نگاهی به نگاه نو مترجم و پژوهشگر قرآن کریم به سوره مبارکه یس
مقالات
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - به گزارش خبرنگار مهر، سیده حلیمه موسوی مدرس پژوهشگر و نویسنده حوزه ادب و قرآنکریم در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است به کتاب «نگاهی نو به سوره یاسین» ابوالفضل بهرام پور نگاهی انداخته و شرحی بر آن نوشته است که در ادامه میخوانیم:
ابوالفضل بهرام پور استاد دانشگاه مترجم، مفسر، محقق و پژوهشگر و نویسنده حوزه معارف و قرآن کریم نگارنده کتاب، تفسیر دانشجو به عنوان «نگاهی نو به سوره مبارکه یاسین» همچنین نویسنده آثار برتر قرآنی دیگر در زمان معاصر است.
نویسنده کتاب «نگاهی نو به سوره یاسین» ابوالفضل بهرام پور از منظر آگاهانه و دیگر به جستجوی حقایق پنهان و این منبع شگفتآور تفکر و اندیشه پرداخته است و علیرغم اینکه هر آیه دریایی از معرفت و دانش است. در هر آیه حکمتها، پرسشهای قطعی و در آخر تفسیر مختصر و مفیدی را بیان میکند ولی آنچه نگارش این اثر را با ارزشتر نموده پرداختن به مفهوم لغات و درج آن در کنار یکدیگر است که برای رساندن مخاطب به اهداف سوره و مقصدهای نهانی دیگر است. باب حکمت را میگشاید گاهی هم صراحتاً عنوان میکند که این آیه رمزگشاییِ چنین نکاتی است.
نویسنده معجزات بیان شده و زندگی برتر و بهتر را روبروی این بشر سرگردان قرار میدهد به طرزی که انسان را به سمت جهانبینی، نوع رفتارهای اجتماعی و مبارزه با هرگونه خشونت و کینه ورزی میکشاند تا جنگهای نابرابر و خارج از قاعده و اصول منطق، دفاع از مظلومیت انسان و آنچه باعث نابودیش میگردد و عاقبت فقط رحمانیت الهی او را به پایان عمر دنیوی میرساند که این چگونه حاصل شود؟! و این بار نگاه این سوره انسان را به معادشناسی، برزخ آخرت، سعادت و بهشت دعوت میکند. نویسنده به شیوایی همین موضوعات اشاره میکند. آیاتی که به فرستاده شدن سه پیامبر در یک زمان میپردازد و حکمت نزول آن که کشتن یار دیگر دین خدا یعنی حبیب نجار در شهر انطاکیه ماجرا را پیش میبرد؛ قرآن آن قدر زیبا به این شخص میگوید: «وارد بهشت شو» که گویی تمام بشر مخاطب خاص این آیه است که روح را به شگفتی میآورد. و حبیب در حسرت اینکه قومش در هلاکت و غفلت بسر میبرند تأسف فراوان میخورد و در برابر بندگی و اطاعت خداوند متعال چگونه به استقبال این نبرد رفته از بین این جامعه گمراه راه نجات و رستگاری را پیدا میکند البته مسببان مرگ وی چگونه دچار عقاب و عذاب الهی میگردند و.... قلم نگارنده به نکات مهم و اساسی در این آیات پندآموز میپردازد و داستان را هدفمند نقل میکند.
نویسنده با توجه به معارف بلند این آیه که «و ماعلمناه الشعر.. و ما به او شعر نیاموختیم» پاسخی در برابر این پرسش که قرآن کریم چرا بدگویی و مذمت شعر را بیان میکند … و آن این است که اشعار دوران جاهلیت موهوم و مبتذل بودهاند و این در خور شایستگی مقام یک انسان که همسوی مکتب انسانی قرآنی و آموزههای لطافت و شعری است نمیباشد.قرآن معیار دارد. هرگز وحی را شعر نمیداند شعر از تخیل و وحی از حقیقت سرچشمه گرفته و دلیل ذوق شاعرانه برخی مطابق طبع لطافت نثری حقایق وحی در باطن پیامبر اکرم را نمیداند و هر گونه شعری که بر پایه این دو عامل ابتذال است را رد میکند.
آیه 66و67 انسان را مخاطب قرار داده که اعضای اصلی بدن مانند چشمان را اگر خداوند از او بگیرد چگونه خواهد دید و در بیراههها عبور خواهد کرد… بنابراین قدرتنمایی پروردگار در خلقت انسان و مسیر اهداف وی را امری صریح و ضروری میداند فقدان چشمان یا همان معنای باطنی یعنی بصیرت و عدم تعقل را به عنوان رمزهای مهمی در بازگشایی مسیر تعالی عنوان میکند و نویسنده در تشریح این موارد کاملاً واضح و شایسته مشهودات قرآنی را در آفرینش این جهان و انسان به تصویر میکشاند. انسان با تمام پیچیدگیها و عجایب خلقت وی چگونه میتواند نقش اصلی خود را ایفا کند و دنبال سعادت برود و از شقاوت دور گردد. خواندن این کتاب از جمله رسیدن به چنین مقاصدی از منظر یک اندیشمند قرآنی و صاحبنظر است.
عنوان فرعی کتاب به نام تفسیر دانشجو در واقع برای تمام کسانی است که یک مرحله بالاتر از تحصیلات علمی و فکری موضوعات قرآنی را جستجو میکنند و برای فهماندن آن به جوامع آن را به کار میبندند. البته هدف دیگر نویسنده بهره بردن از این مباحث زیبای قرآنی به صورت مختصر جامع و کوتاه است برای عموم کسانی که توانایی خواندن تفسیرهای طولانی را ندارند و مژده بسیار خوبی است. این است که نویسنده کوشیده تا در این راستا قدم مؤثر بردارد و از منظر دیگر آیات و شرح آن را بازگو کند.
کد خبر 6403616

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/949868/