شخصیت شهید احمد کاظمی با چند قطعه موسیقی بیان شدنی نیست
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، هنر همواره بهعنوان ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات، انتقال مفاهیم عمیق و حفظ ارزشهای فرهنگی شناخته شده است؛ در این میان، تلفیق هنرهای مختلف همچون موسیقی و نمایش، میتواند تجربهای غنی و تأثیرگذار برای مخاطبان ایجاد کند و بر این اساس کنسرتنمایش، بهعنوان یکی از این فرمهای هنری، با ترکیب موسیقی و نمایش، فضایی منحصربهفرد خلق میکند که نهتنها مخاطب را سرگرم میکند، بلکه او را با مفاهیم عمیق فرهنگی و تاریخی نیز آشنا میسازد.
اینگونه آثار هنری، بهویژه زمانی که به زندگی شخصیتهای برجسته تاریخی یا فرهنگی میپردازند، میتوانند تأثیرات ماندگاری بر جای بگذارند.
در سالهای اخیر، کنسرتنمایشها بهعنوان یکی از فرمهای نوین هنری در ایران مورد توجه قرار گرفتهاند؛ اینگونه آثار با بهرهگیری از موسیقی و نمایش، داستانهایی را روایت میکند که علاوه بر آنکه از نظر هنری جذاب است، از نظر محتوایی نیز غنی و تأملبرانگیزند. کنسرتنمایش «رفیق بازی» که به زندگی شهید احمد کاظمی، فرمانده لشکر 8 نجف اشرف در دوران دفاع مقدس میپردازد، نمونهای از این آثار است که با تلفیق موسیقی و نمایش، روایتی عمیق و تأثیرگذار از زندگی این شهید ارائه میدهد؛ این کنسرتنمایش به کارگردانی وحید ملتجی، تلفیقی از نمایش و موسیقی است که با نگاهی به زندگی شهید احمد کاظمی، فرمانده لشکر 8 نجف اشرف در دوران دفاع مقدس با آهنگسازی امیرحسین سمیعی و صدای محمد معتمدی، این روزها در سالن چندسویه نقش جهان اصفهان در حال برگزاری است.
اصفهان بهعنوان یکی از شهرهای مهم فرهنگی ایران، میزبان این کنسرتنمایش بوده است. برگزاری چنین رویدادهایی در شهرهایی غیر از تهران، نهتنها به گسترش عدالت فرهنگی کمک میکند، بلکه فرصتی برای هنرمندان بومی فراهم میآورد تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. کنسرتنمایش «رفیق بازی» با حمایت شهرداری اصفهان و بهکارگیری هنرمندان بومی، گامی مهم در جهت تقویت فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف ایران محسوب میشود.
بر این اساس یاسر یگانه، از تهیهکنندگان موسیقی ایرانی و کارشناس این حوزه با بیان اینکه بهطور کلی «کنسرتنمایش» اتفاق جدیدی در عرصه هنر ایران است، اظهار کرد: کنسرتنمایش در حقیقت همراهی موسیقی و یک اجرای نمایشی است که در ایران با این عنوان از آن یاد شده است؛ در کشورهای غربی و از گذشتهای دور، هنر اُپرا وجود داشته که این هنر نیز تلفیقی از موسیقی و نمایش است.
وی «تعزیه» را یکی از اتفاقات نزدیک به «کنسرتنمایش» میداند که در گذشته تاریخ کشورمان مرسوم بوده است و ادامه داد: همانطور که میدانیم در تعزیه نیز نمایش و موسیقی با یکدیگر همراه است، اما کنسرتنمایش شکلی مدرنتر از همراهی و تلفیق نمایش و موسیقی دارد.
کارشناس موسیقی گفت: اولین کنسرتنمایشی که در ایران برگزار شد، رویداد کنسرتنمایش سی با ایده و آهنگسازیِ سهراب پورناظری و به خوانندگی همایون شجریان در فضای باز کاخ سعدآباد تهران بود. به مرور «کنسرتنمایش» در ایران مُد شد و تاکنون کارهای زیادی طی این سالها روی صحنه رفته است. در همین سال جاری، کنسرتنمایشِ «سیصد» که باز هم کاری از سهراب پورناظری است، حدود 140 هزار مخاطب داشت که طیِ چندین شب و از نزدیک شاهد برگزاری این اجرا بودند.
همراهی درست موسیقی و نمایش ویژگی کنسرتنمایش است
یگانه در پاسخ به اینکه این نوع کنسرتنمایشها چقدر متکی بر چهرههاست، عنوان کرد: حضور چهرهها و شخصیتهای هنری در میان بازیگران و خوانندگان این نمایشها تأثیرگذار است و در شناختهتر شدنِ نمایش نقش خواهند داشت، اما اصل ماجرا پرداخت درست یعنی همراهی درست موسیقی و نمایش و کیفیت کار است که کار را شکل میدهد و باعث میشود مخاطب زیادی از آن استقبال کند.
وی اجرا نشدن کنسرتنمایشها در مراکز استانها و شهرستانها را یک خلأ فرهنگی میخواند و ادامه داد: وجود و برگزاری کنسرتنمایشها در شهرستانها بهشدت کم است، بنابراین برگزاری کنسرتنمایش «رفیق بازی» که در اصفهان در حال برگزاری است یک اتفاق جذاب است، چراکه در نقطهای بهجز تهران برگزار میشود و فرصتی فرهنگی برای مردم اصفهان فراهم کرده است.
کارشناس موسیقی با اشاره به عوامل اجرایی «رفیق بازی» گفت: این اجرا یک کنسرتنمایش با عواملی حرفهای است که آهنگسازی آن را امیرحسین سمیعی انجام داده است. او کارهای بسیار درخشانی در حوزه موسیقی دارد و همچنین خوانندهای است که در حوزه آواز کلاسیک کار کرده و از افراد تحصیلکرده موسیقی است و سالهای اخیر کنسرتنمایش «کلنل» را در تالار وحدت آهنگسازی کرد که به خوانندگی محمد معتمدی اجرا شد و یکی از کارهای موفقی بود که توانست مخاطب خوبی را به همراه داشته باشد.
تکثیر کنسرتنمایشها نیازمند حمایت است / شهرداری اصفهان در مسیر رسالت اجتماعی
یگانه کنسرتنمایش «رفیق بازی» را یک اتفاق مهم میخواند و در تشریح علت آن ادامه داد: اجرای «رفیق بازی» در اصفهان از این منظر مهم است که در شهری غیر از تهران اجرا میشود؛ حمایت شهرداری اصفهان از این نمایش جای خرسندی دارد، چراکه وظیفه شهرداریها پرداختن به این مسائل است و خوشحالم که شهرداری اصفهان توانسته است به این درک در انجامِ مسئولیت اجتماعی خودش برسد و از چنین کاری در اصفهان حمایت کند و عواملی حرفهای را به کار ببندد و از هنرمندان بومی برای خلق یک اثر موفق حمایت کند. به نظرم این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و منتظر ماند تا در شهرهای مختلف همچون شیراز، تبریز، مشهد، خرمآباد، اهواز و دیگر مراکز شهرداریها آستین بالا بزنند تا بتوانند کنسرتنمایشهایی را با عوامل حرفهای در این شهرها روی صحنه ببرند.
کارشناس موسیقی گفت: کنسرتنمایشها رویدادهایی هزینهبر هستند و باید بدانیم با یک تئاتر یا کنسرت موسیقی صرف روبهرو نیستیم و ترکیب این دو نیازمند سناریو، موسیقی و کارگردانی قدرتمند و درجه یک است تا بتوانند یک اثر هنری جذاب و باکیفیت را به مخاطب ارائه دهند.
امیرحسین سمیعی، آهنگساز این پروژه نیز به تشریح چگونگی شکلگیری رفیق بازی میپردازد و گفت: شروع کنسرتنمایش «رفیقبازی» تقریباً از سهماه پیش با طرحی از وحید ملتجی به عنوان کارگردان صورت گرفت که قرار شد درباره شهید احمد کاظمی در پنج پرده از زبان مادر، دوستان، همرزمان، خانواده و همسر ایشان روایت شود و ساخته شود. بین هرکدام از این پردهها باید یک تصنیف در ارتباط با آن طراحی میکردیم. ما در آغاز هر پرده، ابیاتی از شاهنامه را داشتیم که مرتبط با پرده میشد که با ارکستر و گروه کُر بزرگ باید اجرا میشد، همچنین موسیقی متن را داشتیم، بنابراین در نهایت سه لاین موسیقی در این کنسرتنمایش داشتیم که حجم کار و کیفیت و کمیت را درگیر یک کار عظیم میکرد.
وی با بیان اینکه «محمد معتمدی» بهعنوان خواننده این کنسرتنمایش انتخاب شد، افزود: معتمدی در هر اجرای رفیقبازی هشت قطعه اجرا میکند که شامل دو قطعه آوازی و دیگر تصنیفهای ویژه کنسرتنمایش میشد که ساخته شده است و مرور اصلی کنسرتنمایش بر زندگی قهرمان شهید احمد کاظمی است.
این آهنگساز بهرهگیری از هنرمندان بومی را ویژگی این اتفاق هنری میخواند و با بیان اینکه در رفیق بازی از بازیگران و عوامل فنی اصفهانی استفاده شده است، عنوان کرد: تنها آهنگساز، خواننده و کنسرتمایستر کار از تهران بود؛ سایر عوامل همه از اصفهان هستند.
سمیعی استقبال از این کنسرتنمایش را بینظیر میداند و ادامه داد: ما در اصفهان با استقبال بسیار عجیبی روبهرو شدیم و چند شب مجبور شدیم اجراها را به دو سانس برسانیم، چون استقبال بسیار بالا بود و نکته دیگر اینکه فکر میکنم با وجود پایان این اجراها، کار ناقص میماند و همچنان تعداد زیادی از علاقهمندان امکان دیدن کنسرتنمایش را پیدا نمیکنند و در نهایت ما شرمنده مردم در اصفهان خواهیم بود، چراکه بهدلیل خستگی گروه نمیتوانیم سانسهای بیشتری را به اجرا برسانیم.
یادگاری «رفیق بازی» برای هنرمندان اصفهانی باقی میماند
وی گفت: نکته دیگری که در کنسرتنمایش «رفیقبازی» وجود داشت، سالنی بود که عوامل پشتیبانی در سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری اصفهان تدارک و تجهیز کردند؛ این سالن اتفاق بسیار بینظیری بود که مخصوص این کنسرتنمایش ساخته شد. ویژگی این سالن تجهیز شدن به آکوستیکها و اکولایزرها و سیستم صوتی خیلی خوب و چیدمان صندلیها و سن بسیار عالی بود. این سالن پس از این نمایش ظرفیت مهمی برای فرهنگ و هنر اصفهان خواهد بود که یکی از اتفاقات بسیار خجسته بود که با شروع کنسرتنمایش رفیقبازی رقم خورد و من خیلی خوشحالم که این نمایش منجر به شروع به کار این سالن مجهز شد که بهره آن را هنرمندان اصفهانی خواهند برد.
آهنگساز کنسرتنمایش رفیق بازی خاطرنشان کرد: بعد از کنسرتنمایش «کلنل» که سال گذشته در تالار وحدت تهران حدود 40 شب اجرا رفت و کار موفقی بود و استقبال زیادی از آن شد، این پروژه دومین کاری بود که با همکاری من و معتمدی تحت عنوان کنسرتنمایش «رفیق بازی» به همت کارگردان آن وحید ملتجی و تهیهکننده آن میثم بکتاشیان و مدیر پروژه محمد معماریان به روی صحنه رفت.
سمیعی تصریح کرد: این نوع ابرپروژههای هنری در حوزه تئاتر و موسیقی نباید فقط در تهران باشد، بلکه باید در دیگر شهرستانها و مراکز استانی کشورمان اجرا شود، چون عدالت فرهنگی حکم میکند که همه شهرها و مردم عزیزمان در جایجای جغرافیای کشور بتوانند از آنها بهره ببرند.
شخصیت احمد کاظمی با چند قطعه موسیقی بیانشدنی نیست
وی با بیان اینکه در انتقال مفاهیم و ارزشهای فرهنگی باید از تمام ظرفیتهای هنری استفاده کنیم، گفت: شاید موسیقی بهتنهایی نتواند تمام این مفاهیم را انتقال بدهد، بنابراین ایدههای هنری همچون کنسرتنمایش یا دیگر اتفاقات بسیار مؤثرتر، تاثیرگذارتر، و نافذتر و انتخابهای درستتری هستند؛ شما وقتی قصد دارید بُرشی از زندگی یک شخصیت همچون حاج احمد کاظمی را به نمایش بکشید، با یک یا چند قطعه موسیقی نمیتوانید. این کنسرتنمایش یک نکته داشت و آن طراحیهای مپینگ آن بود که به همراه دکور به کار کمک میکرد.
این موسیقیدان به تشریح ابعاد فنی «رفیق بازی» پرداخت و ادامه داد: خط هنری «رفیقبازی» طوری بود که دکور و مپینگهای مختلف در هر بُرش و اپیزود وجود داشت و روایت میکردند و برای آن جایی در دکور در نظر گرفته شده بود، بنابراین برای تمام داستانها پیشاندیشی شده بود و این حرکتهای مپینگ با همراهی ارکستر 30 نفرهای که از بچههای اصفهان بودند به جذابیتهای کار اضافه میکرد.
سمیعی عنوان کرد: چنین پروژههایی قصد دارند مفاهیم بزرگی از ایثار و شهادت و وطنپرستی را به تماشاگر القا کنند، استفاده از این ابرپروژهها بسیار مؤثر است که باید در دیگر شهرهای کشورمان اجرا شود و ما در این مسیر با وحید ملتجی و محمد معتمدی پیشقدم شدیم که امیدواریم پروژه بعدی آن در شیراز، تبریز، یزد، بوشهر، بندرعباس و دیگر شهرهای کشورمان که مسئولان قصد فراهم کردن امکان آن را دارند، رقم بخورد.
وی گفت: ما پیشقدم این اتفاقات هستیم و اصراری نداریم که تمام فعالیتهایمان در تهران باشد، چراکه به اندازه کافی در تهران کار و اجرا داریم و اشتیاقی که ما در مردم اصفهان دیدیم، به ما گوشزد میکند که از پایتخت بیرون بیاییم و به سراغ تمام جغرافیای کشورمان برویم و کار کنیم. ما تقریباً 16 روز در اصفهان بودیم و پیش از آن هم درگیر تولید کار بودیم و از اینکه توانستیم هممیهنانمان را در شهر دیگری خشنود کنیم، خدا را شاکریم.
به گزارش این گزارش، کنسرتنمایش «رفیق بازی» با تلفیق موسیقی و نمایش، روایتی عمیق و تأثیرگذار از زندگی شهید احمد کاظمی ارائه میدهد؛ این اثر هنری، به دلیل اجرای حرفهای و استفاده از هنرمندان بومی، توانسته است توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.
برگزاری چنین رویدادهایی در شهرهایی همچون اصفهان، گامی مهم در جهت گسترش عدالت فرهنگی و حمایت از هنرمندان بومی است. امید است که با حمایت نهادهای فرهنگی، شاهد برگزاری چنین رویدادهایی در دیگر شهرهای ایران باشیم تا هنر و فرهنگ در سراسر کشور شکوفا شود.
انتهای پیام/ 121
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/937011/