پیام سپاهان

آخرين مطالب

ویژه‌ برنامه «روزی برای صلح» در شاهین‌شهر برگزار شد اجتماعی

ویژه‌ برنامه «روزی برای صلح» در شاهین‌شهر برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان «ما در فلسطین مانند تمام ملت‌ها به صلح نیاز داریم. ملت ما فقط نبرد را دوست ندارد، ما دوست داریم مثل بقیه مردم زندگی معمولی داشته باشیم، بچه‌یمان به مدرسه بروند، درس بخوانند و مملکت خودمان را بسازیم؛ ولی جنگ به ما تحمیل شده و تا رسیدن به صلح باید قوی باشیم.»
این جملات بخشی از سخنانی است که از سوی معاون اول سفارت فلسطین در ایران بیان شد.
محمد مصطفی ابراهیم جوهیر در این رویداد ویژه که چهارشنبه (4 مهرماه) در زمین چمن مصنوعی ورزشی میدان امام حسین(ع) در شاهین‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: هرجا نامی از فلسطین به میان می‌آید در کنار آن نام جمهوری اسلامی ایران هم می‌آید. مایلم که از تمام کمک‌های ملت شریف ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر دفاع از حقوق ملت فلسطین در هر محفلی تشکر کنم.
معاون اول سفارت فلسطین در ایران ادامه داد: ما در فلسطین مانند تمام ملت‌ها به صلح نیاز داریم. ملت ما فقط نبرد را دوست ندارد، ما دوست داریم مثل بقیه مردم زندگی معمولی داشته باشیم، بچه‌یمان به مدرسه بروند، درس بخوانند و مملکت خودمان را بسازیم؛ ولی جنگ به ما تحمیل شده و تا رسیدن به صلح، باید قوی باشیم، آنقدر باید قوی باشیم تا بتوانیم شرایط خود را برای برگزاری یک صلح عادلانه ارائه دهیم.
معاون اول سفارت فلسطین در ایران گفت: از هفتم اکتبر گذشته تلفات زیادی داشتیم؛ متأسفانه تاکنون بیش از 41 هزا نفر شهید شده و 95 هزار زخمی داشته‌ایم. از بین این شهدا بیش از 16 هزار نفر کودک و بیش از 7 هزار نفر زن و 1047 نفر کهنسال بودند. به تمام زیربنای غزه رحم نکردند؛ نه آبی هست، نه برقی، نه موادغذایی. مردمِ ما در محاصره هستند و متأسفانه چیزی جز محکومیت نمی‌شنویم. محکومیت دردی را دوا نمی‌کند اگرچه به مردمِ ما روحیه می‌دهد ولی ما به گام‌های عملی برای برداشتن محاصره غزه نیاز داریم.
او در پایان یادآوری کرد: از تمام کشورها که در این زمینه درکنار ما بود و به خصوص جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی همه شما را در قدسِ آزادشده بپذیرم.
هدف موزۀ صلح، ترویج فرهنگ صلح است
در این ویژه‌ برنامه همچنین محمدرضا تقی‌پور مقدم، رئیس موزه صلح تهران و نمایندۀ مجمع جهانی صلح در ایران بیان کرد: من 15 ساله بودم و در دبیرستان تحصیل می‌کردم که به کشورم تجاوز شد و برای دفاع از کشور به جبهه رفتم و از آزادسازی خرمشهر تا امروز 43 سال است که با افتخار برای مردم کشورم نشسته‌ام و فعالیت می‌کنم.
او سپس به توضیحاتی دربارۀ موزه صلح تهران پرداخت و افزود: ما یک سازمان مردم‌نهاد هستیم که 20 سال است فعالیت می‌کنیم و باافتخار باید بگویم که این موزه اولین موزه صلح منطقه خاورمیانه است. در دنیا یک شبکه بین‌المللی در حال فعالیت است که بیش از صدموزه صلح با موضوع بمباران اتمی، بمباران هوایی و استفاده از سلاح شیمیایی در ذیل آن فعالیت دارند؛ داستان موزه صلح تهران نیز به اسفندماه 1362 بازمی‌گردد که صدام‌حسین برخلاف تمام قواعد از سلاح شیمیایی استفاده کرد.
این جانباز جنگ تحمیلی با تأکید بر اینکه هدف موزۀ صلح، ترویج فرهنگ صلح و ایثار و شهادت است، گفت: 5 سال است که موزه صلح تهران ازطریق ارتباط با سازمان شهرداران صلح در ژاپن و براساس یک فراخوان، نقاشی‌های کودکان ایرانی را به این سازمان ارسال می‌کند و امسال شاهین‌شهر به صورت مستقیم عمل کرد و بیش از 70 نقاشی را به سازمان شهرداران صلح فرستاد و امروز جمع شدیم تا از این کودکان تجلیل کنیم.
موظفیم نسلی دانشمند و جویای صلح و عدالت پرورش دهیم
سپس مصطفی دولت‌یار، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در استان اصفهان اظهار کرد: در آموزه‌های فرهنگی ما از قدیم بوده و هست که «العلم السلطان». دانش مظهر قدرت است و در فرهنگ و ادبیات ما همیشه گفته شده که «درخت تو اگر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را»
او افزود: اگر ما می‌خواهیم برای صلح کار کنیم و به دنبال صلح پایدار برای بشریت هستیم طبعاً باید قدرتمند باشیم تا بتوانیم درمقابل زورگویان و جنگ‌طلبان و زیاده‌خواهان و ظالمان با اتکا به دانش و قدرت خود بایستیم. در ضرب‌المثلی نیز گفته شده که «اگر برای صلح تلاش می‌کنی عدالت را اجرا کن.»
دولت‌یار گفت: متأسفانه آنچه در صحنه روابط بین‌الملل فعلی مفقود شده عدالت است و در فقدان عدالت با مشکل فقدان صلح مواجه هستیم؛ لذا به همه کودکان و نوجوانان و جوانان، پدران و مادران و مسئولین و مدیران می‌گویم که اگر به دنبال صلح برای خود، برای هم‌کیشان و هم‌وطنان و برای بشریت و جامعۀ جهانی هستیم موظفیم نسلی دانشمند و قدرتمند و جویای صلح و عدالت پرورش دهیم.
صلح، لازمه توسعه است
در این ویژه‌برنامه، سعید ابریشمی راد، شهردار شاهین‌شهر نیز ضمن اشاره به انعقاد تفاهم‌نامۀ خواهرخواندگی میان دو شهر نیشابور و شاهین‌شهر و همچنین میان شهرکرد و شاهین‌شهر، بیان کرد: صلح، واژه‌ای آشنا و درعین حال غریب است. صلح، لازمه توسعه است. و بدون آن هیچ اتفاق مبارکی رخ نمی‌دهد. برای قدرتمند بودن در حوزه صلح شاید قدرتمند بودن در عرصه نظامی اولویتِ اول نباشد. امروز قدرت اصلی در دانش و آگاهی است و تا ملت‌ها آگاهی نداشته باشند و از جهل فاصله نگیرند حتی اگر به قدرتمندترین سلاح‌های نظامی مجهز باشند قطعاً نمی‌توانند صلح را به ارمغان بیاورند.
او با تأکید بر اینکه صلح، موضوعی لازم و ضروری و شرط توسعه است، اضافه کرد: قرار است شاهین‌شهر که شهری نوپا و جوان و شهر دانش و خلاقیت است و همه اقوام ایرانی را در خود ساکن دارد و به ایران کوچک معروف است با سیاست‌های مدیریت شهری بتواند جلوه‌ای از شکوه تمدن ایران باشد.
ابریشمی راد بیان کرد: این سرزمین درطول تاریخ به‌گونه‌ای رفتار کرده که امروز عالی‌ترین نهاد حقوق بشری و بین‌المللی، اشعار شعرا و فضلای ایرانی را بر سردر خود دارد که «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند» اینها موضوعاتی است که ما باید به فرزندان خود بگوییم تا بدانند که ایران کجاست و ایرانی کیست؟ دنیا اعتراف کرده که آنچه از علم دراختیار دارد را مدیون دانشمندان ایرانی است و خیلی حیف است که فرزندانِ ما این را ندانند و توجه نکنند که اگر آرامش و امنیت و صلح و توسعه و عمران و آبادی می‌خواهند در گرو دانش است و باید برای آن تلاش کنند.
شهردار شاهین‌شهر افزود: به امید روزی که سراسر جهان پر از صلح و دوستی باشد و انسان‌ها به گوهرۀ شیخ اجل سعدی برسند که همان شعر او بر سردر سازمان ملل است. امیدوارم در هیچ کجای دنیا شاهد کشتار و خونریزی و خصومت نباشیم. متأسفیم که امروز آوازۀ دفاع از حقوق بشر و پرچمداریِ حقوق بشر در دست کشورهایی است که نه تنها ساکت بلکه حامی دولتی هستند که وحشیانه ظلمی ناروا بر مردم مظلوم فلسطین و لبنان روا داشته و جامعه بشری ساکت و نظاره‌گر هستند.
او یادآوری کرد: کودکان شاهین‌شهر بیش از هفتاد اثر به مسابقه جهانی نقاشی با موضوع صلح ارسال کردند و یک نفر از این عزیزان نیز به مقام سوم رسید. یکی از دلایل برگزاری این ویژه‌برنامه نیز تقدیر از کودکان عزیز شاهین‌شهر بود تا به مفهوم صلح تأکید شود. همه این موارد، ظرفیت‌های این شهر جوان و نوپاست. کمتر شهری در ایران است که هفتاد کودکِ آن در یک مسابقه بین‌المللی شرکت کرده‌اند. وظیفه ما است این ظرفیت‌ها را شناخته و قدر بدانیم و به بالندگی آنها کمک کنیم.
ابریشمی راد با بیان اینکه ابراز همدردی نشانۀ انسانیت و زنده بودن و پویایی و شرط لازم برای هم‌زیستی است، اضافه کرد: به بهانه اقدام کودکان شاهین‌شهر و نیز گرامیداشت روز و هفته صلح و البته رویداد ویژۀ روزی برای صلح، پویشی نیز برای حمایت از کودکان شهید غزه رخ خواهد داد، ازاین‌رو در کنار این رویداد، طومار بزرگی تهیه شده و به امضا یا ثبت اثر دست کودکان خواهد رسید و بیانیه‌ای نیز ازسوی کودکان قرائت خواهدشد.
اوریگامی و صلح...
در ادامۀ این رویداد ویژه، زهره بحرالعلومی، سفیر موزه صلح تهران به ارائۀ هنر اوریگامی با موضوع صلح پرداخت. او همچنین با بیان اینکه همۀ هنرها و ازجمله اوریگامی طالب صلح‌اند، گفت: امروز برای صلح اینجا هستیم، اما ای کاش روزی برسد که این واژه معنی ندهد یعنی اصلاً واژۀ صلحی نباشد و این فقط در صورتی است که جنگی نباشد.
او تأکید کرد: امیدواریم روزی فقط و فقط به خاطر یکدیگر کنارهم جمع شویم نه برای صلح.
صلح یک واژه نیست بلکه رفتار وکردار است
محمد کابوره، سفیر جمهوری بورکینافاسو در ایران نیز در ویژه‌برنامۀ روزی برای صلح و ضمن قدردانی و تعهد و بینش مدیریت شهری شاهین‌شهر نسبت به صلح، گفت: جشن گرفتنِ یک روز ویژه برای صلح ایده‌ای خلاقانه و ارزشمند است. در حقیقت صلح موضوعی است که همواره هم مردم و هم رهبران جهان را درطول تاریخ، نگران و دغدغه‌مند ساخته است. امروزه بیش از هر زمان دیگری این موضوع اهمیت دارد چراکه کانون‌های بحران در سراسر جهان افزایش یافته و نیاز است تا جهانی را به نسل‌های آینده بسپاریم که تمام انسان‌ها فارغ از رنگ پوست و نژادشان بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.
او ادامه داد: برای ساختن جهانی صلح‌آمیز به فضائل آموزش و عدالت و همکاری بین‌المللی ایمان داریم و به همین دلیل است که حضور کودکان در این مراسم را گرامی می‌داریم. برای بیانِ بهترِ این ایده همان‌طور که یک ضرب‌المثل آفریقایی می‌گوید «صلح یک واژه نیست بلکه رفتار وکردار است» کشور من به‌طور ویژه با مسئله صلح درگیر است زیرا در طی نزدیک به یک‌دهۀ گذشته با بحران‌های عمیق و انسانیِ بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است، اما علی‌رغم عزم ملت ما و نتایج ملموسی که به‌ واسطۀ تعهد مسئولین‌مان بدست آمده ما همچنان به فضایل و برتری‌های همکاری برای حل پایدار این بحران در منطقۀ ساحل با در نظر گرفتن اولویت‌های کشور خود ایمان داریم.
سفیر جمهوری بورکینافاسو در ایران بیان کرد: علی‌رغم وضعیت دشوار کشورِ من که درحال گذار از آن است به شما اطمینان می‌دهم که بورکینافاسو همچنان شریکی قابل اعتماد است که به دنبال سرمایه‌گذاران و فرصت‌هایی طلایی برای رونق اقتصاد خود است. کشور بورکینافاسو در زمینه‌های معدن، کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌ها دارای امتیازات قابل‌توجهی است و با داشتن بیش از 22 میلیون جمعیت، دارای اکثریت جوان است. با توجه به روابط عالی موجود برای همکاری بین دو کشور، آمادگی کامل خود را درجهت تقویت این روابط و ایجاد شراکتی مثال‌زدنی برای هردو طرف بین سفارت بورکینافاسو در تهران و شهرداری شاهین‌شهر و به‌طور کلی بین بورکینافاسو و کشور ایران اعلام می‌کنم.
کشتن کودکان غزه افتخار نیست
در این رویداد همچنین حسین شاهزاده فرد، رئیس شورای اسلامی شاهین‌شهر گفت: صلح، واژۀ جذاب و شیرینی است ولی در عین حال واژه‌ای مظلوم است و در پسِ آن نگرانی وجود دارد. با دیدن جنگ‌های مختلفی که در کُرۀ زمین درحال انجام است و به‌ویژه جنگی که بر مردم مظلوم فلسطین و لبنان تحمیل شده و طی آن کودک و بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان به شهادت می‌رسند نگرانی بیشتر می‌شود چرا که نشان‌دهندۀ آن است که گامی به سوی صلح برداشته نشده وگویا واژۀ صلح و حقوق بشر، تبلیغاتی است و از آن سوءاستفاده می‌شود.
او اضافه کرد: امید که شاهین شهر و ایران اسلامی بتواند فرهنگ صلح‌طلبی را اشاعه داده و گوش ناشنوایی کشورهای جنگ‌طلب را باز کند. کشتن انسان‌ها افتخار نیست، کشتن انسان‌ها برای مقاصد قدرت افتخار نیست، کشتن کودکان غزه افتخار نیست و این کشورها باید بیدار شوند.
به گزارش ایسنا ، در ویژه‌برنامۀ «روزی برای صلح» بیانیۀ صلح توسط نوجوان شاهین‌شهری «نیوشا رحیمی» قرائت شد. در این برنامه همچنین گروه هنری موسیقی ارف خردسالان شاهین‌شهر نیز به اجرای قطعاتی از موسیقی پرداختند و از هفتاد کودک این شهر که نقاشی‌های خود را به مسابقه جهانی نقاشی صلح ارسال کرده بودند تقدیر و به صورت ویژه نیز از «السا رضایی» برگزیدۀ خردسال این مسابقه تجلیل شد. کودکان شاهین‌شهر در پایان این مراسم طومار صلح را با ثبت تصویر دستانشان به امضا رساندند و سپس بادکنک‌های سفید صلح در آسمان شاهین‌شهر به پرواز درآمدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/891015/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محلات اصفهان با فرهنگ شهادت و ایثارگری آشنا هستند

گرامیداشت 900 شهید در منطقه 9 اصفهان

تشکیل ستاد دائمی کنگره شهدا در منطقه 9 اصفهان

جدال آسیایی ها در فولادشهر/ 2 تیم دنبال 3 امتیاز اول

اخلاق‌مداری در زندگی، پیام شهدا است

اخلاق‌مداری منش فردی و حرفه‌ای شهدا بود

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه یک شبانه روز رایگان شد

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

ورود 135 هزار تُن گندم به استان اصفهان

گوگل می‌خواهد با بازی جدید Roblox، حریم خصوصی اینترنت را به کودکان آموزش دهد

مدل LTE گلکسی واچ FE سامسونگ سرانجام عرضه شد

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

برگزاری تور شبانه و رایگان کاشان گردی

سپاهان - تراکتورسازی/ تنها 25 ظرفیت ورزشگاه‌ در اختیار هواداران قرار می گیرد

دوهفته‌نامه «گرای انقلاب اصفهان» منتشر شد

14 استاد دانشگاه نجف آباد در جمع دانشمندان دو درصد دنیا

تودیع و معارفه فرماندار جدید اردستان

تهیه کد (QR) برای مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی در مهاباد

زنگ اولین تغییر فرماندار در دولت چهاردهم در اردستان زده شد

هیچ بازیکنی از سپاهان در پست اشتباه بازی نمی‌کند

آیین غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا در نسیم‌شهر برگزار شد

چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

افزایش حدود 15 درصدی ورود مسافر و گردشگر به مهاباد

تنها علت وجود هجمه‌ها پایین کشیدن ما است

برگزاری یادواره 450 شهید در منطقه 5 اصفهان

اپل اینتلیجنس به حداقل 4 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در آیفون‌ها نیاز دارد

گلکسی S24 FE سامسونگ رونمایی شد؛ همان همیشگی با چاشنی هوش مصنوعی

مقایسه شارژدهی باتری مک بوک پرو (M3 Pro) و سرفیس لپ‌تاپ 7 (Snapdragon X Elite)

برگزاری دربی فقط به نفع صداوسیما است

چالش FATF در دولت چهاردهم

کاشان شکوه هزاره ها و نگین انگشتری تاریخ ایران

برگزاری رزمایش «الی بیت‌المقدس» و نمایش اقتدار بسیجیان در اصفهان

هواشناسی اصفهان هشدار زرد صادر کرد/ پیش بینی کاهش هشت درجه ای دمای هوا

کاروانسرای عباسی روستای شاتور در معرض تخریب

یادواره شهدای روستا‌های دشت شهرویران مهاباد

سپاهان – تراکتور؛ آل اوت اتک! | پیش بازی

رژه موتوری به مناسبت هفته دفاع مقدس در اردستان

سپاهان - تراکتور؛ آل اوت اتک! | پیش بازی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان صادر شد/ دما 8 درجه کاهش می‌یابد

بازیکنان تراکتورسازی انگیزه کافی را برای بازی با سپاهان دارند

شعرخوانی زیبا با صدای هوشنگ ابتهاج

گلکسی تب S10 پلاس و گلکسی تب S10 اولترا رونمایی شدند؛ آغاز عصر جدید برای تبلت‌های سامسونگ

انیمیشن جدیدی از سایبرپانک توسط نت‌فلیکس ساخته می‌شود

فرق دارد چه کسی رییس جمهور ایران باشد

مخالفت سیاسی مجلس با دولت

پرواز «قادر1» به وقت طوفان‌الاقصی

جنگ سوم اسرائیل و لبنان