پیام سپاهان

آخرين مطالب

سنت‌شکنیِ دولت پزشکیان مقالات

سنت‌شکنیِ دولت پزشکیان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پس از 44 سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره” استاندار کردستان شد
 روز گذشته خبری مبنی بر انتصاب استاندار کردستان منتشر شد که جوانی 49 ساله، اهل تسنن و اصالتا کرد است و آرش زره‌تن‌لهونی نام دارد. اینکه فردی با این مشخصات استاندار کردستان شود در 44 سال اخیر بی‌سابقه بوده و این را می‌توان در راستای عملی شدن یکی دیگر از وعده‌های مسعود پزشکیان دانست. این اولین بار نیست که یک اهل تسنن و کرد در دولت رئیس جمهور جا می‌گیرد. دو روز پیش هم عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس دوازدهم از استعفای خود خبر داد زیرا به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شده است. البته آرش زره‌تن‌لهونی هم سابقه نمایندگی در مجلس یازدهم و کمیسیون‌های اقتصادی نظیر برنامه و بودجه و تلفیق را دارد. او که دکترای اقتصاد بین‌الملل دارد، زمانی فرماندار جوانرود بود. از دیگر سوابق اجرایی لهونی می‌توان به سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه، مدیرکل بودجه جمعیت هلال‌احمر، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان، عضو شورای عالی هلال‌احمر و معاون امور اقتصادی استاندار کردستان نام برد.
آن‌طور که حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران به سازندگی می‌گوید بر این باور است که رئیس جمهور شدن آقای دکتر و مبنا قرار دادن گفتمان وفاق برای امروز و فردای جمهوری اسلامی ایران یک فرصت بسیار گرانقدر است. وی گفت: هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران که امروز در عرصه ‌کارآمدی با کاستی‌ها و بحران‌های گوناگونی از قبیل ناترازی‌ها در حوزه‌ انرژی، اقتصادی و مالی با آن مواجه هست و هم فرصت عبور خوبی برای 95 میلیون مردم این سرزمین نیز که رئیس‌جمهور شدن دکتر پزشکیان فصل جدیدی را برای آنها باز کرد. بنابراین می‌توان امیدوار بود که مردم با افق تازه‌ای روبه‌رو شده و امیدوار باشند که با استفاده از این فرصت از مشکلاتشان کاسته می‌شود. البته برای جامعه‌ سیاسی کشور و احزاب به‌خصوص جریان اصلاحات نیز رئیس‌جمهور شدن آقای پزشکیان را یک فرصت ارزشمند می‌دانم.

این عضو جبهه اصلاحات با بیان اینکه حُسن استفاده‌ از این فرصت ارزشمند برای هر سه ذی‌نفع یعنی جمهوری اسلامی ایران، آحاد جامعه و جامعه‌ اصلاح‌طلب چنین ذهنیتی را ایجاد می‌کند که آیا در تحقق این امید می‌توان اطمینان داشت یا خیر؟ افزود: هنوز از یاد نبرده‌ایم که بیش از 50 درصد مردم ناباورانه در این انتخابات شرکت نکرده بودند. پاسخ این سوال به نظر من در این بخش نهفته است که به هر میزانی که آقای دکتر پزشکیان و دولت انسجام‌خواه او با جلب موافقت سایر نهادها و مراکز تصمیم‌گیر در کشور بیشتر بتواند به وعده‌های داده‌ شده‌ به مردم عمل کند، ضریب این امیدواری و حسن استفاده‌ از این فرصت افزایش پیدا می‌کند. او در برنامه‌های انتخاباتی‌اش به مردم قول داده بود که در هیات ‌وزیران از زنان استفاده خواهد کرد. او قول داده بود که علاوه‌بر حضور زنان در هیات وزیران یعنی جمع 15 نفره در جمع هیات دولت که فراتر از هیات وزیران هست نیز از زنان استفاده خواهد کرد، از جوانان استفاده خواهد کرد، از اقوام و مذاهب استفاده خواهد کرد. او قول داده بود که استاندار اهل سنت داشته باشد، سفیر اهل سنت داشته باشد، وزیر بلوچ، کُرد و عرب داشته باشد. اینها قول‌هایی بود که آقای دکتر پزشکیان به مردم داده است.
به گفته رسولی، مرحله‌ چیدمان دولت در سطح عالی به پایان رسیده و اکنون چیدمان میانه دولت مرکزی در جریان است. لذا انتصاب این دو استاندار(آرش زره‌لهونی از جوانان اهل تسنن به عنوان استاندار کردستان و آقای یدالله رحمانی به عنوان استاندار کهکیلویه و بویراحمد)، مرحله‌ سوم یعنی سازماندهی دولت در سطح استان‌ها در قالب تعیین نمایندگان آتی دولت کلید خورده است و برای اولین بار در کشور فردی استاندار کردستان شده است که هم به لحاظ قومی برخاسته از هم‌وطنان اصیل ایرانی‌الاصل کُرد ماست و هم از مسلمانان اهل سنت است. وی اعتقاد دارد که چنین انتصاباتی امیدوارکننده‌ است و می‌توانیم ضمن اینکه از آقای پزشکیان انتظار داریم که برای سایر مناطق قومی و مذهبی کشور مثل سیستان و بلوچستان و سایر نقاط قومی و مذهبی کشور هم از این سیاست استفاده کند،‌ در سایر مناطق هم ما برای اولین بار در استان خوزستان یک استاندار عرب‌تبار داشته باشیم. وی ادامه داد: در کنار این اقدامات مثبتی که اشاره کردم از قبیل به‌کارگیری زنان، جوانان و اقوام و… در بین وزرا و در بین اعضای هیات دولت و در بین معاونین وزرا و در استانداران، این اقدام امروز به صورت سمبلیک به نظر من نشان می‌دهد آن جمله‌ای که دکتر پزشکیان در برنامه‌های تبلیغاتی به زبان غیردیپلماسی و بسیار ساده و صادقانه که برخاسته از شخصیت ذاتی و مذهبی و خانوادگی او که گفت من برای اجرای وعده‌های، گردنم را گرو می‌گذارم، من فکر می‌کنم با انتصاب این استاندار که البته من شخصا ایشان را نمی‌شناسم ولی هم اینکه هم کُرد است و هم اهل سنت به نظر من قابل تقدیر است. اقدام دولت آقای پزشکیان (از وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور، خود آقای دکتر پزشکیان) و همه‌ اعضای دولت که چنین تصمیمی را گرفتند به عنوان یک فردی از جامعه‌ ایرانی یا یک فرد اصلاح‌طلب سپاسگزاری می‌کنم.
حسن رسولی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد به این باور رسیده که جمهوری اسلامی ایران به آن مرحله از رشد و توسعه سیاسی رسیده که بتواند برخی تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذارد. مباحثی که در گذشته به شدن درگیر آن می‌شد و اجازه نمی‌دادند استاندار، وزیر و معاون رییس جمهور از اهل سنت باشد را خوشبختانه پشت ‌سر گذاشته است. به عقیده این فعال سیاسی، پیام امیدبخش با تایید مسعود پزشکیان به جامعه تزریق شد. اینکه این بار نظام عزمش را جزم کرده تا از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده کند و این فرصت را نیز در اختیار بقیه بگذارد تا در راه توسعه و رشد ایران تلاش کنند. گفتنی است استانداران، روسای شوراهای تامین استان محل ماموریت خودشان هستند که از این طریق، تامین نظم و امنیت عمومی را در سطح راهبردی و سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری به عهده دارند. این شوراهای تامین بر خلاف تعریف اسمی، متفاوت با سایر مراجعی هستند که به صورت شورایی اداره می‌شوند. اعضای شورای تامین هر استان، نقطه نظرات مشورتی خود را ارائه می‌کنند و کسی که باید تصمیم بگیرد و سیاست‌گذاری کند، آقای استاندار است و نیازی به رأی اعضا در این شورا ندارد و هر تصمیمی که استاندار بگیرد، در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی کشور و شورای تامین استان‌ها برای همه مقامات نظامی، انتظامی، قضایی، اطلاعاتی و امنیتی لازم‌الاجراست. به عبارتی در این مرجع، سازمان مدیریت و تصمیم‌گیری، ریاستی است.
در مجموع سیگنال‌های مثبتی از انتصاب این جوان اهل سنت دریافت شد. مثلا رحیمی جهان‌آبادی از جمله نمایندگان اهل سنت مجلس یازدهم به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «پیام واضح این انتخاب این است که نظام جمهوری اسلامی و دولت پزشکیان اراده و نیت واقعی برای به کارگیری شایستگان ملت ایران دارند و صرف نظر از ویژگی‌های مذهبی و گرایش‌های سیاسی می‌خواهند، اعتماد به ملت و شایستگان ملت را در تمام ارکان حاکمیت داشته باشند.» رحیمی جهان‌آبادی که در این گفت‌وگو تاکید می‌کند در مجلس بارها در مورد استفاده از ظرفیت اقلیت‌های دینی نظیر ارامنه و مسیحیان گله کرده و در نهایت با اشاره به آگاهی پزشکیان از این درخواست‌ها و گله‌مندی‌ها، می‌گوید حرف جدیدی با رییس جمهور ندارد چراکه پزشکیان قبلا در فراکسیون مستقلین این موارد را گفته و شنیده است.
علاوه بر این، جمع‌بندی‌های نهایی توسط «اسکندر مومنی» وزیر کشور در حال انجام است و آن‌طور که تابناک روایت می‌کند، خبرهای رسیده از انتخاب استانداران استان‌های دیگر در روزها و هفته‌های آتی حکایت می‌کنند. از چهره‌های نام آشنایی که برای استانداری‌ها در دولت پزشکیان می‌توان نام برد به افرادی نظیر علیرضا رشیدیان برای استانداری تهران، جهانبخش خانجانی برای استانداری گیلان، رضا شیران‌خراسانی برای استانداری خراسان‌رضوی، عبدالحسین مقتدایی برای استانداری خوزستان، مهدی جمالی‌نژاد برای استانداری اصفهان، رضا رحمانی برای استانداری آذربایجان شرقی، جواد جهانگیرزاده برای استانداری آذربایجان‌غربی، فرهاد تجری برای استانداری کرمانشاه و غلامرضا کاتب برای استانداری سمنان اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/888640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار می‌شود

بازی Star Wars Outlaws کمتر از یک میلیون نسخه فروش کرده است

وان پلاس 13 با سخت‌افزاری قدرتمند در راه است

واکنش جالب نصرالله به تهدید حمله زمینیِ اسرائیل

سیدحسن نصرالله درباره مجازات اسرائیل چه گفت

جشنواره بازی‌های بومی محلی در اردستان

ساعت کاری ادارات شهر اصفهان شناور می‌شود / حداکثر میزان مجاز افزایش نرخ سرویس مدارس 35 درصد است

ساعت کاری ادارات شهر اصفهان از ابتدای سال تحصیلی جدید شناور می‌شود

مهار حریق انبار ضایعات چوب در خمینی‌شهر

مناسب سازی مسیر دسترسی معلولان به اماکن شهری در مهاباد

صادرات گمرک کاشان از 15 استان کشور بیشتر است

بالاترین میزان مجاز افزایش نرخ سرویس مدارس اصفهان 35 درصد است

نسل جدید به دنبال مشاغل آزاد و دورکاری هستند

هتل های 5 ستاره اصفهان؛ معرفی و امکانات

ارومیه قهرمان رقابت های والیبال زیر 16 سال آذربایجان‌غربی شد

ساختار سازمانی اداره کار تیران نیازمند ارتقا است

ای غم اگر مو شوی!

ریشه فارسی برخی از مناطق جمهوری آذربایجان!

عرضه بسته الحاقی بازی Cities Skylines 2 دوباره عقب افتاد

فروشگاه‌های روسیه محدودیت‌های صادراتی اپل را دور زدند

فصل ششم Call of Duty Modern Warfare 3 رونمایی شد

شیائومی با کنارزدن اپل به دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شد

مایکروسافت هدست‌های نظامی IVAS را پیشرفته‌‌تر می‌کند

هشدار؛ موبایل‌ها در این نقاط خطرناک می‌شوند

نصرالله به اسرائیل: با جنگ هم نخواهید توانست شهرک‌نشینان شمال را به خانه‌ بازگردانید

سیاست و ناسیاست؛ درباره کتاب جدید سیدمصطفی تاج زاده

وزارت با چشمان بسته؛ خودداری وزارت بهداشت دولت سیزدهم از اجرای سند پیشگیری و درمان اعتیاد الکل

‌چرا بنزین در ایران همیشه یک ماجرای پیچیده بوده است

صدا، دوربین، بی‌حرکت!

آیین اختتامیه دوره آکادمی تیم دسته یک والیبال گلپایگان

300 ویژه‌برنامه دفاع مقدس در بهارستان برگزار می‌شود

کنگره بزرگداشت حضرت علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال

لزوم برگزاری هدفمند و تخصصی تر جشنواره

مدرسه‌ی سبز خیر ساز مهاباد امسال فعالیت خود را آغاز می‌کند

قطعی شدن قرارداد خرید اتوبوس برقی برای شهر اصفهان

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت امام جمعه اصفهان

پنجشنبه‌ای دیگر و یادی از یاران سفر کرده در مهاباد

تولید بیش از 3 هزار و 500 تن انگور امسال ازباغ‌های مهاباد

بردبار سپاهانی شد

سه هزار پرونده کیفری برای یک طلافروشی در شهرضا تشکیل شد

اعتبار 37 میلیارد تومانی برای آسفالت معابر منطقه 13 اصفهان

کار و مدیریت جهادی می تواند بسیاری از مشکلات معیشتی مردم را مرتفع کند

تولید بیش از 3 هزار و 500 تن انگور از باغ‌های مهاباد

از تو چه پنهان عاشقت بودم

داستان زیبای شازده کوچولو

رقیب اپل ویژن پرو و متا کوئست پرو؛ هدست پیشرفته HTC Vive Focus Vision رونمایی شد

عجیب اما واقعی؛ هوش مصنوعی ChatGPT آب مصرف می‌کند!

برای گوشی «هیولا» Galaxy M55s سامسونگ آماده‌اید؟

آیا باتری گوشی‌های همراه هم منفجر می‌شود؟

سفر قریب الوقوع گروسی به ایران