پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش 25 درصدی خدمات ایمنی آتش‌نشانی اصفهان/ استخدام 5 آتش‌نشان زن اجتماعی

افزایش 25 درصدی خدمات ایمنی آتش‌نشانی اصفهان/ استخدام 5 آتش‌نشان زن
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - سازمان آتش‌نشانی با مدیریت مناسب، تجربه بالا و به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات ایمنی می‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد؛ در آستانه «روز ایمنی و آنش‌نشانی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح اقدامات و فعالیت‌های این سازمان پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فضاهای شهری بخشی از محیط انسان ساخت است که به دلیل نوع معماری و آرایش مبلمان و پوشش نما و نورپردازی آن‌ها عامل موثر در ناامنی هستند؛ از سوی دیگر توجه نکردن به ایمنی زیرساخت‌های شهری نیز امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد.
یکی از اهداف مهم برنامه‌ریزی مدیران شهری ارتقای سطح ایمنی شهر است که آسایش و آرامش هر چه بیشتر و بختر شهروندان را به ارمغان می‌آورد؛ شهروندان نقش چشم‌گیر و اساسی در رونق شهرها ایفا می‌کنند، بنابراین توجه به ایمنی و امنیت آن‌ها اهمیت بالایی دارد.
امروزه توسعه فناوری‌های نوآورانه و پیشرفته فرصت‌هایی را در اختیار مقامات شهری قرار می‌دهد تا با به ارمغان آوردن امنیت برای شهروندان رونق جنبه‌های مختلف زندگی شهری را تسریع بخشند.
یکی از مواردی که ایمنی شهر را تهدید می‌کند آتش‌سوزی یا حریق است، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است، زیرا از میان معیارها و استانداردهای لازم، توانسته است اغلب را به دست آورد و شهری با ضریب ایمنی بالا را برای مردمش فراهم کند.
آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با آتشپاد دوم محمدمهدی مقدس‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و دبیر کمیته آتش‌نشانی کلان‌شهرهای ایران در آستانه «روز ایمنی و آتش‌نشانی» برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از اقدامات این سازمان برای افزایش سطح ایمنی «شهر زندگی» است.

پیام سپاهان

اتصال سامانه آتش‌نشانی به مرکز ناشنوایان ایمنا : بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، قابلیت‌ها و امکانات سازمان آتش‌نشانی اصفهان در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ به‌مناسبت روز آتش‌نشان کدام یک از دستاوردهای این سازمان را رونمایی می‌کنید؟
مقدس‌زاده : سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در تمام بخش‌های متمرکز و حاشیه‌ای حوزه آتش‌نشانی و ایمنی به‌ویژه در مباحث تخصصی تجهیزات، علت‌یابی حریق و حوادث، پیشگیری، آموزش و عملیات فعالیت می کند که با توجه به فرارسیدن روز آتش‌نشان در این فرصت از تلاش‌ها و خدمات شبانه‌روزی نیروهای سازمان آتش‌نشانی اصفهان قدردانی می‌کنم.
با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی اصفهان روبه رشد است و به افق دور نگاه دارد، به‌دنبال تکنولوژی و آیتم‌های روز دنیا است؛ حذف فیزیکی صورت جلسه حریق و حوادث از حدود سه سال گذشته حذف شده است، بیشتر دستاوردها در موارد نرم‌افزاری حوزه ستاد فرماندهی است که در امدادرسانی خدمات به شهروندان بسیار راه‌گشا است.
به‌عنوان مثال سیستم IOT یا اینترنت اشیا که از طریق شاخص‌گذاری وضعیت آب و فوم خودروها در ستاد فرماندهی رصد می‌کند، پایش زمان که خروج تیم عملیات را ثبت می‌کند و در راستای کاهش زمان رسیدن تیم عملیات موثر است.
با توجه به اینکه هفتم مهر روز جهانی ناشنوایان نیز است، اولین گامی که در راستای ارائه خدمات بهتر به این افراد برداشته شد، سامانه ارتباطی سازمان آتش‌نشانی با مرکز تماس ناشنوایان برقرار کردیم که اگر بخواهند هر حادثه‌ای را به سازمان‌ها اعلام کنند، می‌توانند از این طریق اقدام کنند.
آموزش‌های لازم با همکاری مرکز ناشنوایان در سازمان آتش‌نشانی به این افراد داده شد تا بتوانیم با سهولت ارتباط بگیریم؛ این کار از طریق نرم‌افزار ایتا انجام می‌شود که شماره از طریق انجمن به تمام ناشنوایان استان اطلاع‌رسانی شده است.
ساختمان‌های پرریسک شهر اصفهان از طریق تعدادی ماژول به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی متصل است
تمام کارکنان سازمان زمانی که به محل حریق و حوادث اعزام می‌شوند، طبق اصول و استانداردها، به‌منظور سهولت در رصد افراد کدگذاری می‌شوند.
سیستم اعلام حریق تعدادی از ساختمان‌های مهم سطح شهر اصفهان که به‌نظر کارشناسان پرریسک محسوب می‌شود، از طریق تعدادی ماژول به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی متصل است که این اقدام توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.
تمام ایستگاه‌ها به تبلت‌هایی مجهز می‌شود که لوکیشن از محل به‌صورت پیامک به ستاد فرماندهی ارسال شود، همچنین تعداد هشت خلبان برای پهپادها آموزش ویژه دیده‌اند و گواهینامه مربوطه را دریافت کرده‌اند.
ایمنا: پهپادهای جدید چه قابلیتی نسبت به پهپاد کاوشگری دارد که در ایام نوروز از آن استفاده شد؟
مقدس‌زاده :تفاوتی که در پهپادها در حال حاضر با قبل ایجاد شده است، پخش زنده است که در عین واحد تصاویر را برای ستاد فرماندهی ارسال می‌کند.
ایمنا: دیگر قابلیت‌های ایجاد شده در سازمان کدامند؟
مقدس‌زاده : پروژه ارزیابی ریسک حریق بناهای تاریخی در شهر اصفهان با حضور نماینده یونسکو در اصفهان انجام و مدتی پیش در وبیناری که توسط یونسکو ارائه شد؛ اصفهان به‌عنوان اولین شهر ارائه دهنده این پروژه بود و جایگاه ویژه‌ای را در سطح بین‌المللی داشت.
سنسور چاه برای نخستین‌بار توسط آتش‌نشانان اصفهانی طراحی شده و در حال ثبت اختراع هستیم؛ در این سنسور دوربینی بر میل چاه نصب است که بیش از 150 متر پایین می‌رود، پنج گاز، ریزشی بودن چاه و اینکه فردی درون چاه هست یا خیر را بررسی می‌کند و پس از آن آتش‌نشان درون چاه فرستاده می‌شود که این اقدام برای حفظ جان آتش‌نشان بسیار موثر است و امکان انتقال صدا نیز وجود دارد.
ایمنا: آماری از وضعیت حریق و حوادث شش ماه نخست سال جاری ارائه دهید!
مقدس‌زاده : در شش ماه نخست سال 1403 تعداد تماس‌ها با سامانه 125 این سازمان 313 هزار و 859 بوده است که پیرو این تماس‌ها همکارانم برای 8690 عمیلیات اعزام شده‌اند، همچنین تعداد تماس‌ها در مدت مشابه سال گذشته 333 هزار و 232 تماس بوده است.
تعداد 2991 گشت ایمنی در شش ماه نخست سال جاری ثبت و تعداد 2856 استقرار بنا به نیازها و بررسی‌ها انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد افزایش داشته است؛ البته با توجه به اینکه دیدگاه ما مبنی بر این بود که براساس پروژه عدالت مکانی که در شهر اصفهان سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان پیش‌رو انجام داد، نقاط استقرار را به‌صورت جی‌آی‌اس مشخص کردیم تا زمان رسیدن به مکان حادثه کاهش پیدا کند.
مزاحمت‌های تلفنی به نسبت مشابه سال 1402، شش درصد کاهش داشته‌ایم
همکارانم در شش ماه نخست سال موفق به نجات جان تعداد 3995 از شهروندان اصفهانی شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76 درصد افزایش داشته است، بیشتر اتفاقات سال جاری مربوط به قطعی برق و محبوسی در آسانسور بوده است، هرچند به تمام هیئت امنای ساختمان‌ها توصیه شده که سیستم بلک اوت بر آسانسور نصب شود تا مشکل محبوسی نداشته باشیم.
با توجه به پیگیری‌های انجام شده و برخوردهای قضایی مزاحمت‌های تلفنی به نسبت مشابه سال 1402، شش درصد کاهش داشته‌ایم.
در شش ماه نخست سال جاری 3099 حریق ثبت شد که این آمار نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته‌ است، همچنین 3952 حادثه ثبت شده است که به نسبت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش داشته و بیشترین فراوانی مربوط به تصادفات بوده است.
خدمات ایمنی 25 درصد افزایش داشته که علت آن تاکید سازمان بر پیشگیری از حریق و حوادث است و به همین جهت پس از برقراری هر تماس‌ همکارانم به محل اعلام شده اعزام می‌شوند.

پیام سپاهان

ایمنا: در سازمان آتش‌نشانی اصفهان چه تعداد نیرو مشغول فعالیت هستند؟
مقدس‌زاده : تعداد کارکنان صف و ستاد 648 نفر و نیروهای عملیاتی 540 نفر هستند و تعداد ناوگان عملیاتی و پشتیبانی 219 دستگاه است‌.
ایمنا: چه تعداد نیرو از طریق آزمون استخدامی به آتش‌نشانی راه پیدا می‌کنند؟
مقدس‌زاده : با تلاش سازمان آتش‌نشانی موفق شدیم مجوز استخدام 284 نفر نیروی آتش‌نشان و آتش‌نشان راننده را دریافت کنیم؛ با توجه به اینکه مجوز از سازمان استخدامی کشور است، صفر تا صد روند اجرای آزمون به‌عهده جهاد دانشگاهی سپرده شد که سایت مربوطه برای ثبت نام تا هشتم شهریور باز بود و آزمون کتبی در سی‌ام شهریور برگزار شد.
بیش از 3700 نفر در این آزمون شرکت کردند، در فاز دوم آزمون تعداد پنج برابر ظرفیت برای آزمون عملی که در آبان برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد که اگر این تعداد نیرو به ناوگان آتش‌نشانی اضافه شوند، بخشی از نگرانی‌ها در حوزه کمبود نیرو رفع خواهد شد.
در آزمون استخدامی سال جاری 5 نیروی آتش‌نشان زن استخدام می‌شود
این طرح استخدامی به‌نام شهید آتش‌نشان «عزیزالله اکبری» ثبت و ابلاغ شد، طرح استخدام تهران نیز به‌نام «علی امینی» فرمانده عملیات پلاسکو ثبت شده بود.
با توجه به ظرفیت و سهمیه اعلام شده، در آزمون استخدامی سال جاری پنج نیروی آتش‌نشان زن استخدام می‌شود که امیدواریم بتوانیم برای نخستین‌بار شاهد خدمت زنان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی اصفهان باشیم؛ هرچند در آزمون سال 98 این سهمیه وجود داشت، اما هیچکدام موفق نشدند در آزمون جسمانی به حد نصاب برسند و به ناوگان راه پیدا کنند.
ایمنا: وضعیت ایمنی ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان به کجا رسید؟
مقدس‌زاده : برای رسیدگی به این موضوع، از سال 95 پس از حادثه پلاسکو کارگروهی از طریق ستاد بحران استانداری ابلاغ و تشکیل شد، همچنین سال 98 مصوب قانون بحران کشوری ابلاغ شد که کارگروه‌ها به‌صورت یک تیم متشکل از اداره مسکن و شهرسازی، ستاد بحران شهرداری و استانداری، شهرداری و آتش‌نشانی است.
هنوز 430 ساختمان ناایمن در اصفهان وجود دارد که موارد ایمنی به مالک یا مالکان آن‌ها ابلاغ شده است، اما انتظاراتی که برای ایمن‌سازی وجود داشته برآورده نشده، البته نیاز به برخورد قضایی است که در اختیار ما نیست.
هشدارها داده شده و دستورالعمل‌ها صادر شده است، مالک باید ایستایی گیرد، اما در بسیاری از موارد امکان دریافت ایستایی را ندارند، آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست، دادستانی همکاری زیادی کرده، اما انتظاراتی که داشتیم محقق نشده است چراکه انگیزه‌ای برای مالکان وجود ندارد، امیدواریم در آینده نه‌چندان دور اتفاقات خوبی در این راستا بیفتد.
ایمنا: بارها خبر از تکمیل عملیات احداث ایستگاه میدان حج به شهروندان داده شده، اما هنوز بهره‌برداری نشده است؛ مشکل چیست؟
مقدس‌زاده : این ایستگاه تکمیل شده و امکان بهره‌برداری دارد، اما به‌دلیل کمبود نیرویی که برای سازمان معضل شده است، تا زمانی که نیروهای جدید تزریق نشوند، امکان راه‌اندازی ایستگاه را نداریم.
در حال حاضر 27 ایستگاه عملیاتی در حال خدمت‌رسانی است که بیست‌وهشتمین ایستگاه میدان حج خواهد بود که امیدوارم با ورود نیروهای آتش‌نشان، این ایستگاه نیز راه‌اندازی شود.
ایمنا: به‌تازگی خبر از صدور پلاک ایمنی دادید؛ این پلاک‌ها چه قابلیتی دارد ؟
مقدس‌زاده : دریافت پلاک ایمنی برای ساختمان‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند و طبق دستور ابلاغ شده، به‌مناسبت هفته ایمنی و آتش‌نشانی به‌صورت رایگان بازدید می‌شود و هر ساختمان به نوبه خود از یک تا پنج ستاره پلاک ایمنی دریافت می‌کند.
این پلاک رتبه‌بندی ایمنی ساختمان را نشان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال مالکان ساختمان‌هایی که پایان کار دارند، می‌توانند برای پلاک ایمنی درخواست دهند.
همچنین تمام تیم‌های عملیاتی سازمان به شبکه محلی متصل می‌شود و فرمانده عملیات شیفت با تمام نیروها ارتباط رادیویی دارد.
کد خبر 794221

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/891640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مزار شهدای ناتل نور با حضور مدیرکل بنیاد مازندران عطرافشانی شد

آغاز تزریق واکسن آنفلوانزا به ایثارگران آذربایجان‌شرقی

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: با شهدا میثاق می‌بندیم که تا آخرین نفس پای آرمان‌ها و ارزش‌هایشان ایستاده‌ایم

امدادرسانی نجاتگران هلال احمر اصفهان به ٢٢ حادثه دیده

تخصیص اعتبار 10 میلیاردی موزه‌های بخش خصوصی کاشان

دامنه نوسان بورس محدود شد

اسناد موقوفات تیران و کرون در حال تکمیل است

اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق؛ فرصتی برای شناخت و توسعه اصفهان

35 طرح عمرانی در دهاقان افتتاح شد

تصمیم مهم بورسی

(تصاویر) تغییر چهره ویژه «فریده فرخی‌نژاد» مجری خبر بعد از 30 سال

آغاز طرح جمع آوری پساب فاضلاب شهری چرمهین

شرکت اعضای 57 کانون فرهنگی کاشان در کارگاه های مهارتی «مانا»

حضور پررنگ شمشیربازان خراسانی در اردوهای ملی

طلسم 11 ساله تراکتور در اصفهان شکست

هشدار وزیر خارجه عراق نسبت به پیامدهای گسترش جنگ در منطقه

برگزاری یادواره شهدای سفیدشهر از توابع آران و بیدگل

یکی از پیشرفته‌ترین آتش‌نشانی‌های کشور را داریم/ احداث 4 ایستگاه در اصفهان تا پایان 1404

امواج ناپایدار جوی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

دامنه نوسان بورس، یک درصد شد

حزب‌الله چه زمانی از توان نظامی کامل خود استفاده خواهد کرد؟

مصرف روزانه بیش از 250 هزار لیتر بنزین در مهاباد/ 11 درصد بیشتر از سال گذشته

شاخص هوای کلانشهر اصفهان در مرز آلودگی

درختان کهنسال شهر اصفهان شناسنامه‌دار می شوند

یادواره شهدای ایل بختیاری در محله جوی آباد خمینی شهر

سامسونگ و شیائومی نه؛ حالا ویوو قدرتمندترین گوشی اندرویدی دنیا را دارد

اپل ظاهراً دیگر قصدی برای سرمایه‌گذاری در OpenAI ندارد

کیهان نوشت: طلبکار شدن دولت آمریکا در پی ادبیات منفعلانه دولت پزشکیان

پُرادعای بی‌مخاطب

مسیر دشوار احیای برجام

یک پرواز پرماجرا؛ بازخوانی یک حادثه تلخ تاریخی

نیت‌خوانی از رای جنجالی پارلمان؛ پای سیاست در میان است یا عدالت؟

اخبار مساعد به کاهش نرخ دلار کمک می‌کند؟

سکه نزدیک به 2 میلیون تومان گران شد

یک تیر و دو نشان همتی

اینفوگرافی/ اولین اقدامات در زمان آتش‌سوزی به‌بهانه روز آتش‌نشانی و ایمنی

تصادف 2 موتورسیکلت در زیرگذر میدان لاله با دو کشته

آغاز طرح جمع‌آوری پساب فاضلاب شهری چرمهین

ریزش کوه این محور شمالی را مسدود کرد

اتحادیه اروپا: کسی نیست، افسار نتانیاهو را بکشد!

احتمال شهادت یکی از فرماندهان سپاه در حمله اسرائیل

ورود ناوهای جنگی اسرائیل به خط درگیری با لبنان

نتانیاهو، لبنان را به حملات بیشتر تهدید کرد

درخواست فوری ایران از سران کشورهای اسلامی

بلینکن: لحظات کنونی، برای تمام جهان بحرانی است

مراسم میهمانی لاله‌ها در شهر چهاردانگه برگزار شد

برگزاری نخستین اجلاسیه 23 شهید کارمند بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

دامنه نوسان یک درصد شد؟

خاصیت عالی حنا برای بدن که باید بدانید!

فرش سجاده ای کاشان زینت‌بخش مساجد