رضایتمندی 88 درصد مسافران نوروزی از خدمات عمومی و نظافت شهری اصفهان
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان گفت: طبق نظرسنجیهای انجام شده تاکنون 88 درصد مسافران نوروز 1404 از خدمات عمومی و نظافت شهری رضایت داشتهاند و 84 درصد از زیباسازیهای شهری ابراز رضایت کردهاند.
مرتضی نصوحی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق برنامهریزیهای هرساله، نظرسنجی جامعی از مسافران نوروزی شهر اصفهان با همکاری جهاد دانشگاهی انجام شده است؛ این نظرسنجی با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف خدمات گردشگری و برنامهریزی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات در سالهای آینده صورت گرفته است.
وی افزود: بر اساس دادههای بهدستآمده از این نظرسنجی، بیشترین تعداد مسافران نوروزی اصفهان، یعنی حدود 25 درصد از استان تهران به این شهر سفر کردهاند، پس از آن استانهای خراسان رضوی با 10 درصد، آذربایجان شرقی با 8.5 درصد، البرز و مازندران هر کدام با 6.5 درصد، و فارس با 5.5 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: سایر استانها از جمله آذربایجان غربی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و دیگر مناطق نیز سهمی در ورود مسافران به این شهر داشتهاند.
نصوحی گفت: برخی از مسافران از داخل استان اصفهان نیز برای گردشگری به مرکز استان سفر کردهاند که بیشترین آنها از شهرهای خوانسار، کاشان، گلپایگان و نائین بودهاند.
وی ادامه داد: طبق آمارهای بهدستآمده، بیشترین حجم ورود مسافران به شهر اصفهان در بازه زمانی ساعت 17:00 تا 20:00 رخ داده و ورودی اصلی مسافران به شهر از سمت شمال اصفهان بوده است.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نتایج نظرسنجی نشان میدهد که جاذبههای تاریخی مهمترین دلیل سفر به اصفهان بوده و پس از آن، مراکز تفریحی از اهمیت بالایی برای مسافران برخوردار بودهاند.
نصوحی گفت: بر اساس این دادهها 43 درصد از مسافران تنها مقصد سفرشان اصفهان بوده، درحالیکه 57 درصد دیگر علاوه بر اصفهان، برنامه سفر به شهرهای دیگر را نیز در نظر داشتهاند و بهصورت موقت و برای استراحت در اصفهان توقف کردهاند.
وی افزود: بررسیهای انجامشده نشان میدهد که حدود 95 درصد از مسافران نوروزی اصفهان با وسیله نقلیه شخصی سفر کردهاند و اغلب آنها بههمراه خانواده بودهاند.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: بررسی الگوهای بازدید گردشگران نشان میدهد که میدان امام خمینی (ره) همچنان در صدر فهرست مقاصد گردشگری محبوب قرار دارد و پس از آن به ترتیب کاخ چهلستون، کلیسای وانک، باغ پرندگان، کوه صفه و دیگر اماکن تاریخی و تفریحی مورد توجه گردشگران قرار گرفتهاند.
نصوحی گفت: آمارهای نظرسنجی نشان میدهد که مسافران بهسمت اقامتهای مستقلتر تمایل بیشتری داشتهاند و بسیاری از گردشگران، باوجود ارائه اطلاعات درباره محلهای اسکان همچون هتلها، مدارس و منازل استیجاری ترجیح دادهاند که از امکانات شخصی استفاده کنند.
وی ادامه داد: دسترسی گسترده به اطلاعات از طریق اینترنت و شبکههای مجازی نقش مهمی در تصمیمگیری آنها برای محل اقامت داشته است.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با بیان اینکه بر اساس نظرسنجی انجامشده، سطح رضایت مسافران از خدمات عمومی و بهداشتی در شهر اصفهان بسیار بالا بوده است، خاطرنشان کرد: 88 درصد مسافران از خدمات عمومی و نظافت شهری رضایت داشتهاند، 84 درصد از زیباسازیهای شهری ابراز رضایت کردهاند، 70 درصد از مسافران از دسترسی به رستورانها ابراز رضایت کردهاند و دسترسی به سرویسهای بهداشتی و پارکینگها نیز در سطح بالایی از رضایتمندی قرار داشته است.
نصوحی گفت: این آمارها مربوط به بازه زمانی بیستوهفتم اسفند سال جاری تا بامداد سوم فروردین سال جاری است.
وی با بیان اینکه بر اساس بررسیهای انجامشده، شاخص گردشگرپذیری اصفهان وضعیت مطلوبی دارد، اضافه کرد: طبق نظرسنجیهای انجامشده، 89 درصد گردشگران از برخورد شهروندان اصفهانی رضایت زیاد و خیلی زیاد داشتهاند که نشاندهنده تعامل مناسب و مهماننوازی مردم این شهر است و نظم عمومی و امنیت شهری نیز با 80 درصد رضایت زیاد و خیلی زیاد از سوی مسافران ارزیابی شده است.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تصریح کرد: از میان مسافران، 34 درصد از برنامههای فرهنگی و رویدادهای شهری استفاده نکردهاند، اما آنهایی که شرکت کردهاند، رضایت بالایی داشتهاند و در زمینه فضاسازی شهری و آذینبندیها نیز 80 درصد گردشگران رضایت زیاد و خیلی زیاد داشتهاند.
نصوحی گفت: 90 درصد رضایت از تابلوهای راهنمای مسیر ثبت شده که نشان میدهد این بخش با مشکل خاصی مواجه نیست و 70 درصد مسافران از روانی عبور و مرور در شهر رضایت داشتهاند.
وی افزود: در بحث اتوبوس و تاکسیهای شهری، درصد زیادی از مسافران از این خدمات استفاده نکردهاند، اما آنهایی که استفاده کردهاند، سطح رضایت مطلوبی گزارش کردهاند و در مورد خدمات مترو، کیفیت نمادهای هنری و نورپردازیهای شهری نیز میزان 80 درصد رضایت زیاد و خیلی زیاد ثبت شده است.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: برنامه کاربردی «اصفهان من» مورد استقبال مسافران قرار گرفته و بیشتر آنهایی که نصب کردهاند، رضایت زیادی داشتهاند، همچنین 70 درصد از کسانی که با سامانه 137 تماس گرفتهاند، خدمات راهنمایی مناسبی دریافت کردهاند.
نصوحی گفت: یکی از مهمترین شاخصهای سنجش کیفیت سفر، میزان تمایل به سفر مجدد است که در این زمینه 80 درصد مسافران نوروزی تمایل دارند در طول سال مجدداً به اصفهان سفر کنند، 90 درصد مسافران اعلام کردهاند که در سالهای آینده نیز به این شهر سفر خواهند کرد و 98 درصد گردشگران، اصفهان را به دوستان و آشنایان خود توصیه میکنند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارشها 24 درصد مسافران نوروزی علاوه بر شهر اصفهان، از شهرها و روستاهای اطراف نیز بازدید کردهاند و در خصوص منابع اطلاعاتی، 60 درصد مسافران قبل از سفر، اطلاعات را از طریق اینترنت جستوجو میکنند و برای مسیریابی از نرمافزارهای نشان، بلد و گوگل مپ بهره میبرند.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بهترین و بهیادماندنیترین تجربههای مسافران در اصفهان شامل بازدید از میدان امام (ره)، پلهای تاریخی، خیابان چهارباغ، کاخ چهلستون و کلیساها بوده است.
نصوحی گفت: 95 درصد مسافران مدت اقامت برنامهریزیشده خود را کاهش ندادهاند و در موارد معدودی که سفر زودتر به پایان رسیده، دلایل شخصی یا کمآبی زایندهرود مطرح شده است.
وی افزود: 90 درصد گردشگران قصد خرید سوغات داشتهاند که در این میان گز اصفهان در صدر انتخابها قرار دارد و پس از آن، صنایعدستی مورد توجه است و از ابتدای فعالیت ستاد سفر تاکنون، 2100 تماس با سامانه 137 شهرداری ثبت شده است که عمده این تماسها در خصوص اسکان، هتلها و مراکز اقامتی بوده است.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: برای حفظ نظم عمومی و جمعآوری چادرهای غیرمجاز، بیش از 2500 مورد ساماندهی و راهنمایی مسافران انجام شده است.
نصوحی گفت: در حوزه بازدید از مراکز گردشگری آمار نشان میدهد که تا دو روز گذشته باغ گلها 6500 بازدید، شهر رویاها 3300 بازدید، تلهکابین صفه 5000 بازدید، تلهسیژ 3400 استفاده و زیپلاین کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین بیش از 10 هزار خودرو از پارکینگهای مجموعه صفه استفاده کردهاند.
وی ادامه داد: باغ پرندگان 10500 بازدید، آکواریوم ناژوان 11400 بازدید (بالاترین میزان بازدید در میان مراکز گردشگری) و باغ خزندگان، باغ پروانهها و مجموعه صدفها نیز مورد استقبال قرار گرفتهاند.
مسئول کمیته آمار و ارزیابی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بیش از 19600 نفر در برنامههای فرهنگی شهرداری مشارکت داشتهاند که شامل جزخوانی قرآن در چهارباغ، تورهای رمضانگردی و سایر رویدادهای مذهبی و فرهنگی بوده است.
نصوحی گفت: میزان ورود و خروج مسافران از پایانههای اصفهان، 63 هزار مسافر از طریق پایانههای مسافربری وارد اصفهان شدهاند و 70 هزار نفر از این پایانهها به مقصد شهرهای دیگر خارج شدهاند.
کد خبر 851922
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/950272/