پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرمقاله اطلاعات/ بحران‌های فراموش شده مقالات

سرمقاله اطلاعات/ بحران‌های فراموش شده
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اطلاعات / « بحران‌های فراموش شده » عنوان یادداشت روزنامه اطلاعات به قلم سید مسعود رضوی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 گرمای سوزندۀ تابستان برای همگان درس و عبرت به همراه آورده و شرایط داغ و تفتیدۀ اقلیم، نشان از اَبَربحران‌های مردمان شهرها و روستاهای ایران در آینده ای نزدیک می‌دهد. اگر تب و تاب انتخابات و رقابتهای سیاسی و جدل‌های دلباختگان پست و مقام به پایان آید، می‌توان به این گرمای سوزان، به عللِ وقوعِ آن و به شرایطِ پایش و مهار آن، همچون آئینۀ عبرت نظر کرد و گفت: هان ای دل عبرت بین، از دیده نظر کن هان! 
وقتی گفته می شود که همگان باید دست از نزاع و رقابتهای فرساینده بردارند و با تشریک مساعی به دولت منتخب، راهی بگشایند تا مشکلات دیده شود و بتوان گره از کارها گشود، با توجه به همین اَبَربحرانهاست. اما شوربختانه می‌بینیم که سال‌هاست جماعتی از منصب­داران که غالباً در گزینش و آرای عمومی، اقلیت محسوب می شوند، راه تحولات بزرگ و توسعه در سطح ملی را بسته و کشور را گرفتار بازیهای مینیاتوری و غیرواقعی کرده اند. تمام محورهای خطرساز و گسل خیز کشور را دانسته و ندانسته به ملت ایران تحمیل کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و انبان خود و مریدان و خویشان را انباشته سازند. سال‌هاست که مجال توجه به مسایل اساسی و اصلاح زیرساختها و نوسازی کشور را از جامعه و نظام و کشور سلب می کنند.
وقت آن است که بیندیشیم چرا به این نقطه رسیدیم؟ گروه مذکور شکاف­زیانی هستند که با عمده کردن موضوعات سطحی و بحرانهای خیابانی، میان «مردم و مردم» و میان «دولت و مردم» و نیز میان «دولت و نظام» شکاف ایجاد می‌کنند. چون توان مدیریت سالم و صلاحیت برنامه ریزی و حل مشکلات پیچیده را ندارند، بحران می سازند و بر شکاف‌ها و تضادها می افزایند. در جهان رانتی آنها سازماندهی و تقسیم کار خاصی وجود دارد و رسانه های ویژه ای هست که شبه مسئله ها و شبه علم ها و بحران­پردازی‌ها را توجیه و تبلیغ کرده و سپس با سازماندهی افراد ذینفع و ساده‌لوحانی که با آنان همراه می شوند، دست به کار شده و اهدافشان را با هیاهو و جنجال پیش می برند.
 آنها طی سالیان متمادی کار را بدینجا رسانده اند که تمام معضلات و نیازهای معمول جامعه از آب و هوا و گاز و بنزین و فوتبال و خودرو و ویدیو و ماهواره و اینترنت و هرچه با زندگی مردم سر و کار دارد، بحرانی و حساسیت زا شده و در صورت بی توجهی، منشاء زیانهای بزرگ مادی و جانی و امنیتی خواهد شد. 

با توجه به این مواضع و مانع باید گفت که بیش از هر مسئله و موضوعی، سه بستر زیستی و حیاتی ما دچار فرسایش و درگیر بحرانهای بزرگ است؟؛ نخست آب، سپس انرژی و بعد زمین.
 کمبود قطعی آب و افزایش نیازها و هدررفت بخش بزرگی از منابع آبی نشان دهندۀ وضع نگران کننده‌ای است که دولت و مردم باید رویاروی آن قرار گیرند. از سال‌ها پیش آموزش مردم و بهینه سازی شبکه توزیع و حفاظت از ذخایر آبی می باید به عنوان یک مسئلۀ ملی و حیاتی در راس امور و برنامه ها قرار داده می شد. امروز وضع آب و منابع و امکانات فرآوری و توزیع آن برای مصارف کشاورزی، صنعتی، شهری و روستایی نامشخص و تاحدی ناامید‌کننده است. با این همه، تجربه نشان می دهد که روح جمعی و تشریک مساعی در سطح ملی چاره ساز است. مهار پساب و تهیه یک برنامه بزرگ و واقع بینانه برای بهره‌گیری از بارشها و سیلابها، همراه با آموزش مردم و شروع بهینه‌سازی شبکه آبرسانی در شهرها و روستاها، از اولین و ضروری ترین اقدامات است. 
در موضوع زمین، دیگر دستگاههای دولتی قادر به پایش و امداد و حفاظت نیستند. اینجا هم بسیج ملی و حضور گسترده نهادهای مردمی و محلی لازم است تا مردم برای حفاظت از جنگل و کوه و خاک و جاده و زمین، اطلاع دهند و اطلاعات و تجارب و مفید عرضه کنند. فرسایش و تباهی زمین در قالب شکافها و فرونشست های عظیم به شهرهای بزرگ رسیده و دم به دم تأسیسات انتقال آب و نفت و جاده و مخابرات و خط آهن را نیز دچار آسیب و بلا می سازد. 
اَبَربحران دیگر انرژی و ناترازی وحشتناک برق و گاز و بنزین و گازوئیل و دیگر متاع مورد نیاز مردم است. وضع خاص برق و خروج صنایع از مدار برای مصارف شهری و رفع نیاز شهروندان دیگر جوابگو نیست و قطعی ناگزیر برق در این روزهای گرم را باید هشدار ماقبل فاجعه قلمداد کرد. تدبیرهای جدی و شروع سرمایه گذاری برای ایجاد و ساخت نیروگاههای مدرن و پربازده، شاید اولین گام باشد. اما این شیوۀ توزیع و مصرف برق و نیز دستگاههای پرمصرف و فرسوده می‌تواند هر تعداد نیروگاه را از مدار خارج کند. 
مسئله گاز و ناترازی تولید و عرضه و شبکه و مصرف، ایران را در صدر هدردهندگان انرژی قرار می دهد. سرمایه گذاری و تکنولوژی پیشرفته خارجی در این عرصه بسیار ضروری است وگرنه زمستان سخت در پیش است! رانت گاز تاکنون به بسیاری سود رسانده و آنان را فربه کرده است، بگذارید سودش به مملکت و مردم هم برسد. از همه مهمتر و حساستر بنزین و گازوئیل است که بسیار در بارۀ آن سخن گفته اند و بارها به زخم و تنش در جامعه انجامیده است. بجز قاچاق گسترده و سازمان یافتۀ سوختهای ارزشمند، منشاء مشکلات در خودروسازان عمدۀ ایران مافیای دریافت و توزیع و تسهیم رانتهای بزرگ است مصرف غیر استاندارد بنزین و آلودگی بیش از حد در چرخه موتورهای بنزینی و دیزلی همچنان هوای ایران را مسموم و منابع ایران را معدوم می کند. در دوران گذار به تولید انبوه و به صرفۀ خودروهای برقی، این شرایط شرم‌آور است. 
بنابر این دولت جدید، فقط سامان دهندۀ مشکلات معمول و متعارف نیست، باید اَبَربحران‌ها را چاره کند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/868555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز تغییرات مثبت؛ گزینه ریاست جدید بورس کیست؟

خوش‌خبری اقتصادی؛ تورم کم شد!

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

مسئولان در پیگیری مشکلات مردم کوتاهی نکنند

ضرورت رفع مسائل و مشکلات آموزشی با همکاری شوراها

حلقه هوشمند RingConn Gen 2 در نمایشگاه IFA 2024 رونمایی شد

حضور یک پهپاد ناشناس عجیب در آسمان چین همه را به وحشت انداخت

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد بر دکتر تامین اصفهان غلبه کرد

526 حلقه چاه غیرمجاز در کاشان مسدود شد

آئین بزرگداشت شهدای 17 شهریور در ورزنه برگزار شد

نالد به حال زار من!

آنر در تمسخر سامسونگ شورش را در آورده است

درخواست کاخ سفید از غول‌های فناوری؛ به مبارزه با سانسور اینترنت در ایران کمک کنید

اعلام خط قرمز ایران

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

رقابت با همسایه طماع

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

آغاز مرحله دوم عملیات لکه گیری، ترمیم و‌ روکش آسفالت جاده مهاباد- سردشت

توسعه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مهاباد با حفظ امنیت پایدار

مهاجم سابق تراکتور در مسیر بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان

فعال‌سازی هشدار پیگیری ویژه در صورت تکرار تماس‌ها با 137 از یک منطقه

نقش ایلان ماسک در دولت احتمالی دونالد ترامپ مشخص شد

آیفون 2 متری و 200 کیلویی رکورد گینس را شکست!

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

افزایش سرعت وزش باد در اصفهان

فعال‌سازی آلارم پیگیری ویژه در صورت تکرار تماس‌ها با 137 از یک منطقه

بلندی نوای تولید در یکی از مجهزترین زنجیره‌های تولید مرغ کشور در مهاباد

تو شفا می دهی

امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «سرزمین شعر» شد

قیمت پردازنده های سری Arrow Lake S اینتل لو رفت

استعفای پیش‌دستانه عشقی؛ فرار محترمانه است

بیست و دومین نمایشگاه صنعت دام و طیور در اصفهان گشایش یافت

اندوه از کتاب زمستان اخوان ثالث

تریلر Transformers: Galactic Trials شخصیت‌های قابل بازی را نشان می‌دهد

تصاویر اولین گوشی بدون دکمه شیائومی به بیرون درز پیدا کرد

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

«همتی» با استعفای«عشقی» موافقت کرد

برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس در مهاباد

گردهمایی پیشگیری از آسیب‌های جسمی، روانی و معنوی در اصفهان

کنگره بانوان شهیده استان به دنبال انتقال مفاهیم شهادت به نسل جوان

آمادگی مجموعه متروبام چهارباغ اصفهان رویدادهای فرهنگی

پرواز شاگردان قلعه نویی به امارات

صدا کن مرا!