تعداد موتورهای برقی در اصفهان کافی نیست
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل شهرداری اصفهان گفت: در فاصله زمانی 18 ماهه، نزدیک به 2000 دستگاه موتور برقی جدید به پلاک اصفهان اضافه شده است، اما این تعداد امیدوارکننده نیست.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، جمشید لقایی امروز _پنجشنبه سیزدهم دی_ در یازدهمین نشست مشورتی شهر اندیشان بهمنظور بررسی راهکارهای ارتقای فرهنگ موتورسیکلتسواران در سطح معابر شهری اظهار کرد: بررسیها نشان دادهاند که موتورسیکلتها بهویژه مدلهای قدیمیتر آلایندههای بیشتری نسبت به خودروهای سواری تولید میکنند.
وی افزود: طبق مطالعات انجام شده، بهعنوان مثال در سال 1396 در اصفهان، میزان آلودگی موتورسیکلتها بهطور متوسط هشت برابر بیشتر از آلودگی ناشی از خودروهای سواری است.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل شهرداری اصفهان گفت: موتورسیکلتهایی که برای کار و حمل مسافر و کالا در سطح شهر استفاده میشود (بهویژه موتورهای 125 سیسی)، اغلب بیشترین پیمایش را دارد، از اینرو بیشترین میزان آلایندگی را نیز تولید میکنند.
لقایی ادامه داد: موتورهای دو زمانه کاربراتوری که در این دسته استفاده میشود، مصرف سوخت بالاتری دارد (حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) و از نظر تولید آلایندهها بیشتر از موتورهای انژکتوری چهار زمانه آلودگی تولید میکند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار پلیس در دی 1401، تعداد موتورسیکلتهای انژکتوری نسبت به موتورهای کاربراتوری افزایش پیدا کرد، از این. رو در این فاصله زمانی نزدیک به 100 هزار دستگاه موتور انژکتوری و 90 هزار دستگاه موتور کاربراتوری جدید پلاک شده است.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل شهرداری اصفهان گفت: در فاصله زمانی 18 ماهه، نزدیک به 2000 دستگاه موتور برقی جدید به پلاک اصفهان اضافه شده است، اما این تعداد امیدوارکننده نیست و از سوی دیگر، بهدلیل حاشیه سود کمتر در تولید موتور برقی، تولیدکنندگان تمایل کمتری به تولید آن دارند و بیشتر به تولید موتورهای بنزینی علاقهمند هستند.
لقایی بیان کرد: بعضی تولیدکنندگان برای کاهش قیمت، از انژکتورهای بیکیفیت و ناکارآمد استفاده میکنند؛ این مسئله موجب میشود که بسیاری افرادی که از این موتورها برای کار استفاده میکنند، پس از مدتی سیستم انژکتور را باز کرده و آن به به سیستم کاربرات برمیگرداند که مشکلات بیشتری مشکلات بیشتری ایجاد میکند.
وی با اشاره به آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلتها گفت: موتورسیکلتها علاوه بر آلودگی هوا، موجب آلودگی صوتی نیز میشود؛ شدت صدای بعضی از این موتورها در زمان تولید تا اندازهای بالا است که حتی استاندارد معاینه فنی را نیز نمیگذراند.
مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حملونقل شهرداری اصفهان افزود: آلودگی ناشی از موتورسیکلتها نهتنها برای محیط زیست مضر است، بلکه به موتورسواران نیز آسیب میرساند؛ یکی از راههای کاهش اثرات منفی این آلودگی، استفاده از کلاه ایمنی است که بهطور جزئی از تنفس مستقیم آلایندهها جلوگیری میکند؛ این اقدام میتواند تا حدودی سلامت موتور سواران را حفظ کند.
لقایی بیان کرد: استفاده از قطعات با کیفیت بالا و جلوگیری از استفاده از قطعات نامرغوب بهدلیل مسائل اقتصادی یکی از نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ استفاده از ماسک یا تجهیزات مشابه برای کاهش اثرات آلودگی میتواند به کاهش خطرات کمک کند.
وی ادامه داد: مهمترین نکته در رابطه با موتورسیکلتها مربوط به ایمنی است؛ اقدامات پیشگیرانه و افزایش استانداردهای ایمنی برای موتورسواران باید در اولویت قرار گیرد تا از حوادث و آسیبهای ناشی از سوانح موتوری جلوگیری شود.
کد خبر 825693
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/926926/