بزرگنمايي:
پیام سپاهان - در شهرهای پیشرفته تاکسیهای برقی بهعنوان نماد تحول با موتورهای بیصدا و اگزوزهای بدون دود پا به عرصه گذاشتهاند؛ این خودروها نهتنها آلودگی هوا را کاهش میدهند، بلکه آیندهای سبز و پایدار را با تغییر چهره حملونقل عمومی خواهند ساخت؛ این تحول داستانی است که از خیابانها آغاز میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سالهای اخیر تاکسیهای برقی بهطور فزایندهای محبوبیت یافتهاند و ظهور آنها در صنعت حملونقل، تحولی اساسی ایجاد کرده است؛ این خودروها با انتشار گازهای خروجی صفر، جایگزینی پاکتر و پایدارتر برای تاکسیهای بنزینی سنتی بهشمار میروند؛ با توجه به تلاش شهرهای سراسر جهان برای کاهش آلودگی هوا و مقابله با تغییرات آبوهوایی، تاکسیهای برقی نقش کلیدی در دستیابی به این اهداف ایفا میکنند؛ این تحول نهتنها به بهبود کیفیت هوا کمک میکند، بلکه گامی مهم به سوی آیندهای سبزتر و پایدارتر است.
یکی از مهمترین مزایای تاکسیهای برقی، کاهش چشمگیر انتشار کربن است؛ با حذف دود اگزوز که عامل اصلی آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای است، این خودروها به بهبود کیفیت هوا در مناطق شهری کمک زیادی میکند؛ این امر نهتنها برای مسافران مفید است، بلکه ساکنان شهرها و عابران پیاده نیز از کاهش مواجهه با آلایندههای مضر بهرهمند میشوند، علاوه بر این با افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و بادی در شبکههای برق، اثرات زیستمحیطی شارژ تاکسیهای برقی نیز بهطور مداوم کاهش پیدا میکند؛ این پیشرفتها نشاندهنده تعهد جهانی به سوی سیستمهای حملونقل پایدارتر است.
تاکسیهای برقی علاوه بر مزایای زیستمحیطی، از نظر اقتصادی نیز گزینهای جذاب بهشمار میروند؛ استفاده از برق بهجای بنزین یا سوخت دیزل، هزینههای سوخت را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد، همچنین این خودروها بهدلیل داشتن قطعات متحرک کمتر، هزینههای نگهداری کمتری نسبت به موتورهای احتراق داخلی دارند؛ دولتها و مقامات محلی نیز با ارائه مشوقهای مالی همچون اعتبارات مالیاتی و یارانهها، هزینههای اولیه خرید و راهاندازی تاکسیهای برقی را کاهش دادهاند که استفاده از تاکسیهای برقی را برای اپراتورها مقرونبهصرفهتر کرده است و به رشد این صنعت کمک میکند.
یکی از چالشهای اصلی در استفاده از تاکسیهای برقی، موضوع «اضطراب برد» بوده است، با این حال پیشرفتهای اخیر در فناوری باتری و گسترش زیرساختهای شارژ، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است؛ باتریهای مدرن با ظرفیت و چگالی انرژی بالاتر، امکان طی مسافتهای طولانیتر بدون نیاز به شارژ مکرر را فراهم میکند، همچنین توسعه ایستگاههای شارژ سریع در شهرها، دسترسی رانندگان به شارژ مجدد را آسانتر کرده است؛ فناوریهای نرمافزاری هوشمند نیز با بهینهسازی مسیرها و مصرف انرژی، به رانندگان کمک میکند تا با اطمینان بیشتری از تاکسیهای برقی استفاده کنند.
تاکسیهای برقی نهتنها به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای کمک خواهد کرد، بلکه با ارائه مزایای اقتصادی و فناوریهای پیشرفته، آیندهای روشن را برای صنعت حملونقل رقم میزند؛ این خودروها با ترکیب پایداری زیستمحیطی و صرفهجویی اقتصادی، گزینهای ایدهآل برای شهرهای مدرن است. با ادامه پیشرفتهای فناوری و گسترش زیرساختها، تاکسیهای برقی بهزودی به بخشی جداییناپذیر از سیستمهای حملونقل عمومی تبدیل خواهند شد و نقش مهمی در ایجاد شهرهای سبزتر و پایدارتر ایفا خواهند کرد.
افزایش اعتماد مردم به حملونقل عمومی با ورود ناوگان برقی ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی تجربهای جدید در سطح جهانی است که نیاز به برنامهریزی دقیق و زیرساختهای مناسب دارد.
وی میافزاید: هدف اصلی از این اقدام کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و بهرهگیری از جدیدترین تکنولوژیها در حملونقل عمومی است.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح میکند: یکی از نکات برجسته در اجرای این طرح، حمایت مالی بیسابقه شهرداری و شورای شهر اصفهان است؛ برای هر تاکسی برقی مبلغ 500 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی مدیریت شهری تخصیص داده شد، این در حالی است که در سایر شهرها حمایتها بیشتر بهصورت وام به رانندگان ارائه میشود، بنابراین این اقدام نشاندهنده عزم جدی اصفهان برای ارتقای ناوگان حملونقل عمومی و دستیابی به هوای پاک است.
قربانی ادامه میدهد: علاوه بر ورود 50 تاکسی برقی، مقدمات ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی شهر اصفهان نیز در حال انجام است؛ اصفهان قصد دارد با توسعه زیرساختها، این ناوگان را بهصورت گسترده بهکار گیرد.
وی بیان میکند: بدیهی است که این تاکسیها در مناطقی که آلودگی بیشتری دارد یا حجم ترافیک بالا است، متمرکز خواهد شد تا تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد، همچنین سازمان تاکسیرانی موظف است طرحی جامع برای مدیریت کرایهها و نحوه خدماترسانی این تاکسیها به شورای شهر ارائه دهد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان میکند: ورود تاکسیهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی اصفهان، نهتنها گامی مهم در راستای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلایندهها است، بلکه به بهبود تجربه سفر شهروندان نیز کمک خواهد کرد؛ این اقدام زمینه را برای افزایش اعتماد مردم به حملونقل عمومی و تشویق مردم به استفاده بیشتر از آن را فراهم میکند.
محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به فرسودگی بالای ناوگان تاکسیرانی اصفهان بهعنوان مهمترین چالش در این حوزه به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: بر اساس آمار موجود، بیش از 80 درصد خودروهای تاکسیرانی اصفهان فرسوده است و تمام تلاش سازمان در سنوات گذشته معطوف به نوسازی ناوگان و کاهش میانگین سنی خودروها بوده است.
وی میافزاید: سال جاری 500 دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان تاکسیرانی اصفهان خارج شد و در ادامه برنامههای نوسازی، جایگزینی خودروهای جدید با کیفیت و متناسب با قانون هوای پاک در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان درباره تأثیر این اقدامات بر کاهش آلودگی هوا تاکید میکند: شهر اصفهان سالها از مشکلات زیستمحیطی و آلودگی هوا رنج میبرد و بخش قابلتوجهی از این آلودگی مربوط به حوزه حملونقل است.
پرورش ادامه میدهد: سازمان تاکسیرانی با هدف دستیابی به هوای پاک، نخستین گام جدی خود را با برقیسازی ناوگان تاکسیرانی برداشت و تاکنون 50 دستگاه خودروی برقی با تسهیلات ویژه در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
وی با اشاره به شرایط متقاضیان دریافت این خودروها ادامه میدهد: تمام رانندگانی که سن آنها زیر 55 سال بوده و سابقه پنج سال فعالیت مستمر در ناوگان تاکسیرانی بدون تخلف جدی داشتهاند، واجد شرایط دریافت خودروی برقی شدند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان خاطرنشان میکند: با توجه به پیشرفتهبودن این خودروها، رانندگان در جلسات آموزشی با جزئیات بهرهبرداری از خودروها آشنا شدند و این آموزشها توسط کارشناسان شرکت خودروساز ارائه شد.
پرورش تاکید میکند: رانندگان این تاکسیهای برقی با لباس متحدالشکل، در مسیرهای گردشگری، هتلها و میادین اصلی شهر بهصورت دربستی فعالیت خواهند کرد، البته با توجه به ویژگیهای این خودروها، کرایه آنها بیشتر از سایر تاکسیها خواهد بود و نرخ آن توسط شورای اسلامی شهر تعیین میشود.
وی میگوید: 50 دستگاه خودروی برقی وارد شهر اصفهان شدهاند و طی هفته جاری تحویل متقاضیان خواهد شد و این خودروها بهزودی فعالیت خود را در سطح شهر آغاز خواهند کرد.
اصفهان با ورود تاکسیهای برقی بهدنبال کاهش ردپای کربن است جمشید لقایی، مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به ورود 50 دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل عمومی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا میگوید: این اقدام که بهعنوان سرآغاز حرکتی نوین در راستای استفاده از خودروهای برقی در حملونقل عمومی شناخته میشود، گامی مهم در جهت کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.
وی میافزاید: اگرچه جزئیات دقیق تسهیلات ارائهشده به رانندگان این تاکسیها هنوز به طور کامل اعلام نشده، اما شهرداری اصفهان با حمایتهای مالی بیسابقه، از جمله کمکهای بلاعوض، زمینه را برای ورود این ناوگان فراهم کرده است؛ این اقدام نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای توسعه حملونقل پایدار و کاهش آلایندههای محیطی است.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان بیان میکند: تاکسیهای برقی بهدلیل تولید نکردن آلایندههای مضر در حین حرکت، بهعنوان یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ جهان شناخته میشود؛ با توجه به اینکه تاکسیها بهدلیل پیمایش روزانه بالا و توقفهای مکرر در مناطق پرترافیک، سهم قابل توجهی در تولید آلودگی دارد، جایگزینی آنها با خودروهای برقی میتواند تأثیر چشمگیری بر بهبود کیفیت هوا داشته باشد.
لقایی عنوان میکند: شهرداری اصفهان با احداث چندین ایستگاه شارژ در نقاط مختلف شهر از جمله مجموعه سیاحتی سپاهان، خیابان فرایبورگ و میدان بزرگمهر، زیرساختهای لازم برای پشتیبانی از خودروهای برقی را فراهم کرده است؛ این اقدامات به عنوان پیشنیاز توسعه ناوگان برقی، زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی و گسترش بیشتر این زیرساختها در آینده فراهم میکند.
وی با اشاره به آشنایی مردم با مزایای خودروهای برقی میگوید: ورود تاکسیهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی، فرصتی برای آشنایی مردم با مزایای این خودروها است؛ شهروندان با سوار شدن بر این تاکسیها میتوانند بیصدایی، راحتی و تولید نشدن آلودگی آنها را بهطور مستقیم تجربه کنند؛ این موضوع میتواند به تغییر نگرش عمومی نسبت به خودروهای برقی و افزایش استقبال از آنها کمک کند.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از چالشهای اصلی در استفاده از خودروهای برقی، تأمین برق پاک برای شارژ آنها است، بیان میکند: شاید برخی نگران باشند که شارژ خودروی برقی در جاده تمام شود، اما این دغدغه بیجا است؛ در ابتدای ورود خودروهای بنزینی نیز چنین نگرانیهایی وجود داشت، اما با توسعه زیرساختها این مشکل برطرف شد، بنابراین با حرکت به سمت خودروهای برقی زیرساختها نیز بهبود پیدا میکند و این نگرانی از بین خواهد رفت، همانطور که امروزه دغدغهای برای تهیه بنزین وجود ندارد.
لقایی با تاکید بر تأثیر تاکسیهای برقی بر کاهش آلودگی هوا خاطرنشان میکند: با توجه به متوسط عمر 13.2 ساله ناوگان تاکسیهای بنزینی اصفهان و از کار افتادن کاتالیستهای جذب آلاینده در بسیاری از این خودروها، آلایندگی آنها چندین برابر خودروهای نو است؛ جایگزینی این خودروها با تاکسیهای برقی میتواند بهطور قابل توجهی از میزان آلودگی هوا بکاهد و گامی مهم در جهت حفظ محیط زیست باشد.
وی تصریح میکند: ورود تاکسیهای برقی به اصفهان نهتنها نشاندهنده تعهد مدیریت شهری به توسعه پایدار است، بلکه الگویی برای دیگر شهرهای کشور محسوب میشود؛ با گسترش زیرساختها و افزایش تعداد خودروهای برقی، اصفهان میتواند بهعنوان پیشگام در استفاده از فناوریهای نوین حملونقل، الهامبخش دیگر شهرها باشد.
مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان بیان میکند: این حرکت نوین اگرچه با تعداد محدودی تاکسی برقی آغاز شده است، اما میتواند سرآغاز تحولی بزرگ در سیستم حملونقل عمومی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشد.
به گزارش ایمنا، ورود 50 دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل عمومی اصفهان، گامی مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است؛ این اقدام نهتنها نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری برای توسعه حملونقل پایدار است، بلکه الگویی برای دیگر شهرهای کشور محسوب میشود.
تاکسیهای برقی با حذف آلایندههای مضر و کاهش انتشار گازهای گلخانهای، نقش کلیدی در دستیابی به هوای پاک و حفظ محیط زیست ایفا میکنند، همچنین، توسعه زیرساختهای شارژ و ارائه تسهیلات ویژه به رانندگان، زمینه را برای گسترش بیشتر این ناوگان و افزایش اعتماد مردم به حملونقل عمومی فراهم خواهد کرد.
این حرکت نوین اگرچه با تعداد محدودی تاکسی برقی آغاز شده، اما سرآغاز تحولی بزرگ در سیستم حملونقل عمومی است؛ با ادامه پیشرفتهای فناوری و گسترش زیرساختها، تاکسیهای برقی بهزودی به بخشی جداییناپذیر از حملونقل شهری تبدیل خواهند شد و نقش مهمی در ایجاد شهرهای سبزتر و پایدارتر ایفا خواهند کرد؛ این اقدامات نهتنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند، بلکه با ارائه مزایای اقتصادی و بهبود تجربه سفر شهروندان، آیندهای روشن را برای صنعت حملونقل رقم میزند.
کد خبر 832484