پیام سپاهان

آخرين مطالب

شاهین‌ شهر میزبان برگزاری نخستین «جشنواره ملی تئاتر اقتباس» است اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش ایرنا، اقتباس به معنی اخذ مطلب از کتاب با تصرف و تلخیص(خلاصه کردن) عنوان شده است که بطور معمول همراه بازآفرینی است؛ یعنی هنرمند با الهام از یک اثر هنری دیگر که می‌تواند فیلم، کتاب، نقاشی، شعر و یا هر چیز دیگری باشد، دست به آفرینش دوباره بزندو اثر اولیه را به گونه‌ای دیگر بسازد طوری که در اثر جدیدش، تنها رگه‌هایی از اثر اولیه دیده ‌شود.
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: ما از نظر ظرفیت پشتیبانی در حوزه تئاتر نتوانستیم نیاز هنرمندان عرصه نمایش را برطرف و از دانش‌آموختگان این عرصه حمایت کنیم اما با برگزاری جشنواره حاضر قصد داریم به ادبیات نمایشی کهن بازگشت و از حضور ادبیات خارجی در کشور کم کنیم.
حمید نیلی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور بیان کرد: موضوع جشنواره شاهین شهر بسیار پراهمیت است و نگاه ما به در این رویداد به جای صرف هزینه، بیشتر تولید محتواست.
وی گفت: اگر بنای یک جشنواره از ابتدا به درستی نهاده شود می‌تواند دوام بیاورد و این جشنواره با وجود زیرساخت صحیح وفق آداب و رسوم و ادبیات کهن این مرز و بوم بادوام به نظر می‌رسد.
مدیر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: شبکه شهرهای خلاق بسیار مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی توسط شهرداری‌ها حمایت می‌شود و خرسندیم که شاهین‌ شهر به این عرصه وارد شده است.
علی ایزدی افزود: 59 جشنواره در کشور اجرا می‌شود که جشنواره اقتباس بعنوان شصتمین جشنواره کشوری محسوب می‌شود و ما در این زمینه از این ایده‌های خلاقانه حمایت می‌کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز گفت: تاریخ ادبی ایران ظرفیت بسیار خوبی است اما در سال های گذشته با ضعف‌هایی همراه بوده که خلق نشدن یک رمان جهانی، فیلمنامه در حوزه سینما و هنرهای نمایشی بویژه ادبیات داستانی، بخشی از آن است.
سیدمهدی سیدین‌نیا با اشاره به اینکه ما بدنبال یک جشنواره جریان ساز و پایدار هستیم، ادامه داد: این جشنواره به میزبانی شهرداری شاهین‌شهر انجام می‌شود و اداره کل ارشاد نیز از این پس روی ادبیات داستانی سرمایه‌گذاری ویژه می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه این جشنواره به تقویت عرصه نمایش در کشور منجر می‌شود، تصریح کرد: هنر و ادبیات و ادبیات داستانی زیربنای بسیاری از مباحث فرهنگ و هنر است و حمایت از آن، پیشرفت سایر حوزه‌های هنری و نمایشی را نیز به همراه دارد.
شهردار شاهین‌شهر نیز در این نشست خبری گفت: این مجموعه با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین‌شهر، مرکز هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است.
سعید ابریشمی‌راد با اشاره به اینکه شاهین‌شهر یک ایران کوچک متشکل از اقوام مختلف است، گفت: شهرداری شاهین‌ شهر برای نخستین بار فراخوان برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر اقتباس را با هدف صیانت از ادبیات فاخر و کهن ایرانی، تلاش در نهادینه‌سازی تفکر علمی و پیوند عمیق ادبیات با هنر، بهره‌گیری از زبان رسای هنر تئاتر، حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از مضامین و ارزش‌های دینی و مذهبی، حمایت از آثار اقتباسی برگرفته از شعر و ادبیات داستانی با محوریت تاریخ نگاری و ایثارگری اجتماعی صادر کرده است.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی هنری، تشویق هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی، بازشناسی و عینیت بخشیدن به مفاهیم عمیق اخلاقی و اجتماعی، بازیابی و بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایران زمین و کشف و معرفی استمدادهای خلاق است.
شهردار شاهین شهر با اشاره به اینکه در نظام برنامه‌ریزی شهری موضوع شهرهای خلاق مطرح بوده و شاهین شهر جزو شهرهای خلاق کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر ما بدنبال توسعه یک شهر خلاق هستیم باید موضوع هنر را در جامعه نهادیه کنیم.
وی گفت: هنر زبان بیان احساس و هنر نمایش زبان بیان ناگفته‌هاست و همواره در طول تاریخ، این هنر دربرگیرنده مفاهیم اخلاقی و اجتماعی بوده و پیوند ناگسستنی با ادبیات هر سرزمین دارد.
ابریشمی‌راد با اشاره به اینکه تماشاخانه تخصصی «جم» امروز در شاهین‌شهر افتتاح می‌شود، گفت: این تماشاخانه بخشی از فرهنگسرای شهر ماست که یک سالن آمفی تئاتر دارد.
ابریشم‌راد گفت: تماشاخانه استاندارد جم بصورت صحنه چهارطرفه است به نحوی که تماشاچی از هر چهار طرف، قابلیت جابه‌جایی و تماشای صحنه نمایش را دارد.
وی بیان داشت: ساخت این مکان با ظرفیت 200 صندلی با سرمایه اولیه 110 میلیارد ریال آغاز شد و با صرف 180 میلیارد ریال دیگر به پایان رسید و امروز به بهره‌برداری میرسد.
به گزارش ایرنا، پوستر جشنواره ملی تئاتر اقتباس، امروز رونمایی شد.
شاهین شهر در 20 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
استان‌ها اصفهان 0 نفر برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمید نیلی هنرمندان سعید ابریشمی راد تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نمایش شاهین شهر

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/863107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم | شور انتخاباتی در بویین میاندشت اصفهان

آغازشمارش آرا در استان اصفهان

حاشیه‌های زیبای دور دوم انتخابات در جنوب آذربایجان غربی + فیلم

فیلم| حماسه حضور مردم اصفهان در ساعات آخر رای گیری

شمارش آرای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در همدان و اصفهان (عکس)

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

برگزاری مراسم آیینی - سنتی 300 ساله نخل بندان در زواره

فیلم| حضور پرشور مردم پای‌کار شهرستان‌های اصفهان در انتخابات ریاست‌جمهوری

صیانت از آرا مردم ضروری است

دانش‌آموزان امروز، مشارکت‌کنندگان فردا، سکان‌داران آینده

حضور حماسه‌ساز مردم اردستان در پای صندوق‌های رأی

آتش سوزی درختان حاشیه جاده قمصر مهار شد

گزارش‌های ضدونقیض از زد فلیپ 6؛ نمایشگر خارجی این گوشی، LCD خواهد بود؟

پایان مهلت رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری - کاشان

تماس با‌مزه رامبد جوان با دختر و همسرش وسط برنامه عادل فردوسی‌پور (فیلم)

مشارکت در تیران و کرون از مرز 60 درصد گذشت

استقرار شعبه سیار اخذ رأی در شهربازی اصفهان + فیلم

افزایش مشارکت مردم استان اصفهان در دور دوم انتخابات

میزان حضور مردم اصفهان از کل مشارکت دور اول عبور کرد

میزان مشارکت در اصفهان از مشارکت در دور اول عبور کرد

مشارکت همگانی در انتخابات حماسه ای برای نظام اسلامی است

صیانت از آرا مردم ضروری است / تأکید بر حفظ آمادگی‌ها تا پایان فرایند شمارش آرا

صیانت از آراء مردم ضروری است

اجرای گروه سرود بصیرت کاشان در یکی از شعب اخذ رای

حضور اقوام و اقشار مختلف نصف جهان در انتخابات/احیای زاینده رود مهم ترین دغدغه مردمی

عکس/ شور انتخاباتی در نصف جهان

چیزی جز یار نیست!

هوش مصنوعی سامسونگ Galaxy AI از ابتدای 2026 اشتراکی خواهد شد

مدل جدید لپ‌تاپ گیمینگ ردمی جی پرو 2024 شیائومی با تراشه قدرتمند 14650HX معرفی شد

ارز اربعین 1403 چقدر است؟

مشارکت در اصفهان بسیار خوب است

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 12 تیر 1403 + جدول

فیلم| حضور مردم مهاباد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

رویداد ملی «استارت‌اپ اجتماعی رویش» در اصفهان برگزار شد

حضور «پولادمردان» اصفهانی پای صندوق‌های رای

ویدیو/ مردم اصفهان یکصدا در ایستگاه انتخاب

فیلم| نقش آفرینی گلپایگانی‌ها در دور دوم انتخابات 1403

پیش‌بینی 111 شعبه اخذ رأی برای مردم شهرضا

داستانک/ روزی حلال

تو از نیامدن خسته نمی شوی

لپ‌تاپ گیمینگ رد مجیک تایتان 16 پرو با RTX 4070 و پردازنده Core i9 معرفی شد

پنهان‌کردن تبلیغات در گوشی‌های شیائومی ساده‌تر می‌شود؟

پدیده نادر جرمی کوربین

تخصیص بودجه به گروه‌های جهادی غیرقانونی است

تصویری از صف اخذ رأی در آسایشگاه جانبازان شهید مطهری اصفهان

حماسه حضور مردم اصفهان در جشن سیاسی انتخابات ریاست جمهوری

حضور حماسی مردم روستای رحق کاشان در انتخابات ریاست جمهوری

پیش‌ بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز جمعه 15 تیر

حال و هوای انتخابات در روستای قهساره + فیلم