پیام سپاهان

آخرين مطالب

ماجرای تهدید رسانه عبری به ترور آیت‌الله سیستانی مقالات

ماجرای تهدید رسانه عبری به ترور آیت‌الله سیستانی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آیت‌الله سیستانی به مسائل سیاسی خرد وارد نمی‌شود، اما چند ورود کلان و راهبردی به مسائل عراق داشته است که بسیار تاثیرگذار ارزیابی می‌شود. یکی از آنها مخالفت با نگارش قانون اساسی عراق توسط آمریکایی‌ها در دوران اشغال و اصرار بر برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی توسط نمایندگان مردم در 2005، نمونه‌ای دیگر فتوای حفاظت از اهل سنت در اوج درگیری‌های مذهبی میان شیعه و سنه در سال 2007 و شناخته‌شده‌ترین آن صدور فتوای جهاد کفایی علیه داعش در سال 2014 است.
کانال 14 تلویزیون اسرائیل در برنامه‌ای که اخیراً پخش کرد، تصویری از آیت‌الله سیدعلی سیستانی را کنار رهبران مقاومت قرار داد که در لیست ترور رژیم صهیونیستی هستند. در تصویری که از این برنامه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تصاویری از رهبران مقاومت اسلامی در کشور‌های مختلف، از ایران تا یمن، لبنان و فلسطین قرار داشت که مساله جدیدی نبود. این تهدید پیش از این نیز وجود داشت و بخش‌هایی از آن نیز توسط رژیم اسرائیل عملی شده است. سهامدار اصلی شبکه 14 اسرائیل، یک میلیاردر صهیونیست روس‌ به نام اسحاق میریلاشویلی، یکی مالکان شبکه اجتماعی روس‌زبان VK [پرمخاطب‌ترین شبکه‌اجتماعی روس‌زبانان تحت مالکیت پاول دوروف مدیر تلگرام] است. 
آیت‌الله سیستانی که از او به عنوان بزرگ‌ترین مرجع شیعیان ساکن نجف یاد می‌شود، شخصیتی سیاسی نیست، اما مرجعی بسیار بانفوذ به خصوص در عراق است. آیت‌الله سیستانی به مسائل سیاسی خرد وارد نمی‌شود، اما چند ورود کلان و راهبردی به مسائل عراق داشته است که بسیار تاثیرگذار ارزیابی می‌شود. یکی از آنها مخالفت با نگارش قانون اساسی عراق توسط آمریکایی‌ها در دوران اشغال و اصرار بر برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی توسط نمایندگان مردم در 2005 بود. نمونه‌ای دیگر فتوای حفاظت از اهل سنت در اوج درگیری‌های مذهبی میان شیعه و سنه در سال 2007 و شناخته‌شده‌ترین آن صدور فتوای جهاد کفایی علیه داعش در سال 2014 است که نیرو‌های مردمی عراق را بسیج کرد. فتوایی که به گفته حیدرالعبادی نخست‌وزیر سابق عراق، این کشور و منطقه را نجات داد. مردم عراق حساسیت زیادی روی آیت‌الله سیستانی دارند و همین مساله، قرار دادن نام ایشان در فهرست ترور اسرائیل را عجیب‌تر می‌کند. 

زندگی میان مردم
آیت‌الله سیستانی یک رهبر دینی است. این شخصیت شناخته‌شده، توسط دولت عراق حفاظت می‌شود، اما زندگی پنهانی ندارد. محل زندگی او در نجف و نزدیکی حرم امام علی (ع) شناخته شده است. زمانی که مردم عادی و بسیاری از زائران غیرعراقی از محل حضور ایشان باخبر باشند، این مساله بر سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا پوشیده نیست. یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که کشورِ محل زندگی آیت‌الله سیستانی به طور رسمی از سال 2003 تحت اشغال نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به محوریت آمریکا بود. 
ارتباط با مقاومت
این مرجع شیعه ارتباط مستقیم با جریان مقاومت ندارد اما آنچه امروز به عنوان مقاومت عراق و حشدالشعبی شناخته می‌شود، بر اساس فتوای ایشان در سال 2014 شکل گرفت. این فتوا، ظرفیت‌های قدیمی مبارزان شیعه عراقی را با شرایط تلفیق کرد و بسیج مردمی را به وجود آورد که در حال حاضر بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق به فرماندهی نخست‌وزیر است. طی یک سال گذشته تا کنون، مقاومت اسلامی عراق به طور جدی در جریانِ هدف قرار دادن اهداف نظامی در اسرائیل به خصوص با استفاده از پهپاد مشارکت دارد.
اردیبهشت امسال نیز یک پایگاه حشد توسط اسرائیل بمباران شد. آیت‌الله سیستانی رهبر معنوی مقاومت عراق است و موضع ضداسرائیلی نیز گرفته است. مراسم بزرگداشت سیدحسن نصرالله نیز توسط ایشان در نجف برگزار شد و فرزندانشان در این مراسم حاضر بودند. ایشان دوم مهرماه امسال با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل، خواستار کمک به مردم و آوارگان لبنان شدند. 
حساسیت مردم عراق
نفوذ و تاثیرگذاری کلام سیدعلی سیستانی در عراق را می‌توان از مشاهدات میدانی و همچنین فصل‌الخطاب بودن فتواهایش برداشت کرد. نقلی از فعالان جبهه مقاومت وجود دارد که پس از صدور فتوای جهاد کفایی از سوی آیت‌الله سیستانی، هجوم مردم عراق برای شرکت در جنگ به اندازه‌ای بالا رفت که نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی باسابقه مثل سازمان بدر که ساختار نظامی‌شان را احیا کرده بودند، ظرفیت و امکانات تجهیز و سازماندهی آنان را در اختیار نداشتند. 
با توجه به اهمیت جایگاه مرجعیت برای مردم عراق به خصوص شخص آیت‌الله سیستانی، در صورتی که این عمل شبکه 14 اسرائیل (شبکه دست راستی حامی دولت نتانیاهو) در حکم زمینه‌سازی برای اقدامات آتی این رژیم باشد، سطح درگیری را به جایگاهی ناشناخته ارتقا می‌دهد. چرا که تمام آنهایی که از سوی اسرائیل ترور شدند و به شهادت رسیدند، از رهبران سیاسی و نظامی مقاومت بودند و آیت‌الله سیستانی جایگاه متفاوتی نسبت به شخصی مانند سیدحسن نصرالله دارد. 
در این سناریو، اقدام به ترور مرجعیت شیعه در عراق مانند مانند انفجار چاشنی در انبار باروت خاورمیانه است و درگیری را تا سطح غیرقابل پیش‌بینی نه تنها از سوی عراق بلکه از سوی لبنان نیز ارتقا می‌دهد. در این صورت دولت‌ها طبق معمول وارد جنگ نخواهند شد، اما گروه‌های غیردولتی مقاومت عملیات خود علیه علیه اسرائیل را شدت خواهند بخشید و اسرائیل احتمالاً زیرساخت‌های مقاومت در عراق را هم به فهرست اهدافش اضافه خواهد کرد تا استراتژی کوتاه‌مدت تثبیت کمربند امنیتی و تضعیف مقاومت دور مرز‌های خود را پیش ببرد. احتمال دیگر نیز این است که طرف مقابل را محک می‌زنند یا تحریک می‌کنند که واکنش احتمالی آنان را بررسی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/896160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابی از زاینده رود و سی و سه پل سال 1345

"یوسف زاده" مدیرعامل باشگاه سپاهان شد

یوسف‌زاده مدیرعامل سپاهان شد

بازار سرمایه در انتظار تصمیمات جدید / بورس رشد می کند؟

مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان اصفهان معرفی شد

ذوب آهن با همشهری خود تعارف ندارد | اخبار ورزشی

ایجاد اتحاد‌های استراتژیک در جهت سودآوری بیشتر

«احمد یوسف‌زاده» مدیرعامل باشگاه سپاهان شد

فوری: مدیرعامل سپاهان تغییر کرد!

رونمایی شبانه از مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان

مدیرعامل سپاهان شبانه عوض شد

احمد یوسف زاده جایگزین مهدی آذربایجانی شد

مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان تغییر کرد

جانباز 70 درصد «میرآقا جودکی» آسمانی شد

بورس پس از سرگیجه

ذوب آهن با همشهری خود تعارف ندارد

جنجال ویدئوی جنجالی درباره دستگیرى سه بلوچ+اطلاعیه فوری پلیس

اصفهان سالانه ١.٢ میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد

تحلیلی نیست؛ می‌نشینیم پای اخبار سیاسی...

بورس در جدال دو نگاه

جذابیت بازیگری زندگی به جای دیگری است

تضمین تولید پایدار فولاد مبارکه با تملک صنایع معدنی کانی‌سازان کیمیا

گامی بزرگ در جهت تحقق چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه با تملک شرکت اپال کانی پارس

دستیار هوش مصنوعی اوبر به سؤالات رانندگان درباره خودروهای برقی پاسخ می‌دهد

گوشی‌های پرچم‌دار اوپو Find X8 اوایل آبان با تراشه Dimensity 9400 معرفی می‌شوند

عادی‌سازی «FATF» در شرایط «غیرعادی»

هدهد 3؛ ویدئوی مهم حزب الله از مناطق استراتژیک اسرائیل (زیرنویس فارسی)

آسوشییتدپرس: گزینه های اسرائیل برای پاسخ دادن به ایران چیست؟

واریزهای میلیونی به حساب مشتریان بانکی/ ماجرا چیست؟

محفل انس با قرآن کریم با حضور «اساتید و نخبگان قرآنی شاهد و ایثارگر» برگزار می‌شود

تجلیل از خادمان نظم و امنیت درمهاباد

نماینده بسکتبال اصفهان آماده برای شروع دسته برتر

نهم اکتبر روز جهانی تخم مرغ

باخت نزدیک سپهر صدرا در مشهد

افزایش قرارداد پست با فروشگاههای اینترنتی

معاون استاندار اصفهان: کمک صادقانه به دولت چهاردهم تکلیف همگانی است

نظارت برعملکرد واحد‌های صنفی و نانوایی در شهرستان فلاورجان

فیلم «دستگیری سه بلوچ در اصفهان» قدیمی و دروغین است

آغاز عملیات اجرایی افزایش ظرفیت پست برق فوق توزیع محمدآباد در مسجد سلیمان

پست مهاباد، پیشتاز جابجایی مرسولات در استان

برتری طبیعت و چادرملو در هفته دوم لیگ برتر والیبال

فوری/اطلاعیه مهم دولت برای دارندگان گواهینامه | گواهینامه داران بخوانند

آغاز برداشت آلو از 200 هکتار باغ‌های شهرستان خوانسار

پیگیری وضعیت تیرهای رها شده ی برق در برخی معابر و خیابانهای مهاباد

مدافع عنوان قهرمانی پیروز شد؛ طبیعت به صدر رفت

هفته دوم لیگ برتر والیبال؛ پیروزی مدعیان و صدرنشینی طبیعت + جدول رده‌بندی

ماجرای فیلم منتشر شده در شبکه های معاند

اصفهان و چشمه های فریدن

تکذیب محتواى فیلم دستگیرى سه بلوچ

امام جمعه شهرستان شهرضا منصوب شد