دستیابی به دانش تولید ریل، شاه کلید توسعه صنعت ریلی در دو بخش راهآهن سراسری و مترو
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - به گزارش میمتالز، اردشیر احمدزاده گفت: اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور مجموعهای متشکل از متروی تهران وهمچنین شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه، اسلامشهر و شرکتهای بهرهبردار است که در حال حاضر با 358 کیلومتر، 257 ایستگاه و در 13 خط مترو روزانه بالغ بر سه و نیم میلیون مسافر جابجا میشود.
نکته با اهمیت اینکه با تکمیل و راهاندازی سایر خطوط کلانشهرهای یاد شده، این خطوط به 588 کیلومتر افزایش یافته و انشااالله در افق طرح به 950 کیلومتر در 37 خط مترویی خواهد رسید.
وی افزود: در سنوات گذشته مطابق تمهیدات صورت گرفته، تفاهمنامهای بین ذوب آهن اصفهان و اتحادیه قطار شهریهای کشور در حضور معاون وقت وزیر کشور و ریاست سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، منعقد و مبادله شد و اعضای اتحادیه طی یک بازدید جامع، فرآیند تولید ریل را از نزدیک مشاهده کردند و هم اکنون برخی از شهرها نظیر: تهران، اصفهان و کرمانشاه ریلهای مورد نیاز خود شامل: S49، UIC59 و ... را از ذوب آهن خریداری میکنند و دیگر شهرها نیز متناسب با نیازشان برای سفارش ریل برنامهریزی و تمهیداتی اندیشیدهاند.
در این بازدید، مشاهده تستها و آزمونهای تولید کاملاً مشهود بود احمدزاده اضافه کرد: ابتدا به عنوان یک هموطن ایرانی و سپس در جایگاه سازمانی از حضور در خط تولید ریل ذوب آهن، بسیار خوشحال شدم، انصافاً در آن دوره برنامه بازدید خوبی در نظر گرفته شده بود و از نزدیک با توانمندیها و ظرفیتسازیهایی که در بخش تولید ریل با جدیدترین دستگاهها، دانش روز دنیا و تستهای دقیق انجام گرفته بود به اتفاق همکاران، آشنا شدیم. مشاهده تستها و آزمونهای تولید ریل در این بازدید کاملاً مشهود بود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سبد متنوع محصول تولیدی در ذوب آهن اصفهان، اتحادیه جهت اعلام نیاز ریلی خطوط متروی کشور به این کارخانه چه استراتژیهایی مدنظر دارد چنین گفت: تولید و توسعه خطوط ریلی دو شاخص عمرانی کشور قلمداد میشوند لذا با توجه به اهمیت برنامهریزی برای خطوط تولید و از سوی دیگر تحویل به موقع محصول، در نظر است تا از طریق برگزاری جلسات تعاملی با ذوب آهن در این زمینه یک طرح جامع بلند پیشبینی و تنظیم گردد.
مزایای استفاده از ریل ملی مدیرعامل اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور تصریح کرد: یکی از علل اصلی طولانی شدن ساخت خطوط مترو در دوران گذشته، واردات ریل بود، زیرا تولید داخل انجام نمیگرفت که این واردات هم چالشهای بسیاری داشت. بنده اعتقاد دارم دستیابی به دانش تولید ریل ملی، شاه کلید توسعه صنعت ریلی در دو بخش راهآهن سراسری و متروی کلان شهرها است و گامی بلند در راستای عدم وابستگی کشور به واردات ریل به عنوان یک محصول ارز بر، سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی و تکمیل خطوط نیمهتمام است و همچنین کاهش هزینهها در بخش تعمیر، نگهداری و توسعه شبکه ریلی را برای کشور به ارمغان آورد.
وی برخی از مهمترین دستاوردهای استفاده از خطوط متروی درون شهری در بازه زمانی میان مدت را چنین تشریح کرد: سامانه حملونقل ریلی شهری اثرات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در توسعه اشتغال پایدار داشته به طوری که در اشتغالزایی مستقیم با رویکرد توسعه حملونقل ریلی درون شهری در بخش اقتصادی و به تبع آن، پیامدهای مثبت اجتماعی ناشی از ایجاد اشتغال مستقیم در بخشهای ساخت، بهرهبرداری نگهداری و تعمیرات و موضوعات سیویل و تجهیزات و نیز در بخشهای تامین مواد و مصالح، تجهیزات، طراحی و مشاوره، مطالعات و... اشتغالزایی غیرمستقیم نیز دارد. تسهیل حملونقل از طریق سیستمهای انبوه ریلی آثار مثبتی در کاهش اتلاف زمان حملونقل برای کلیه اقشار جامعه، دسترسی آسان، سریع و پاک و ... را به همراه دارد.
احمدزاده در پایان گفت: ذوب آهن اصفهان به عنوان تولیدکننده ریل و قطارهای شهری کشور نیز به عنوان بهرهبردار، به حمایت دولت و مجلس نیاز دارند تا از این طریق محصول با کمترین دغدغه تولید شده، پروژههای ریلی آماده بهرهبرداری شوند و شهروندان عزیزمان از ثمرات آن بهرهمند گردند.
منبع: ذوب آهن اصفهان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/934542/