پیام سپاهان

آخرين مطالب

بررسی تحولات بازار ارز و پیش‌بینی جایگاه جدید دلار

وداع با دلار 60 هزار تومانی قطعی است؟ اقتصادی

وداع با دلار 60 هزار تومانی قطعی است؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - قیمت دلار ظهر روز شنبه با موقعیت جدید خود کنار آمد و تا 57 هزار و 800 تومان عقب نشست. لغزش‌های بعدی پشت سر هم اتفاق افتادند و روایت‌های تازه و دست‌اول می‌گویند دلار به 57 هزار و 750 تومان و حتی 57 هزار و 650 تومان نیز رضایت داده است

«ریزش دلار نزدیکه»؛ این پیام در یک کانال اعلام قیمت ارز با حدود 550 هزار فالوور منتشر شده که ادمین آن ادعا دارد پیش‌بینی‌اش قطع به‌یقین امروز و فردا محقق خواهد شد. او به اعضا توصیه کرده اگر می‌خواهند ضرر نکنند، زودتر بفروشند.
دلار از 25 فروردین تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشغول سرکشی بوده. روز شنبه 16 تیر هم قیمت دلار روی پله 59 هزار 830 تومان قرار داشت و معاملات غیررسمی بازار آزاد نهایتا با نرخ 59 هزار و 600 تومان انجام می‌شد. روشن شدن تکلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران ورق بازار ارز را برگرداند تا دقیقا یک هفته بعد قیمت دلار در روز شنبه 23 تیرماه، رسما کانال 58 هزار تومان را ترک کند. کاهش دو هزار تومانی قیمت دلار که معادل افت 3.5 درصدی است شاید رضایت عموم مردم را جلب نکند، اما دلار دلار در عمل سنگر مهمی را از دست داده و احتمالا به زودی اثر روانی این اتفاق در سایر بازار‌های دنباله‌رو نرخ ارز ظهور خواهد کرد.
قیمت دلار؛ رکوردشکنی در 25 فروردین
دلار روز اعلام نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، حوالی کانال 60 هزار تومان پرسه می‌زد. اگر بخواهیم دقیق باشیم باید بگویم قیمت دلار روز شنبه 16 تیر، حداقل 59 هزار و 600 تومان و حداکثر 59 هزار و 830 تومان گزارش بود.
قیمت دلار در این محدوده پذیرفتنی به‌حساب نمی‌آمد چرا که حتی روز‌های 30 و 31 اردیبهشت که سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری، به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان منجر شد، بازار ارز دلار را حداقل یک پله پایین‌تر دیده بود.
دلار سال 1403 را صعودی شروع کرد و با اینکه اوایل فروردین 49 هزار و 300 تومان قیمت داشت، خیلی زود توانست به شکل چراغ خاموش به قله برسد. بررسی تحولات بازار آزاد و غیررسمی ارز نشان می‌دهد، رکورد تاریخی قیمت دلار روز 25 فروردین با رسیدن به 67 هزار و 50 تومان شکسته شده است.
اثر سقوط هلی‌کوپتر و انتخابات بر قیمت دلار
دلار اوایل اردیبهشت 1403، خود به خود تا 60 هزار و 100 تومان عقب‌نشینی کرد و یک ماه بعد کف قیمت 57 هزار و 500 تومان را لمس کرد. سقوط هلی‌کوپتر و شهادت سیدابراهیم رئیسی شوک جدیدی به بازار ارز وارد کرد و باعث شد قیمت دلار تا 58 هزار و 250 تومان بالا برود.
رقابت کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری طبق انتظار چندان آرام و بدون تنش پیش نرفت؛ اما بازار ارز که پیش‌ازاین بابت تحولات سیاسی تکان خورده بود، ترجیح داد بی‌گدار به آب نزند. وقتی نتایج دور اول اعلام شد و فهمیدیم سعید جلیلی و مسعود پزشکیان باید در دور دوم رقابت کنند، قیمت دلار بازار آزاد از 60 هزار تومان گذشت؛ ولی، چون توان زیادی ذخیره نکرده بود، در سقف 62 هزار تومان متوقف شد.
دلار فردای اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فهمید باید مسیر رفته را برگردد. کانال‌های تلگرامی قیمت دلار را در آن روز 60 هزار و 350 تومان ثبت کردند. تحلیلگران، تحولات بعد انتخابات ریاست‌جمهوری بازار ارز را واکنش اقتصاد و بازار‌های مالی به انتخاب فردی میانه‌رو مانند مسعود پزشکیان ارزیابی کردند و گروهی اعتقاد داشتند اثر روانی واقعه به زودی خنثی خواهد شد. خوشبختانه این پیش‌بینی فعلا غلط از آب درآمده است.
بیشتر بدانید | خرید دلار کار چندان ساده‌ای نیست؛ حتی اگر به اندازه کافی نقدینگی داشته باشید نمی‌توانید دلار بخرید. به همین دلیل بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاران سمت خرید تتر می‌رود. بالا بودن قیمت تتر نسبت به دلار را با توجه به همین مسئله می‌توان توجیه کرد

پیام سپاهان

دلار در صورت تداوم روند کاهشی فعلی احتمالا به زودی حوالی 57 هزار و 200 تومان آفتابی خواهد شد
پذیرش موقعیت جدید دلار در بازار ارز
قیمت دلار پس از تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری به خودشناسی رسیده است. بررسی بازار نشان می‌دهد صبح روز شنبه 23 خرداد 1403، قیمت دلار کار خود را از جایگاه 57 هزار و 977 تومان شروع کرده است. جمعه شب سیگنال کاهشی مهمی مخابره شده بود و می‌دانستیم معامله‌گران بزرگ از رشد قیمت دلار قطع امید کرده‌اند و کانال 58 هزار تومان در معاملات فردایی از دست رفته است.
قیمت دلار در بازار آزاد نمی‌تواند از نرخ معاملات فردایی شب گذشته فراتر برود. حداقل در شرایط عادی این دستورالعمل رعایت می‌شود. دلار ظهر روز شنبه با موقعیت جدید خود کنار آمد و تا 57 هزار و 800 تومان عقب نشست. لغزش‌های بعدی پشت سر هم اتفاق افتادند و روایت‌های تازه و دست‌اول می‌گویند قیمت دلار به 57 هزار و 750 تومان و حتی 57 هزار و 650 تومان نیز رضایت داده است.
آیا کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟
کاهش قیمت دلار برای همه مبارک و میمون نیست. عقل و منطق حکم می‌کند به‌زودی شاهد شکل‌گیری مقاومت‌هایی پراکنده باشیم. اولین سیگنال از سوی معاملات فردایی مخابره شده است؛ جایی که عبور دوباره از کانال 58 هزار تومان را حق طبیعی خودشان می‌دانند.
قیمت دلار در صورت پیروزی نیرو‌های افزایشی، به جایگاه 58 هزار و 100 تومان یورش می‌برد و در عین حال نیم‌نگاهی به پله 58 هزار و 200 تومان خواهد داشت، اما اگر اجرای این نقشه با شکست مواجه شود، انتظار داریم دلار را در مسیر معکوس ابتدا حوالی 57 هزار و 500 تومان، سپس در سنگر 57 هزار و 400 و حتی در حالت خوشبینانه حوالی 57 هزار و 200 تومان ببینیم. هر دو حالت تا حد زیادی محتمل به‌نظر می‌رسند، اما توصیه می‌کنیم تا پایان تعطیلات تاسوعا و عاشورا، محاسبات‌تان را با دلار 58 هزار تومان انجام دهید.
شش لحظه مهم دلار در سال 1403
روز
قیمت
ابتدای سال 1403
49 هزار و 300 تومان
25 فروردین (ثبت رکورد تاریخی قیمت)
67 هزار و 50 تومان
31 اردیبهشت (سقوط هلی‌کوپتر)
58 هزار و 250 تومان
هشت تیر (دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری)
61 هزار و 50 تومان
15 تیر (دور دوم انتخابات ریاست جمهوری)
60 هزار و 350 تومان
شنبه 23 تیر
58 هزار تومان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/865743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز تغییرات مثبت؛ گزینه ریاست جدید بورس کیست؟

خوش‌خبری اقتصادی؛ تورم کم شد!

موج جدید اعتراضات پرستاران این بار در قم و کاشان

مسئولان در پیگیری مشکلات مردم کوتاهی نکنند

ضرورت رفع مسائل و مشکلات آموزشی با همکاری شوراها

حلقه هوشمند RingConn Gen 2 در نمایشگاه IFA 2024 رونمایی شد

حضور یک پهپاد ناشناس عجیب در آسمان چین همه را به وحشت انداخت

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد بر دکتر تامین اصفهان غلبه کرد

526 حلقه چاه غیرمجاز در کاشان مسدود شد

آئین بزرگداشت شهدای 17 شهریور در ورزنه برگزار شد

نالد به حال زار من!

آنر در تمسخر سامسونگ شورش را در آورده است

درخواست کاخ سفید از غول‌های فناوری؛ به مبارزه با سانسور اینترنت در ایران کمک کنید

اعلام خط قرمز ایران

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

رقابت با همسایه طماع

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

آغاز مرحله دوم عملیات لکه گیری، ترمیم و‌ روکش آسفالت جاده مهاباد- سردشت

توسعه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مهاباد با حفظ امنیت پایدار

مهاجم سابق تراکتور در مسیر بازگشت به خانه؛ ستاره مغضوب استقلال در راه اصفهان

فعال‌سازی هشدار پیگیری ویژه در صورت تکرار تماس‌ها با 137 از یک منطقه

نقش ایلان ماسک در دولت احتمالی دونالد ترامپ مشخص شد

آیفون 2 متری و 200 کیلویی رکورد گینس را شکست!

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

افزایش سرعت وزش باد در اصفهان

فعال‌سازی آلارم پیگیری ویژه در صورت تکرار تماس‌ها با 137 از یک منطقه

بلندی نوای تولید در یکی از مجهزترین زنجیره‌های تولید مرغ کشور در مهاباد

تو شفا می دهی

امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «سرزمین شعر» شد

قیمت پردازنده های سری Arrow Lake S اینتل لو رفت

استعفای پیش‌دستانه عشقی؛ فرار محترمانه است

بیست و دومین نمایشگاه صنعت دام و طیور در اصفهان گشایش یافت

اندوه از کتاب زمستان اخوان ثالث

تریلر Transformers: Galactic Trials شخصیت‌های قابل بازی را نشان می‌دهد

تصاویر اولین گوشی بدون دکمه شیائومی به بیرون درز پیدا کرد

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

«همتی» با استعفای«عشقی» موافقت کرد

برگزاری نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس در مهاباد

گردهمایی پیشگیری از آسیب‌های جسمی، روانی و معنوی در اصفهان

کنگره بانوان شهیده استان به دنبال انتقال مفاهیم شهادت به نسل جوان

آمادگی مجموعه متروبام چهارباغ اصفهان رویدادهای فرهنگی

پرواز شاگردان قلعه نویی به امارات

صدا کن مرا!