بزرگنمايي:
پیام سپاهان - شهردار اصفهان گفت: برآورد ما این است که 59 پروژه تا پایان سال قابل بهرهبرداری است؛ بهزودی زمان افتتاح مشخص میشود و شمارش معکوس آن در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسمزاده امروز _چهارشنبه بیستوهفتم فروردین_ در برنامه رادیویی «بیواسطه با مردم» اظهار کرد: بهمصداق سالی که نکوست از بهارش پیداست، سال جاری سال خوبی خواهیم داشت، بهار جاری برای شهر ما از بسیاری جهات خوب است و هوای خوب و حضور میهمانان، شهر را تحت تأثیر قرار دادهاند.
وی با بیان اینکه در ایام نوروز توفیق پیدا کردیم میزبان مردم از سراسر کشور باشیم؛ طبق نظرسنجیهای انجام شده مسافران با ابراز تشکر و تقدیر از خدمات شهر، نصفجهان را ترک کردند، افزود: جریان زایندهرود را در بهار امسال تجربه کردیم که امیدوارم این نشانههای خوب گویای این باشد که سال پربرکتی را پیشرو خواهیم داشت.
شهردار اصفهان با بیان اینکه 1404 سال پرکاری برای مدیریت شهری اصفهان است، گفت: افتتاحیههای متعدد و آغاز عملیات اجرای پروژههای مختلف را خواهیم داشت؛ حوزه عمران شهرداری از دوم فروردین کار خود را آغاز کرد و در شرایطی که در مرکز شهر اجازه کار نداشتیم، در پیرامون شهر کارها آغاز شد.
قاسمزاده تصریح کرد: هفته جاری کلنگ پروژه مهم میدان شهید فخریزاده در مسیر رینگ چهارم بهزمین زده شد که شامل مجموعه تقاطعهای غیرهمسطح است و امیدوارم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد، همچنین در میدان مرکزی میوه و ترهبار اصفهان شاهد رونمایی از سردخانه هزار تنی و افتتاح سورتینگ (جداسازی و دستهبندی میوهها) بودیم؛ پروژه سوم فاز جدید غرفههای خواربار بود که دو پروژه اول زنجیره خدمات این میدان را تکمیل کرد.
وی با بیان اینکه برای سال 1404 حدود 50 پروژه زیرساختی سنگین یا بدیع پیشبینی شده است، گفت: برآورد ما این است که 59 پروژه تا پایان سال قابل بهرهبرداری است؛ بهزودی زمان افتتاح مشخص میشود و شمارش معکوس آن در اختیار شهروندان قرار میگیرد.
شهردار اصفهان تاکید کرد: بیشتر پروژهها عمرانی و شامل فاز نخست خط دو مترو تا بخشی از رینگ چهارم، شبکه پساب و ورود اتوبوسهای برقی است.
سوال شهروندان و پاسخ مسئولان
بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

21 روز کاری زمان تأیید احکام کمیسیون ماده 5 شهروند : پروندههایی دی سال گذشته از کمیسیون ماده 5 رسیده، اما هنوز اقدامی انجام نشده است.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : در رابطه با کمیسیون ماده 5، مصوبات به دبیرخانه کمیسیون میرود و کارهای قانونی و تشریفات طی میشود.
بعضی مصوبات باید به تهران برود و توسط شورای عالی شهرسازی تأیید شود و در نهایت به استانداری، شهرداری یا دستگاههای مربوط ابلاغ میشود؛ شهرداری در فرایند تصویب تا ابلاغ نقشی ندارد، اما میتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
سیدمرتضی حسامنژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان : پس از مصوب شدن 21 روز کاری باید منتظر باشیم تا دبیرخانه شورای عالی شهرسازی اظهار نظر کند.
نقشههای مربوطه باید به امضای اعضا برسد که مقداری زمانبر است، با این وجود پیگیری خواهیم کرد.
چگونگی پرداخت تأخیر در مانده طلب باید در قرارداد ذکر شود شهروند : چرا شهرداری منطقه 5 اجازه بهروز شدن مانده طلبها که از شهرداری در سالهای قبل مانده است را نمیدهد؟ اگر قرار است جریمهها بهروز شود، باید طلبها نیز بهروز پرداخت شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : احتمالاً این شهروند جزو پیمانکاران است و قراردادی با شهرداری دارد؛ اینکه اگر تأخیر در پرداخت اتفاق افتاد چگونه باید رفتار شود، باید در قرارداد ذکر شود.
حسین کارگر، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان : اگر موضوع پیمانکاری باشد یک بحث است، اگر محاسبات باشد، شرایط متفاوت میشود.
در این رابطه بر اساس سیستمهای محاسباتی و مصوبات شورای اسلامی شهر و سیستم سرای 10 بهصورت یکنواخت در تمام مناطق برخورد میشود.
تغییر مسیر خیابان آمادگاه ماندگار است شهروند : تردد داخل خیابان آمادگاه قبل از باغ گلدسته به سمت خیابان فلسطین از قبل عید برعکس و ترافیک بیشتر شده است؛ این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : برای ایام نوروز نقشه راه ترافیکی داشتیم که تغییراتی در بافت تاریخی و پیرامون میدان امام (ره) از جمله تغییر مسیر یکطرفه خیابان آمادگاه انجام شد؛ قرار بود در ایام عید بهصورت آزمایشی اجرا شود و سپس با تصمیم کمیته فنی مجدد تصمیمگیری شود.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان : برای ایام نوروز برنامهریزی که در ستاد تسهیلات سفر انجام شد تا بر این اساس ترافیک را در هسته مرکزی شهر بیش از پیش مدیریت کنیم.
اقداماتی نیز انجام شد که یکی در خیابان آمادگاه بود، همچنین برای تردد کامل در خیابان صاحب روضات برنامهریزی شد که موجب بهبود عملکردی در چهارراه باباقاسم شد.
برای ایام نوروز جنس تقاضای سفر در خیابان آمادگاه از مقصد به مسیر تغییر شکل میدهد، قبل از سال 96 که خیابان آیتالله خراسانی را نداشتیم، وضعیت تردد در خیابان آمادگاه و سیدعلیخان یکطرفه و در مخالف هم بود، مطالعاتی انجام شد که منجر به سناریوی مصوب برای بهبود شرایط ترافیکی شد، شامل ایجاد دو خط اصلی از غرب به شرق در محور خیابان آیتالله خراسانی و تغییر جهت در خیابان سیدعلیخان از غرب به شرق و تغییر جهت در خیابان آمادگاه بود.
این کار در ایام نوروز انجام و بازخوردهای خوبی گرفته شد، اما لازم بود بهعنوان مقصد نیز مورد ارزیابی قرار گیرد که با مجوزهای دریافت شده و هماهنگی با پلیس راهور این سطح عملکردی برای بعد از ایام نوروزی حفظ شده است.
حضور میدانی کارشناسان حوزه حملونقل و ترافیک و همیاران ترافیک منجر به دریافت بازخوردها شده و برنامهریزی شده است که تا در حد مطلوب این کار را پیش ببریم.
تا این لحظه بازخوردها مثبت بوده و برنامهریزی برای پایداری این طرح جدید است.
در کمیته فنی شورای حملونقل و ترافیک شهر بررسی شد که باید یکسری اتفاقات رخ دهد تا این طرح بهبود پیدا کند، از جمله مسیر عبوری دوچرخه که به جنوب خیابان منتقل میشود.
بر اساس اسلوب حرکتی در خیابانهای یکطرفه پارک خودرو در سمت راست آزاد و در سمت چپ اعمال قانون میشود و فرماندهی تقاطعهای خیابان فردوسی و آمادگاه و تقاطع آمادگاه و باغ گلدسته انجام میشود تا بتوانیم فازبندی را بهبود بخشیم و اگر گرهای بهوجود میآید برطرف شود.
هنگام ظهرگاهی دچار چالشهای کمتر از برنامه قبلی هستیم، اما هنگام صبح و عصر با اینکه به صورت نسبی بهبود داشتیم، ولی هنوز نیاز به بهبود شرایط است.
استفاده از نظر شهروندان برای اجرای مداخلات فنی و مهندسی در حوزه ترافیک شهروند : بابت رفع معضلهای ترافیکی شهر از شهرداری قدردانی میکنم؛ البته پیشنهادی برای پل وحید ابتدای بوستان سعید دارم که در صورت امکان، در این مکان میدان اجرا و گرههای ترافیکی حذف شود.
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : برای ما ارزشمند است که شهروند برای یک مشکل راه حل ارائه دهد، اما نوع واکنش مهم است.
این پیشنهاد باید در تیم فنی بررسی و بهعنوان یک گزینه کنار سایر گزینهها بررسی و مطالعات انجام شود.
در حوزه حملونقل بعد از حیث نظری شبیهسازی نیز انجام میشود.
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان : سال جاری برنامه داریم که برای بعضی مداخلات فنی و مهندسی در حوزه ایمنی و ترافیک ظرفیت مشارکت شهروندان را لحاظ کنیم.
سال جاری که برنامه بهبود ترددی مقابل ترمینال کاوه را در نظر داریم، قصد داریم طرح را به شهروندان اعلام کنیم تا نظرهای خود را مطرح کنند، البته در کنار بررسی کارشناسان نظرات شهروندان نیز لحاظ میشود.
درباره پل وحید در ساعات اوج ترافیک تردد بیش از 10 هزار خودرو را در دو جهت این منطقه داریم؛ در تقاطع جنوب پل مشکلی وجود دارد که شکل هندسی خاص تقاطع است که اعوجاج دارد.
اصولاً تقاطع در اولویت یک قرار میگیرد، چراکه یک تردد ایمن را برای عابر پیاده فراهم میکند، اما سناریوی میدان را با ابزار شبیهسازی بررسی میکنیم و نتیجه را اعلام میکنیم.
توسعه 80 درصدی رینگ پساب در سطح شهر شهروند : با وجود اینکه هنوز در فروردین هستیم شاهد خشکی بخشی از درختان شهر هستیم؛ راهکار شهرداری برای مقابله با کمآبی جهت حفظ فضای سبز شهری چیست؟
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان : همچنان مشکل تنش آبی را بهدلیل خشکی زایندهرود و کاهش آب چاهها داریم.
نیاز ما نسبت به آبی که در اختیار داریم، فاصله دارد؛ راه حل اساسی شبکه پساب است که تلاش میکنیم تا نیمه دوم سال جاری بخشی از آن بهرهبرداری شود.
این شبکه شامل حلقه شبکه پساب، تصفیهخانهها که از اردیبهشت وارد مدار میشود، مخازن و پسابی است که توافق شده در اختیار ما قرار گیرد.
با تصفیه استاندارد پساب و ورود به شبکه تا حد زیادی نیاز آبی درختان برطرف میشود، در حال حاضر 1600 لیتر دریافت میکنیم که تا 2100 لیتر قول افزایش داده شده است، هم صنعت میتواند استفاده کند، هم اگر به استانداردهای لازم برسد، برای کشاورزی مورد استفاده است.
اگر آب خاکستری با فناوریهای نوین تصفیه شود، از حیث محیط زیست هیچ مشکلی برای آبیاری درختان، حتی کشت وجود ندارد.
مجتبی حق شناس، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان : حدود 90 کیلومتر توسعه کلکتور خطوط رینگ مرکزی و رینگ پیرامونی را داریم که در سطح شهر حدود 80 درصد توسعه داشته است.
سال گذشته 21 مخزن آب احداث کردیم و آبیاری هوشمند را در دستور کار قرار دادیم؛ سال جاری در قسمتی از شهر آبیاری هوشمند و زیرسطحی انجام میدهیم که راندمان مصرف آب را کاهش میدهد.
در سطح شهر مسیرهایی که تانکری بوده است، لولهکشی انجام میشود، البته توسعه شبکه آبرسانی تحت فشار نیز در دستور کار قرار گرفته است.
هنوز در سطح شهر درختانی وجود دارد که سبز نشده است و شهروندان فکر میکنند خشک شدهاند و علت دیگر فیزیولوژی خود درخت است.
درختانی که یک طرف سبز و یک طرف خشک است، چند علت دارد که یکی تنشهای آبوهوایی و یکی آفات سمپاشی است؛ سال گذشته روز درختکاری شعار کاشت درختان مقاوم انتخاب شد و سال جاری خرید درختان مقاوم به کمآبی انجام میشود.
سالانه 62 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز و درختان شهر اصفهان نیاز است که در حال حاضر 21 میلیون متر مکعب آب در دسترس داریم، درختان شهر اصفهان با این شرایط همخوانی ندارند.
در فصل زمستان برای نخستینبار در شهر اصفهان عملیات تزریق کود به تنه درختان انجام شد که در سطح کشور گسترش پیدا کرده است، همچنین تصفیهخانههای تکمیلی در سطح شهر اجرا میشود تا بتوانیم آب تصفیه شده را در سطح شهر استفاده کنیم.
کد خبر 858316