرح دریا در فقدان ساز و کار باید ها و نبایدها سریال «پایتخت»: سرگرمی ملی یا پروژه تخریب فرهنگی؟

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/960638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش منفی بورس به انفجار بندرعباس و مذاکره ایران و آمریکا؛ همه شاخص ها قرمزپوش شدند

صیدی: دامنه نوسان تغییر نمی کند

سه گزینه نهایی برای میزبانی فینال جام حذفی

محمد ربیعی و تصمیم برای جدایی از ذوب آهن

این تبلیغ سرفیس مایکروسافت با کمک هوش مصنوعی ساخته شده بود

فیلترینگ؛ ملتی گروگان اندکی

واشنگتن پست: سبک مذاکره ترامپ چقدر شانس موفقیت دارد؟

آتیه فولاد آماده جهش در مسیر توسعه و ارزش‌آفرینی است

مراحل تکمیلی ورود هلدینگ آتیه فولاد به بازار سرمایه را دنبال می‌کنیم

هزارمین جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد؛ تصمیم حفظ دامنه نوسان فعلی

تصمیم به حفظ دامنه نوسان در سطح فعلی گرفته شد

ای با همه کس به صلح و با ما به خلاف

تست باتری موتورولا Razr 60 Ultra و شکست سنگین سامسونگ گلکسی Z Flip 6

میزو نوت 16 رؤیت شد؛ گوشی چینی با ماژول دوربین هشت‌ضلعی

رئیس‌جمهور چین خواستار غلبه بر مشکلات تولید تراشه هوش مصنوعی شد

سایه جنگ آبی و اتمی بر شبه قاره هند

اصلاحات در قوه قضاییه؛ پایان دادگاه‌های ویژه اقتصادی

سفر مسئولان تعاون روستایی همدان برای خرید گوجه‌فرنگی‌ از اصفهان

همه رکورد‌های گروه فولاد مبارکه در فروردین 1404

حفظ دامنه نوسان، مقاومت در برابر تغییر یا بی‌برنامگی؟

مدیرعامل هلدینگ آتیه‌ فولاد نقش‌ جهان معرفی شد

«از سرزمین بی‌پرنده تا قلعه» منتشر شد

«عشق، زن، خاورمیانه» روانه بازار کتاب شد

20سالگی آیفون نزدیک است؛ قیمت گوشی اپل افزایش می‌یابد؟

بلومبرگ: توسعه عینک هوشمند اپل با قابلیت‌های هوش مصنوعی ادامه دارد

چین به خودکفایی در توسعه هوش مصنوعی فکر می‌کند

سنت قدیمی کلیسای کاتولیک پس از مرگ پاپ

امید با چاشنی احتیاط

سرمایه‌گذاری امریکا در پروژه‌های بلندمدت هزینه خروج از توافق را بالا می‌برد

ایست قلبی تجارت

اشک‌هایی که دیده نشد؛ دانش‌آموز دختر دیگری در دبیرستان خودکشی کرد

از مهم‌ترین بندر ایران چه می‌دانیم؟

پرداخت بیمه بیکاری و مستمری به کارگران و خانواده‌های متوفیان

رکورد اهدای خون در اصفهان شکست

تصادف ریو و تیبا در محور شاهین‌شهر 8 مصدوم داشت

بازگشت کاپ قهرمانی جام حذفی به اصفهان!

طغیانی: برنامه‌ریزی برای صادرات داخلی و خارجی گز اصفهان ضروری است

رونمایی از پوستر نمایشگاه کتاب؛ زنده نگه داشتن نام ایران با کتابخوانی!

بخشی از کتاب/ عشق فقط احساس نیست

پشتیبانی نرم افزاری این گوشی‌های محبوب چینی به پایان رسید

فروش آیفون 17 ایر احتمالاً رکورد خاصی را برای اپل ثبت نکند

پایان حذف عقیدتی در گزینش؟

از نگهبانی کلوب شبانه تا پاپ شدن

گره کور انبارها

سیگنال مثبت مذاکره ها در رفتار آژانس

فرمانده سابق سنتکام: تمرکز باید بر موضوع هسته‌‏ای باشد

صدور و ارائه مجوز فعالیت اقتصادی به صورت الکترونیکی در کیش

مسابقات فرهنگی هنری فردا، میدانی برای تبادل تجربه و شکوفایی استعدادهاست

تصادف ریو و تیبا در محور شاهین شهر 8 مصدوم داشت

درویش رنت، سفری مطمئن با اجاره ون به مقصد جشنواره‌ های گلابگیری