بزرگنمايي:
پیام سپاهان -
اله زندیفرد_ محمد زرویی نصرآباد، چهرهای شناختهشده در عرصه هنرهای تجسمی، با نگاه ویژهای به تأثیر این هنر بر جامعه سالها در تلاش بوده تا بستری مناسب برای معرفی و حمایت از هنرمندان ایجاد کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
او که مدیریت موسسه فرهنگی هنری «نام» را بر عهده دارد، در گفتوگویی با ما به چالشها و دغدغههای این حوزه پرداخته است.
زرویی از نقش پررنگ آموزش در گسترش آگاهی عمومی نسبت به هنرهای تجسمی سخن گفته و تأکید کرده که باید فرصتهایی برابر برای تمامی هنرمندان، بهویژه جوانان فراهم شود. او همچنین از برنامههای حمایتی موسسهاش برای کشف استعدادهای جدید و توسعه فضاهای نمایش آثار هنری خبر داده و به موانعی که همچنان بر سر راه این هنر وجود دارد اشاره کرده است. این گفتوگو نگاهی عمیق به مسیری است که هنرهای تجسمی در ایران میتواند طی کند.
در ادامه بخش اول گفتوگوی محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «نام» با خبرنگار خبرگزاری برنا را میخوانید.
موسسه نام با هدف بازگرداندن هنر به خانه های مردم شکل گرفت
برنا : موسسه فرهنگی هنری نام با چه هدفی شکل گرفت و چه رویکردی در زمینه هنر های تجسمی دارد؟
زرویی نصرآباد : موسسه فرهنگی هنری نام با این هدف و شعار شروع به کار کرد که هنر را به خانههای مردم ببرد. هدف اصلی این است که مردم بتوانند به شکلهای مختلف از آثار هنری تجسمی بهرهمند شوند. یکی از فعالیتهای اصلی این موسسه تبدیل آثار هنری به محصولات قابل دسترس برای عموم است. متأسفانه، آثار هنری به دلایل مختلف مانند گران بودن، دور از دسترس بودن یا محفوظ ماندن در گنجینهها و موزهها به دست مردم عادی نمیرسند.
اگر بخواهیم به گذشته نگاه کنیم، تا دوران قاجار، هنر بهصورت جاری در زندگی مردم حضور داشت اما از آن زمان به بعد هنر به سمت موزهها، گالریها و گنجینهها سوق پیدا کرد و از زندگی روزمره مردم فاصله گرفت. این جدایی به تدریج باعث شد که مردم دیگر نتوانند از هنر بهطور مستقیم لذت ببرند و خانهها بیروح شدند. در سالهای اخیر نیز بیشتر آثار هنری به دست مجموعهداران، گالریها یا افرادی با توان مالی بالا رسیده است. این در حالی است که برخی از این آثار، دقیقاً برای مردم و با هدف دسترسی عمومی خلق شده بودند، اما به دلیل عدم توزیع مناسب یا قیمت بالا مردم از آنها بینصیب ماندند. در کل موسسه نام با این نگاه شکل گرفت که این فاصلهها را کم کند و هنر را به خانههای مردم برگرداند.
برنا : این موسسه دقیقا از چه زمانی شروع به کار کرد؟
زرویی نصرآباد : موسسه فرهنگی هنری نام در سال 1400 حکم تأسیسش صادر شد و در سال 1401 بهطور رسمی ثبت و فعالیت خود را آغاز کرد. از همان ابتدا، طرح موسسه را با دوستان و همفکرانم تهیه کردیم و با مشورت آنها ساختار آن را شکل دادیم. این موسسه بر پایه سه بخش اصلی بنا شده است: بخش اول، تولید و تبدیل آثار هنری به محصولات است. این بخش که با نام «نگاره» شناخته میشود، به همکاری با هنرمندان مختلف در زمینههایی، چون گرافیک، تصویرسازی، کاریکاتور، نقاشی، حجم و سایر رشتههای هنری اختصاص دارد. هدف این بخش تولید محصولاتی کاربردی در حوزههای مختلف، از جمله بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان، لوازمالتحریر، پوشاک و پارچههای تزئینی برای استفاده در خانه است.
بخش دوم، توزیع و فروش محصولات است که تحت عنوان «آفاق» فعالیت میکند. این بخش به فروش محصولات از طریق گالریها، فروشگاههای فیزیکی و فضای مجازی میپردازد و مسئولیت گسترش دسترسی به این محصولات را بر عهده دارد.
بخش سوم، گنجینهداری و حفظ آثار ارزشمند است که به آن «ماهستان» میگوییم. این بخش مخفف «مجموعه آثار هنری سرامدان تجسمی ایران» است و به جمعآوری، نگهداری و مرمت آثار هنری بزرگ اختصاص دارد. ماهستان همچنین در زمینه همکاری با گالریها، برگزاری نمایشگاهها، مرمت، حراج آثار و حتی بستهبندی و بیمه این آثار به صورت حرفهای فعالیت میکند.
ایجاد چرخه یکپارچه تولید، توزیع و گنجینه داری
برنا : هدف اصلی موسسه از این ساختار مخصوصا در بخش اقتصاد هنر چیست؟
زرویی نصرآباد : هدف اصلی موسسه نام، توجه به اقتصاد هنر و فرهنگ است. ما میخواستیم هر سه بخش تولید، توزیع و گنجینهداری را بهصورت همزمان پیش ببریم، چرا که این چرخه به صورت یکپارچه کمتر در کشور ما برنامهریزی شده است. برای مثال، در زمینه تولید، بسیاری از محصولات موجود در بازار محتوای هنری ضعیف یا طراحی غیرحرفهای دارند. اگر محصولی بخواهد موفق باشد، باید از محتوای درست، خط هنری اصیل و آثار هنری ارزشمند بهرهمند شود.
ارتباط با هنرمندان نیز بسیار اهمیت دارد. ما نباید این ارتباط را قطع کنیم؛ چرا که جریان مستمر خلق آثار هنری، پایهگذار موفقیت این چرخه است. به همین دلیل موسسه ما تلاش میکند با بهرهگیری از آثار هنری و اساتید برجسته، محصولاتی ارزشمند و قابلاعتنا تولید کند که هم از نظر هنری و هم اقتصادی تأثیرگذار باشند.
تولیدکنندگان کوچک به حمایت نیاز دارند
برنا : چگونه از تولیدکنندگان حمایت کردید و به نظر شما نقش استودیو در شکلگیری جریانهای هنری چه بوده است؟
زرویی نصرآباد : ما به این نتیجه رسیدیم که در ابتدا باید بهعنوان یک استودیو عمل کنیم، چراکه برای شروع کار و حمایت از تولیدکنندگان لازم بود نمونههایی ارائه کنیم که بتواند الگو باشد. بسیاری از تولیدکنندگان کوچک به حمایت نیاز دارند، اما در این فضا کاری که ما به دنبال آن بودیم وجود نداشت بنابراین، مجبور شدیم خودمان تولید را آغاز کنیم تا یک مدل قابل ارائه ایجاد شود. مثلاً کاری که برای حاج قاسم انجام شد، نمونهای از این فرآیند بود. ما از هنرمندان متنوعی بهره بردیم از شاعران و خطاطان گرفته تا طراحان و سعی کردیم آثار این هنرمندان را در یک محصول جمعآوری کنیم.
مردم نمی دانند آثار باکیفیت و شناسنامهدار هنری را از کجا بخرند
برنا: با مثال بگویید که در راستای این مسئله و برای گسترش آثار هنری در بازار چه کردید؟
زرویی نصرآباد: برای مثال ما در آفاق تمرکز را روی چاپ و پخش آثار گذاشتیم تا هنری با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار بگیرد. وقتی به بازار فعلی نگاه میکنید، قیمت آثار هنری معمولاً از چند میلیون شروع میشود و تا پانزده میلیون و بیشتر ادامه دارد اما مردم نمیدانند آثار باکیفیت و شناسنامهدار را از کجا برای خانهها یا هدیه دادن تهیه کنند. بنابراین ما در تلاشیم تا فضایی ایجاد کنیم که آثار هنری با شناسنامه مشخص و قیمت مناسب عرضه شود. همچنین فرآیند ارزیابی و ارزشگذاری این آثار توسط کارشناسان و هنرمندان معتبر انجام میشود تا کیفیت تضمین شود. مردم باید احساس کنند که خرید آثار هنری، علاوه بر داشتن ارزش هنری، یک سرمایهگذاری فرهنگی است. ما کارهایی را که برای فروش میگذاریم سال بعد خودمان حاضریم با قیمتی بالاتر بخریم و 10 درصد هم اضافهتر به آنها بدهیم تا جریانی فرهنگی راه بیفتد.
دزدیدن طرح آثار هنری بهتر از عکس باب اسفنجی روی محصولات ایرانی است
برنا: چطور توانستید جریان سازی فرهنگی را در محصولات ایجاد کنید؟
زرویی نصرآباد: ما در استودیو نگاره سعی کردیم از آثار هنرمندان در محصولات مختلف استفاده کنیم. عدهای میگفتند بهعنوان مثال هر اثر یا طرحی که روی محصولی مانند دفتر، پازل یا لباس قرار میگیرد را ممکن است بدزدند و من در جواب میگفتم: ای کاش این کار را بکنند، بهتر از این است که عکس باب اسفنجی را روی محصولات ما باشد و این کار باعث میشود هنرمندان بهجای اینکه آثارشان در گالریها خاک بخورد، از تکثیر آثارشان درآمد داشته باشند.
حق التالیف گرفتن هنرمندان فرهنگ عمومی را هم ارتقا میدهد
از سوی دیگر این روش شبیه به انتشار کتاب است که هنرمند برای هر بار چاپ اثرش 10 درصد حقالتألیف دریافت میکند. این مدل اقتصادی به هنرمندان کمک میکند و در عین حال، مردم هم میتوانند آثار هنری را با قیمتی مناسب در اختیار داشته باشند. جریانسازی فرهنگی به این شکل نه تنها به هنرمندان کمک میکند، بلکه فرهنگ عمومی را هم ارتقا میدهد.
برنا: برای این قضیه آیا آثاری را برای ساخت و طراحی به هنرمندان هم سفارش می دهید؟
زرویی نصرآباد: بله، پس از طوفان الاقصی، بلافاصله کار تولید را با سفارش به پنج هنرمند آغاز کردیم. این پروژهها به شکل منسجمی پیش رفت و در نهایت به نمایشگاه ونیز رسید. در این فرآیند، یک کیوریتور حرفهای از ابتدا مسئولیت تعریف سفارشها را بر عهده داشت و با هنرمندان درباره نیازها و چگونگی تولید گفتوگو کرد. نتیجه این بود که آثار باکیفیت و هدفمند تولید شد. چنین انسجام و دقتی کمتر در این حوزه رخ میدهد و این یک نقطه قوت برای نگاره محسوب میشود.
از کارهای عجولانه و تبلیغات زودگذر پرهیز می کنیم/ راهاندازی آرتشاپ در ایران و خارج از کشور
برنا: آیا برنامه ریزی خاصی برای فروشگاهها و عرضه آثار هنری و تبلیغات انجام دادهاید؟
زرویی نصرآباد: بله، برنامهریزی دقیقی برای فروشگاهها داریم هدف ما این است که در ایران فروشگاههای هنری متعددی ایجاد کنیم که هم آثار هنری و هم محصولات مرتبط را عرضه کنند. این پروژهها به صورت تدریجی و با رویکردی مویرگی پیش میروند تا نتایج پایداری به همراه داشته باشند. فعلاً تمرکز ما بر روی کیفیت و استحکام فعالیتهایمان است و از انجام کارهای عجولانه و تبلیغات زودگذر پرهیز میکنیم. برای عرضه آثار در خارج از کشور نیز برنامههایی داریم. تاکنون پروژههای پراکندهای انجام دادهایم که نتایج خوبی داشته است اما همچنان در حال گسترش این بخش هستیم. یکی از برنامههایمان داشتن آرتشاپ در ایران و خارج از کشور است که در آینده در خصوص آن خبررسانی خواهیم کرد.
انتهای پیام/
آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه 7 بخوانید