بزرگنمايي:
پیام سپاهان - سازمان آتشنشانی نقش تأثیرگذاری در حفظ ایمنی شهر و شهروندان و ارتقای تابآوری شهر ایفا میکند؛ مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح دستاوردها، چالشها و برنامههای آینده این سازمان پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای پرشتاب امروز، ایمنی و امنیت شهروندان یکی از مهمترین اولویتهای مدیریت شهری بهشمار میرود؛ شهرهای بزرگ و پرجمعیتی همچون اصفهان با تنوعی از چالشها و مخاطرات روبهرو هستند که میتواند جان و مال شهروندان را به خطر بیندازند؛ در این میان، نقش نهادهای امدادی و خدمات ایمنی در کاهش خسارات و مدیریت بحرانها اهمیتی دوچندان پیدا میکند.
سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نهتنها وظیفه اطفای حریق را بر عهده دارد، بلکه در بسیاری از حوادث دیگر همچون نجات افراد محبوس، حوادث طبیعی و حتی کمک به حیوانات آسیبدیده نیز فعال است؛ عملکرد این سازمان وابسته به تجهیزاتی مدرن، نیروهای متخصص، برنامهریزی و توسعه مناسب است.
پیشرفتهای تکنولوژیک در دهههای اخیر، فرصتهای تازهای را برای بهبود عملکرد این سازمان فراهم کرده است؛ از تجهیزات هوشمند گرفته تا رویکردهای علمی در تحلیل و پیشبینی بحرانها، همه و همه راه را برای ارائه خدمات سریعتر و کارآمدتر هموار کرده است، با این حال همچنان پرسشهایی درباره وضعیت کنونی این سازمانها و برنامههای آتی آنها مطرح است.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با آتشپاد دوم محمدمهدی مقدسزاده، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ، برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از اقدامات این سازمان در توسعه زیرساختها و استفاده از تکنولوژیهای نوین، دستاوردها و چالشهای موجود، تلاشهای مدیریتی و پاسخ به نیاز شهروندان در سال جاری است.
ایمنا: حدود یکسال از فعالیت شما در جایگاه مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان میگذرد؛ مهمترین دستاورد فعالیت خود را طی این مدت خدمت به شهر و شهروندان چه بوده است؟
مقدسزاده: کلانشهر اصفهان بهعنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیتترین شهرهای کشور همواره با حوادث و رویدادهای مختلفی روبهرو است و در آن جان و مال مردم به چالش کشیده میشود، بنابراین در چنین شرایطی نقش و وظیفه دستگاههای تأمین ایمنی شهر بسیار با اهمیت و ضروری است.
سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در اینباره رسالتی حائز اهمیت دارد و در ایفای این نقش خطیر، موفق و سربلند بوده است.
توانمندیهای این سازمان برای مقابله با آتشسوزیها و حوادث مختلف از جمله آوار ساختمانها، تصادفات رانندگی، سقوط در چاه، حوادث کوه، گرفتار شدن در آسانسور و سایر حوادث در چند سال گذشته رشد قابل توجه و کم سابقهای داشته است تا بتوانیم رضایت هزاران شهروند اصفهانی را در حد قابل قبولی تأمین کنیم.
علاوه بر اینکه تقویت تجهیزات و استقرار تکنولوژیهای نوین در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان مورد توجه ویژه قرار گرفته، وجود ایستگاههای مناسب برای فعالیت سازمان آتشنشانی بسیار حائز اهمیت است و برای پاسخ به نیازهای امدادی و اطفایی شهروندان، ساخت ایستگاههای جدید آغاز شده است.
سال 1403 سازمان آتشنشانی با رویکرد عدالت مکانی و رعایت استانداردهای ملی و بینالمللی، اقدامات گستردهای را برای توسعه و بهبود ایستگاههای آتشنشانی انجام داده است؛ از جمله این اقدامات میتوان به تکمیل عملیات عمرانی و تجهیز ایستگاه 28 در میدان حج، آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه در منطقه 13 شهرداری اصفهان و ایستگاه ناژوان، همچنین طراحی ایستگاههای آتشنشانی UCF در سایت نمایشگاه بینالمللی و خیابان شهید نبویمنش اشاره کرد.
علاوه بر این، نصب 83 دستگاه شیر هیدرانت در مناطق پانزدهگانه شهرداری اصفهان، احداث نیروگاه خورشیدی در ایستگاههای 11 و 12 برای تأمین برق پایدار و مقرون به صرفه و احداث آشیانه ایستگاه 7 نیز از دیگر پروژههای مهم این سال بوده است.
بهمنظور تقویت توانمندیهای آتشنشانان، سناریوهای شبیهساز مجازی، شبیهسازهای دود، شبیهسازهای نجات در ارتفاع و حفر چاههای آموزشی نیز تدوین و اجرا شد.
ایمنا: برای نوسازی خودروها و تجهیزات سازمان آتشنشانی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
مقدسزاده: سال 1403 سازمان آتشنشانی اقدامات قابل توجهی در زمینه نوسازی خودروها و تجهیزات خود انجام داده است تا توان عملیاتی و ایمنی آتشنشانان را ارتقا دهد؛ از جمله این اقدامات میتوان به خرید هود انفرادی PBI، خرید کمپرسور شارژ سیلندر تنفسی و باکس ایمن و خرید تجهیزات غواصی اشاره کرد که در راستای افزایش ایمنی و کارایی کارکنان انجام شد.
طراحی و کاربریسازی چهار دستگاه تویوتای واکنش سریع و یک دستگاه تویوتای علتیابی حریق بهمنظور بهبود سرعت و دقت در عملیاتهای امدادی صورت گرفته است و علاوه بر این خرید 140 دست اورشلوار حریق، کاربریسازی خودروی فرماندهی عملیات روی یک دستگاه شاسی هشت تنی و خرید نردبان 64 متری هیدرولیکی از دیگر اقدامات مهم این سال بوده است.
خرید سه پایه چاه و اتصال سه نظام دریل به وینچ دستی و کاربریسازی پنج دستگاه اطفائیه ایسوزو نیز در دستور کار قرار گرفت تا تجهیزات مورد نیاز برای عملیاتهای مختلف تأمین شود.
در بخش تجهیزات حفاظت فردی نیز اقدامات گستردهای انجام شده است، از جمله خرید 900 جفت چکمه ضد حریق، 800 جفت دستکش آتشنشانی و 200 کلاه ضد انفجار، همچنین خرید یک دستگاه تریلی کشنده نیز بهمنظور بهبود قابلیتهای حملونقل تجهیزات سنگین انجام شد؛ این اقدامات نشاندهنده تلاش سازمان آتشنشانی برای بهروزرسانی و توسعه امکانات خود در راستای ارائه خدمات بهتر و ایمنتر به شهروندان است.
ایمنا: سایر اقدامات شاخص این سازمان در سال 1403 چه بوده است؟
مقدسزاده: سال جاری سازمانهای آتشنشانی اقدامات شاخص متعددی را به انجام رساند که از جمله این اقدامات میتوان به یکسانسازی کدینگ عملیات (شامل خودرو، بیسیم و هیدرانت)، تدوین پیشنویس مدیریت یکپارچه آتشنشانی و خدمات ایمنی بهعنوان دبیر کمیته آتشنشانی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و برگزاری آزمون علمی برای استخدام 284 نفر نیروی آتشنشان اشاره کرد.
این همچنین موفق به کسب مقام نخست در مجموعه شهرداری در چهارمین دوره ارزیابی تعالی سازمانهای وابسته به شهرداری شد؛ بازنگری سند راهبردی سازمان و تدوین ارکان جهتساز، اهداف و راهبردها نیز از دیگر اقدامات مهم بود که با هدف ارتقای ایمنی و افزایش تابآوری شهر صورت گرفت.
علاوه بر این دو پایگاه فرهنگی آتشنشانی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری و آموزش و پرورش در فرهنگسرای شهرداری افتتاح شد تا آموزشهای محلهمحور و دانشآموزی در تمام مقاطع تقویت شود.
تشکیل اکیپ تخصصی علتیابی حریق، ارزیابی مستمر خطر حوادث و آتشسوزیها با استفاده از نرمافزار GIS و انجام آمایش فرهنگ شهروندی در حوزه حریق و حوادث در شهر اصفهان از دیگر اقدامات شاخص این سال بود؛ تعامل با 30 شرکت دانشبنیان و کسب مقامهای قهرمانی آتشنشانان در رشتههای ورزشی مختلف همچون یخنوردی، کیکبوکسینگ، والیبال و شنا نیز از دستاوردهای قابل توجه این سال محسوب میشود.
افتتاح واحد سلامت روان آتشنشانان و ارائه بیش از 120 هزار نفر ساعت آموزش تخصصی به آتشنشانان در شیفت خدمتی (که نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشت) نیز از دیگر اقدامات مهمی بود که در راستای ارتقای توانمندیها و سلامت نیروهای آتشنشانی انجام شد.
در 10 ماه سال 1403 سازمان آتشنشانی شاهد افزایش 20 درصدی آمار آموزشهای شهروندی بود که به بیش از 170 هزار نفر ساعت آموزش شهروندی رسید، همچنین مشارکت کارکنان در ارائه پیشنهادها، تدوین مقالات علمی و تخصصی، و ثبت اختراعات به طور چشمگیری افزایش یافت.
تعامل با خبرگزاریها نیز گسترش پیدا کرد و در بیشتر موارد رتبه برتر در خبرگزاریها به این سازمان اختصاص پیدا کرد و علاوه بر این تعداد گشتهای ایمنی آتشنشانان بهمنظور شناسایی نقاط مخاطرهآمیز سطح شهر 28 درصد افزایش یافت و به 5260 مورد در ده ماهه سال 1403 رسید.
ایمنا: «رونمایی از تکنولوژیهای نوین آتشنشانی اصفهان تا بهمن 1403» وعدهای بود که مهر سال جاری در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه ملی فناوری و نوآوری اصفهان «فننما» دادید؛ این تکنولوژیها کدام است و چه تأثیری در ارتقای کیفیت خدمترسانی به شهر و شهروندان دارد؟
مقدسزاده: بله، در سال 1403 سازمان آتشنشانی با بهرهبرداری از تکنولوژیهای نوین، گامهای بلندی برای ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ایمنی برداشت؛ از جمله این اقدامات میتوان به مسیریاب هوشمند عملیاتی، هوشمندسازی ایستگاهها و خودروهای عملیاتی با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) و سیستمهای آب و فوم و اتصال سیستم اعلام حریق ساختمانهای مهم شهر همچون کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان به ستاد فرماندهی اشاره کرد، زیرا معتقدیم ارزش زمان برای ما از الماس بیشتر است.
طراحی نرمافزار جدید حریق و حوادث، اجرای شبکه ارتباط محلی کارکنان عملیات و تکمیل سامانه پایش زمان نیز از دیگر دستاوردهای سازمان آتشنشانی اصفهان در سال جاری بوده است، علاوه بر این تدوین سند هوش مصنوعی و بهروزرسانی سند تکنولوژی نشاندهنده تلاش سازمان برای همگامسازی با فناوریهای روز دنیا است.
استفاده از پهپادهای کاوشگر در عملیاتهای آتشنشانی، اختراع تجهیزات امدادرسان چاه در کارگاه فناورانه سازمان (شامل تشخیص گازهای CO، CO2، گازهای طبیعی و گازهای قابل انفجار) و تشکیل تیم خلبانان پهپادی از دیگر اقدامات نوآورانه این سازمان در سال 1403 است؛ در حال حاضر 8 خلبان پهپادی آموزش دیده با گواهینامه ویژه برای پهپادها داریم، زیرا در حال خرید نخستین پهپاد آتشنشان هستیم که تا ارتفاع 90 متر توان اطفای حریق را دارد. این پهپاد تا پایان سال جاری به تجهیزات آتشنشانی اصفهان اضافه میشود؛ البته پهپاد کاوشگر برای پایش در ایام نوروز 1403 مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین اجرای الیو استریم پهپادی (پخش زنده و ارتباط با ستاد فرماندهی)، توسعه پهپاد آتشنشان و معرفی دومین پهپاد کاوشگر نیز به بهبود عملیاتهای امداد و نجات کمک زیادی کرد؛ ربات آتشنشان و تجهیزات کاوش غواص نیز از دیگر فناوریهایی بود که در این سال به کار گرفته شد؛ این سازمان با تدارک تجهیزات تخصصی بهروز دنیا در زمینههایی همچون غواصی، نجات در ارتفاع و سایر عملیاتهای تخصصی توانایی خود را در رویارویی با حوادث پیچیده افزایش داد.
ایمنا: آیا در حال حاضر نیروها و امکانات این سازمان پاسخگوی نیاز کلانشهر اصفهان با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر هست؟
مقدسزاده: در حال حاضر شهر اصفهان دارای 28 ایستگاه آتشنشانی است؛ با توجه به جمعیت بیش از دو میلیون نفری این کلانشهر و بر اساس استانداردهای ملی و بینالمللی آتشنشانی، افزایش تعداد ایستگاهها به حداقل 40 ایستگاه از مهمترین برنامههای در دست اقدام این سازمان است.
برای تحقق این هدف سازمان برنامهریزی کرده است که سالانه دو ایستگاه جدید را تا سال 1410 به بهرهبرداری برساند؛ این افزایش تعداد ایستگاهها سرعت رسیدن آتشنشانان به محل حوادث و آتشسوزیها را بهبود میبخشد و امکان جلوگیری از خسارات جانی و مالی را فراهم میکند.
از نظر نیروی انسانی تعداد کل کارکنان سازمان در حال حاضر 640 نفر است که شامل 534 نفر نیروی عملیاتی (آتشنشان) و 106 نفر نیروی ستادی میشود؛ با توجه به استانداردها سازمان هدفگذاری کرده است که تعداد آتشنشانان شهر اصفهان را تا سال 1410 به حداقل 1200 نفر افزایش دهد؛ این افزایش نیروی انسانی همراه با توسعه ایستگاهها، توانایی ما را در ارائه خدمات ایمنی و امدادی به شهروندان اصفهان به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید.
ایمنا: گزارشی از آخرین وضعیت استخدام نیروهای جدید اعلام کنید؛ این نیروها از چه زمانی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد؟
مقدسزاده: پروژه استخدام در قالب «طرح شهید عزیزالله اکبری» آغاز شده است؛ آزمون کتبی با محوریت جهاد دانشگاهی برگزار و صحتسنجی مدارک با محوریت استانداری صورت گرفته است؛ آزمون عملی نیز ظرف مدت دو ماه آینده برگزار خواهد شد.
ایمنا: آماری از فعالیت 10 ماهه سازمان آتشنشانی اصفهان برای امدادرسانی در حوادث و اطفای حریق ارائه دهید.
در 10 ماهه سال 1403 سازمان آتشنشانی در مجموع 13 هزار و 634 عملیات امداد و نجات و اطفای حریق انجام داده که شامل 6367 مورد حادثه (47 درصد)، 4736 مورد حریق (35 درصد) و 2531 مورد خدمات ایمنی (18 درصد) بوده است.
در این مدت جان حدود 6000 نفر از شهروندان گرفتار در حوادث و آتشسوزیها نجات یافته که این آمار نسبت به مدت مشابه سال 1402، 20 درصد افزایش داشته است؛ بیشترین آمار نجاتیافتگان مربوط به افرادی بود که در آسانسور محبوس شده بودند در حالی که بیشترین آمار فوتشدگان مربوط به تصادفات است.
بهطور متوسط روزانه 46 مورد حریق و حادثه امدادرسانی شده و روزانه حدود 20 نفر از این حوادث نجات یافتهاند؛ مقایسه آمار 10 ماهه سالهای 1402 و 1403 نشاندهنده افزایش یک درصدی آمار آتشسوزیها، افزایش 31 درصدی آمار حوادث (ناشی از افزایش 139 درصدی محبوسی در آسانسور بهدلیل قطع برق شبکه شهری) و افزایش 21 درصدی آمار خدمات ایمنی (در راستای ایمنسازی و کاهش حریق و حوادث) است.
مقایسه آمار انواع حوادث در این دوره نشاندهنده کاهش شش درصدی تصادفات، کاهش 25 درصدی حوادث کوهنوردی و کاهش 25 درصدی گازگرفتگی است؛ در زمینه آتشسوزیها نیز کاهش 20 درصدی آتشسوزی منازل مسکونی و کاهش 23 درصدی حریق اماکن تجاری و صنعتی در سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال 1402 مشاهده شده است.
ایمنا: بیشترین فراوانی حوادث چه مواردی بوده است و چه توصیهای برای کاهش این آمار به شهروندان دارید؟
مقدسزاده: بیشترین فراوانی حوادث مربوط به محبوسی در آسانسور است؛ در 10 ماه سال 1403 تعداد 2598 مورد حادثه محبوسی در آسانسور گزارش شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 1402، 139 درصد افزایش پیدا کرده است.
در حال حاضر با توجه به قطعی برق در مناطق مختلف شهر، محبوس شدن افراد در آسانسورهای مجموعههای مسکونی، تجاری، اداری و آسانسورهای پلهای عابر پیاده افزایش یافته است؛ برخی شهروندان تصور میکنند اگر آسانسور بین طبقات گیر کند با خطر سقوط روبهرو میشوند و باید تلاش کنند هر چه سریعتر خارج شوند، در صورتی که چنین تفکری اشتباه است.
مهمترین نکته در استفاده از آسانسور هنگام قطع ناگهانی و پیشبینینشده برق این است که در بسیاری از ساختمانهای امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستمی به نام Blackout (یا همان برق اضطراری) مجهز هستند که در هنگام قطع ناگهانی برق، آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی میکند.
در زمانهایی که ساختمان خالی از سکنه است، توصیه میشود از آسانسور استفاده نشود و در صورت محبوسی در آسانسور، در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسینهای فنی، سرایداران یا نیروهای آتشنشانی خودداری کنند.
در 10 ماه سال جاری 687 مورد تصادف، 71 مورد حادثه کوه، 1607 مورد مأموریت نجات حیوانات و 842 مورد محبوسی در اماکن امدادرسانی گزارش شده است.
ایمنا: یکی از معضلات جدی سازمان آتشنشانی مزاحمتهای تلفنی بوده، آیا در حال حاضر تعداد مزاحمان کاهش یافته است؟
مقدسزاده: تعداد کل تماسهای برقرار شده با سامانه 125 در 10 ماه سال جاری 224,489 مورد بوده است که با اجرای برنامههای فرهنگسازی برای کاهش مزاحمتهای تلفنی سامانه 125، آمار مزاحمتهای تلفنی آتشنشانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد کاهش پیدا کرده است.
ایمنا: برای کاهش زمان رسیدن نیروهای آتشنشانی به محل حریق و حوادث چه تمهیداتی اندیشیدهاید و در حال حاضر میانگین زمان حضور چقدر است؟
مقدسزاده: عوامل مؤثر بر زمان رسیدن خودروهای آتشنشانی به محل حادثه به دو دسته عوامل درونسازمانی و برونسازمانی تقسیم میشود؛ عوامل درونسازمانی شامل محدوده پوششدهی و جانمایی ایستگاهها، نقشه و GPS و سیستم مکانیابی درخواستکننده خدمات، نحوه تعیین و اعزام خودروها، زمان خروج از ایستگاه، مهارت، سرعت و دقت راننده در انتخاب مسیر مناسب، وضعیت خودروها (نوع، وزن و عمر خودرو) و آموزش و فرهنگسازی شهروندان در نحوه تماس با آتشنشانی و باز کردن مسیر حرکت خودروهای امدادی است، از سوی دیگر عوامل برونسازمانی همچون وضعیت ترافیک، برنامهریزی و توسعه شهری، فرهنگ عمومی مردم، جمعیت، وضعیت راهها و زمان وقوع حادثه (روز هفته و ساعت شبانهروز) نیز بر این زمان تأثیرگذار است.
در راستای کاهش میانگین زمان رسیدن به محل حادثه، سازمان آتشنشانی طی یک سال گذشته اقدامات متعددی انجام داده است؛ از جمله این اقدامات میتوان به اجرای پروژه عدالت مکانی برای جانمایی بهینه ایستگاهها مطابق با استاندارد 6430 اشاره کرد، همچنین استقرار خودروهای آتشنشانی در اماکن پرتردد، پرخطر و پرترافیک سطح شهر به تعداد بیش از 4862 مورد در ده ماهه سال جاری، تأثیر چشمگیری در افزایش سرعت امدادرسانی و کاهش خسارات داشته است.
بهکارگیری تکنولوژیهای نوین نیز از دیگر اقدامات مهم بوده است؛ این تکنولوژیها شامل مسیریابی هوشمند عملیاتی، هوشمندسازی ایستگاهها و خودروها (از جمله استفاده از اینترنت اشیا و سیستمهای آب و فوم)، اتصال سیستمهای اعلام حریق ساختمانهای مهم به ستاد فرماندهی و تکمیل سامانه پایش زمان است، علاوه بر این توسعه تجهیزات و امکانات آتشنشانی نیز با احداث ایستگاههای جدید، نوسازی ناوگان و جذب نیروهای جوان و کارآمد صورت گرفته است.
طبق استانداردهای جهانی، زمان رسیدن نیروهای آتشنشانی به محل حادثه باید بین 180 تا 300 ثانیه باشد؛ در حال حاضر میانگین زمان رسیدن نیروهای آتشنشانی در شهر اصفهان 253 ثانیه است که در محدوده استاندارد قرار دارد، اما همچنان تلاش برای بهبود این زمان ادامه دارد.
ایمنا: کدام یک از برنامهها و اهداف شما در این سازمان هنوز به نتیجه نرسیده و دلیل آنچه بوده است؟
مقدسزاده: تمام برنامههایی که پیشبینی شده به نتیجه رسیده است؛ این موفقیت حاصل تلاش و همکاری تمام همکاران در سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بوده است.
ایمنا: چه صحبتی با شهروندان دارید؟
مقدسزاده: از شهروندان تقاضا داریم با رعایت نکات ایمنی، نقش خود را در کاهش خطرات ایفا کنند؛ باید به محض شنیدن صدای آژیر خودروهای آتشنشانی، مسیر خیابانها را باز کرده و عبور نیروهای امدادی را تسهیل کنند، همچنین وجود خاموشکنندههای آتش در خودروها، منازل و اماکن تجاری ضروری است و میتواند از گسترش حوادث جلوگیری کند.
ساکنان ساختمانهای مرتفع و اماکن پرتردد نیز میتوانند با ارسال درخواست مکتوب به سازمان آتشنشانی، آموزشهای ایمنی لازم را دریافت کنند؛ همکاری شهروندان با سازمان آتشنشانی و رعایت اصول ایمنی، نقشی حیاتی در حفظ جان و مال آنها دارد.
کد خبر 834199