پیام سپاهان

آخرين مطالب

این پرونده مختومه نیست! مقالات

این پرونده مختومه نیست!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اعضای کمیته ناآرامی‌های سال 1401 در دیدار با رئیس‌جمهور، خواستار تمدید مهلت فعالیت این کمیته برای تکمیل پیگیری‌ها و اقدامات خود شدند
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور پزشکیان روز گذشته با اعضای «کمیته ویژه ناآرامی‌های سال 1401» دیدار کرد. پزشکیان در این دیدار که حسین مظفر (رئیس کمیته)، کاظم غریب‌آبادی، سکینه‌سادات پاد و زهره الهیان در آن حضور داشتند، تاکید کرد که نظام مدیریت و اطلاع‌رسانی ما در مواقع بحران، عملکرد مناسب و صحیحی ندارد و اگر می‌توانستیم رخدادهای منتج به این ناآرامی‌ها را به شکل صحیح مدیریت کنیم، اساساً شاید ناآرامی‌‌ها پیش نمی‌آمد. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر مدعی است و متاسفانه به خاطر برخی اشتباهات در زمینه ناآرامی‌های سال 1401 در موضع متهم قرار گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه نظام مدیریت و اطلاع‌رسانی ما در مواقع بحران عملکرد مناسب و صحیحی ندارد و اگر می‌توانستیم رخدادهای منتج به این ناآرامی‌ها را به شکل صحیح مدیریت کنیم اساساً شاید ناآرامی‌ها پیش نمی‌آمد. همچنین مسعود پزشکیان در ادامه سخنانش با بیان اینکه در دولت چهاردهم ایجاد زمینه ابراز آزادانه نظرات و انتقادات در دانشگاه‌ها درحال پیگیری است، گفت: اگر ما به درستی باورها و اعتقادمان اطمینان داریم و آنها را با منطق پذیرفته‌ایم طبیعتاً نباید بابت نقد آنها نگران باشیم، یا در دفاع از این اعتقادات ناتوان باشیم؛ لذا از اظهار انتقادات و نظرات متفاوت استقبال می‌کنیم. باید اجازه دهیم، افراد آگاه و عالم با کسانی که انتقاد یا اعتراضی دارند، به‌خصوص در میان دانشجویان، آزادانه گفت‌وگو و مباحثه کنند.
اعضای «کمیته ویژه ناآرامی‌های سال 1401» نیز در این جلسه گزارشی از نتایج پیگیری‌های خود ارائه کردند و خواستار تمدید مهلت فعالیت این کمیته برای تکمیل پیگیری‌ها و اقدامات خود شدند که با موافقت رئیس‌جمهور همراه شد. اعضای این کمیته همچنین ضمن ارائه گزارشی از نتایج پیگیری‌های خود خواستار تمدید مهلت فعالیت این کمیته به منظور تکمیل تحقیقات در این زمینه شدند و پزشکیان نیز از اعضای این کمیته خواست با کمک گرفتن از نیروهای رسانه‌ای خبره اقدامات مثبت صورت گرفته در این زمینه را به اطلاع افکار عمومی برسانند. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از اعضای این کمیته حاضر به گفت‌وگو با سازندگی نشدند.‌‌
اعضای کمیته چه کسانی هستند؟
پس از اعتراضات سال 1401 و در هفدهم اردیبهشت ‌ماه 1402 ابراهیم رئیسی به دنبال گزارش احمد وحیدی، وزیر کشور از عملکرد کارگروه مستقر در آن وزارتخانه برای پیگیری ناآرامی‌های آن سال با صدور حکمی، هیاتی را مسئول بررسی ابعاد این حوادث به ‌ویژه با توجه به محورهای مندرج در گزارش وزیر کشور و بررسی‌های فنی و کارشناسی توسط سایر دستگاه‌ها و جهات ذی‌ربط و تکمیل تحقیقات به عمل آمده، کرد. براساس این حکم حسین مظفر به ‌عنوان رئیس و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، سکینه‌سادات پاد مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس و حسن صفادوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به‌ عنوان اعضای کمیته ویژه بررسی اعتراضات سال 1401 منصوب شدند.
اگر بخواهیم اعضای این کمیته که با رئیس دولت چهاردهم نیز دیدار کرده‌اند را بیشتر بشناسیم، می‌توان این‌طور گفت که حسین مظفر متولد 1331 و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه تهران و دکتری تخصصی در رشته برنامه‌ریزی و خط‌ مشی‌گذاری است. همچنین کاظم غریب‌آبادی، سومین معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران است. او متولد 1353 و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی و دکتری حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی است. سکینه‌سادات پاد هم دستیار رئیس دولت سیزدهم در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی است. او وکیل پایه یک دادگستری، دکتری حقوق عمومی (در مرحله دفاع رساله)، پژوهشگر حوزه حقوق عمومی و حقوق بشر و فعال حقوق بشر متمرکز بر حقوق کودکان و زنان است. همچنین زهره الهیان که سال 1347 در کرمانشاه متولد شده دارای مدرک دکترای تخصصی بیماری‌های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است. الهیان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم و یازدهم بوده همچنین به ‌عنوان رئیس گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی در فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.
در آیین‌نامه این کمیته برای بررسی اعتراضات 1401 آمده بود: «بررسی جامع و متقن ابعاد مختلف ناآرامی‌های پاییز سال 1401 از طریق دریافت گزارش‌ دستگاه‌های مسئول و گزارش‌های مردمی و اصحاب رسانه، بررسی شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث، یا خانواده‌های آنان و پیگیری جبران خسارت شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارت‌های مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند، پیگیری حقوق خانواده شهدا و جان‌باختگان در جریان حوادث و ناآرامی‌ها در مراجع ذی‌صلاح داخلی و قضایی، بررسی ادعاهای مطرح درباره نقض حقوق افراد در حوادث یاد شده و پیگیری آن در مراجع ذی‌صلاح، کمک به پیگیری‌های حقوقی در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی و ارائه مستندات متقن و دقیق برای طرح در مجامع حقوق بشری و بین‌المللی، ارائه پیشنهاد جهت رفع نقایص یا خلأهای قانونی یا ارتقای قوانین و مقررات ناظر بر آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز و ارائه روایت صحیح و منصفانه از حوادث و ناآرامی‌های پاییز 1401 مبتنی بر واقعیت‌ها، مستندات و شهادت شهود بدون هرگونه جانب‌داری و با هدف ممانعت از تکرار مجدد آن با استفاده از ظرفیت اساتید، اندیشمندان و نخبگان کشور از مهم‌ترین وظایف تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور برای این کمیته است.
گزارش مستقیم به رئیس دولت سیزدهم
«کمیته ویژه ناآرامی‌های سال 1401» درحالی با حکم رئیس دولت سیزدهم کارش را آغاز کرد که ابراهیم رئیسی این کمیته ویژه را موظف کرده است تا گزارش‌های خود را به طور منظم برای شخص وی ارسال کنند. البته از آنجایی که هیچ‌کدام از اعضای این کمیته به‌ خصوص رئیس آن پس از دیدار با رئیس‌جمهور پزشکیان حاضر به گفت‌وگو با روزنامه «سازندگی» نشدند، تمام سوابق و گزارش‌های قدیم و جدید معطوف به متن‌ها و گزارش‌هایی است که خود این کمیته و دولت سیزدهم منتشر کرده. طبق پروتکل اعلام شده از سوی دولت سیزدهم «سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال 1401 مبتنی بر داشتن اراده و اهتمام قوی بر رسیدگی و پیگیری، حفظ استقلال کمیته، کشف حقیقت و ارائه روایت صحیح و دقیق از حوادث، مستند‌سازی گزارش‌ها و ابتنای بررسی‌ها بر شواهد و مستندها، ریشه‌یابی و بررسی علل و عوامل نا‌آرامی‌ها، پرهیز از پیش‌داوری و جانب‌داری و سوگیری در بررسی‌ها و ارائه گزارش و احقاق حقوق آسیب‌دیدگان از مردم و نیروهای مجری قانون است».

در عین حال براساس گزارش‌های منتشر شده، کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های پاییز 1401 از افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها دعوت می‌کرد تا اطلاعات و اسنادی که در راستای ماموریت کمیته ویژه هستند را به این کمیته ارسال کنند. مثلاً ادعاهای راجع به نقض حقوق بشر در ارتباط با ناآرامی‌های پاییز 1401، ادعاها درخصوص حبس و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت، استفاده بیش از حد از زور، ارتکاب شکنجه، هرگونه اطلاعات درخصوص جان‌ باختن و مصدومیت افراد و هرگونه مستندات درخصوص خسارات وارده به اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی.
همچنین از مردم خواسته شده بود تا گزارش‌های خود را به ایمیلی که آن زمان منتشر کرده بودند، ارسال و یا فرم الکترونیکی ثبت گزارش یا شکایت را تکمیل و ارسال و کد پیگیری دریافت کنند. به شهروندان گوشزد شده بود که اگر قصد ارسال گزارشی را دارند، در صورتی قابل قبول است که با اهداف سیاسی نگارش نشده باشد، از زبان توهین و دشنام استفاده نکند، مبتنی بر گزارش‌های رسانه‌ای نباشد، توصیفی از واقعیت‌های حقوقی که نقض شده‌اند باشد و توسط شخص یا گروهی از اشخاص که مدعی قربانی نقض حقوق خود هستند، تنظیم شده باشد. گزارش‌ها یا شکایت‌ها ارسالی توسط هر شخص، گروه یا سمن که مبتنی بر حسن‌نیت بوده و از نقض‌های روی داده به ‌طور مستقیم مطلع هستند اما خود قربانی نیستند نیز قابل پذیرش است و مسیرهای جبران نقض یا خسارت در داخل کشور طی شده باشد مگر اینکه محرز شود چنان مسیرهایی غیرموثر بوده یا با تاخیر غیرمعقول مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/895745/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رسیدگی به مشکلات 38 ایثارگر آذربایجان‌شرقی در ملاقات مردمی سرپرست بنیاد شهید استان

دیدار فرمانده نیروی انتظامی و مدیرکل بنیاد استان البرز با ایثارگران نیروی انتظامی

کامارا خیلی دور از سپاهان و اصفهان (عکس)

جلسه کارگروه تخصصی ورزش کنگره شهدای استان برگزار شد

فیلم| نخستین حضور سپاهان در لیگ برتر فوتسال بانوان

مجتمع آموزش مهارتی و مشاوره شغلی ارتش در اصفهان افتتاح شد

اخبار تلخ از اصفهان +جزئیات

تکذیب بازار سیاه بنزین سوپر

پیروزی پرگل نوجوانان گیتی‌پسند در دور نهایی لیگ دسته اول نوجوانان کشور + فیلم

دستگیری اعضای باند کلاهبرداران «اسکیمری» در اصفهان

امضاء توافقنامه اجرای «پروژه ملی فیبرنوری» با شهرداران 91 شهر اصفهان

افزایش دوباره دامنه نوسان به کاهش ریسک‌ وابسته است

دفتر مجمع چاپخانه‌داران لرستان افتتاح شد

کاهش نیروی کار در چاپخانه‌های لرستان

«زن و بازیابی هویّت حقیقی» چاپ هفدهمی شد

سفرنامۀ پولاک؛ روایتی ماندگار از ایرانیان در دورۀ قاجار

معرفی کتاب جایی که خیابان ها نام داشت

سازندگان مرورگرها خواستار اعمال قوانین DMA اتحادیه اروپا علیه مایکروسافت اج شدند

نسخه بتای Nothing OS 3.0 معرفی شد؛ تاریخ انتشار اندروید 15 برای ناتینگ فون

وزیر ارتباطات: گشایش در فیلترینگ با نگاه کارشناسی اتفاق می‌افتد

مک‌بوک پرو M4 در یک فروشگاه روسی با قیمت 7500 دلار به فروش گذاشته شد

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

نقش روسیه در شطرنج تنش‌های خاورمیانه

فوق بحران صندوق های بازنشستگی

روزی که سه بار به تل‌آویو حمله موشکی شد

مرگ‌های واقعی با الکل‌های تقلبی

تاکتیک «جنگ بین جنگ‌ها» اهرم نتانیاهو برای عبور از فشارهای سیاسی

پدرم مرا به استادکار روستا فروخت

تاثیر یک سال جنگ بر روابط واشنگتن و تل‏‌آویو

شرکت‌های منتخب سازمان توسعه تجارت ایران برای واردات خودرو جانبازان مشمول اقدام می‌کنند

مراسم ملی بزرگداشت شهدای منا در مازندران برگزار شد

تصمیمات سازمان بورس در کاهش تلاطمات تاثیرگذار بوده است

سامانه بارشی تا شنبه هفته آینده در این مناطق فعال است

انجام 2300 مورد بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در اردستان

توزیع 20 هزارعدد تخم مرغ آب پَز در بین دانش آموزان گلپایگان

اسکیمری های اصفهان دستگیر شدند/ آنها از کارت 10 نفر کپی گرفته بودند

واریز 3.9 همت سود به حساب سهام‌داران

7 پروژه خدماتی و رفاهی در شهر گلستان به بهره‌برداری رسید

شرور دولت‌آباد با شلیک گلوله کشته شد/ قاتل فراری است

قطعی طولانی مدت برق چاه‌ها کشاورزان نطنز را به دردسر انداخت

برگزاری نشست هماهنگی کنگره 1200 شهید ورزشکار استان

توسعه صنعت خودرو با معرفی محصولات جدید شرکت سایپاسیتروئن

اجرای طرح بهارستان توزیع برق در 15روستای شهرستان دلیجان

استارت لیگ برتر بسکتبال با یک تیم غایب

اخبار حوادث امروز 17 مهر، از شنیده شدن صدای مشکوک انفجار در اصفهان تا قتل مرد 63 ساله با ضربات مشت در مولوی

رشد 50 درصدی تولید گوشت سفید در اردستان

بهسازی آزاد راه قم کاشان به 30 درصد پیشرفت رسیده است

جشن بزرگداشت سالروز خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در تالار آزادی دانشگاه کاشان

آنچه در بازدید از فولاد مبارکه دیدیم رعایت مسائل زیست‌محیطی در حوزه آب ‌و هوا بود

افتتاح دادگاه صلح در آران و بیدگل